ELV hur allvarligt är detta ?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
flylow
Posts: 12
Joined: Tue Mar 30, 2021 3:07 pm
Location: Nacka

Re: ELV hur allvarligt är detta ?

Post by flylow »

Mycket !!! EU har bestämt sig att ge faan i medborgarna å dess egen-bestämmande rätt om sin egendom, förslaget går bla ut på att 3 part( vem !!!?) bedömer om du ska äga din egendom eller inte! både på "skrot" planet, samt om det står EKONOMISKT i relation till renovering.... detta måste ju vara förenligt med det EU står för ( enligt min uppfattning) dvs fri handel.!!!!! eller!!? Numera har EU en Politisk agenda mer å mer...! Tror Britterna gjorde lite rätt faktiskt! Ska man numera försvara sitt ägande ,sin hobby , sin redan skattande egendom( i flera , flera led...), sitt egenvärde till och med? ---Tydligen !
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: ELV hur allvarligt är detta ?

Post by henca »

Redan för ett par år sedan fick vi en föraning av hur det kan bli när aktivistiska bilhatande tjänstemän hamnar i en maktposition:

https://sverigesradio.se/artikel/beslut ... igt-avfall

m v h Henrik
petter
Posts: 720
Joined: Tue Jun 17, 2008 9:37 pm

Re: ELV hur allvarligt är detta ?

Post by petter »

https://www.skrivunder.com/skrota_elv-f ... G-UHcgTSac

Bäst vi alla skriver under och delar
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: ELV hur allvarligt är detta ?

Post by Johannes »

Egentligen är jag inte förvånad!

Men elbilar är bara internationell storpolitik.

Stenevi slog huvudet på spiken med uttalandet vi kan inte låta diverse suspekta stater bli stormrika på våra transporter

Hur som, ingen vaken person kan tro att det ska gå att få fram el till laddstolpar överallt.

Dessutom går det åt mer energi på en elbil. Men det är avgörande var i kedjan man startar för att räkna verkningsgrad.

Elskatten upp 9% nästa år. Elen ska utjämnas i europa- kanske dags att propagera för billigare olivolja…

Men förslaget är lika allvarligt som vansinnigt.
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: ELV hur allvarligt är detta ?

Post by peterc »

Jag är positiv till elbilar för daglig transport. Förmodligen också roligare än min diesel Audi? Problemet för mig är när det politiska förmynderiet ska inskränka min rätt till att äga och bruka mina entusiastbilar. Tror inte dessa förmyndare gör det för att värna om miljön heller, de sitter och drömmer om Sovjet.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: ELV hur allvarligt är detta ?

Post by Johannes »

Under en lång rad av år har man tex haft minispare istället för riktigt reservhjul för att spara bränsle och miljö. Sen ladtasettvtungt batteri i bilarna utan att det reflekteras över det speciellt mycket.

Sen ska elen tillverkas fossilt. Det planeras över tusen nya kolkraftverk värden över.

Barnen i gruvorna och storpolitiken styr vem som köpt upp det i Afrika.

Elbilar är absolut inte vägen frammåt. Vätgas på något vis är ett starkare kort.

Men visst en elmotor är en linjärmotor och har fullt moment direkt och det kan ju vara trevligt och travar väl egentligen ingen service.

Brandkåren får stå och titta på. Mekanikern ska ha elkompetens på helt annan nivå.

Rimligen kommer aktiemarknaden för de bolag som är berörda av kopparkabel att ha en trevlig period.

Enda positiva jag ser är att utsläppen inte kommer där det är mest folk på trottoaren så att säga.

Vi har sett diesel och etanol som miljöalternativ, precis som gas och det blev en dagslända.

Många minns säkert Stockholms bilsalong för några decennier sedan när Saab Automobile körde en motor i mässmontern och avgaserna var renare än det som gick in i insuget.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: ELV hur allvarligt är detta ?

Post by Johannes »

User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: ELV hur allvarligt är detta ?

Post by henca »

Johannes wrote: Mon Oct 30, 2023 6:09 pmVi har sett diesel och etanol som miljöalternativ, precis som gas och det blev en dagslända.
Ja, det dröjer nog bara någon eller några mandatperioder innan våra kloka styrande kommer fram till att tunga brandfarliga elbilar skall straffbeskattas och vätgasbilar (eller kanske någon annan teknik) skall subventioneras.

1997 beslutade riksdagen att Trafikverkets nollvision skulle gälla för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. En av de mer omfattande insatser i detta arbete har varit vajer-räcken för att undvika frontalkollisioner. De flesta svenska vajerräcken håller klass N2 vilket innebär att de är dimensionerade för att klara en personbil som kommer i 20 graders vinkel i maximalt 110 km/h och väger maximalt 1500 kg. Sen kom elbilarna, tänkte inte på det...

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: ELV hur allvarligt är detta ?

Post by henca »

Post Reply