Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Tidiga bilar har metallclips, tror plasten började komma under 1969.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Gick ut i garaget och till förrådet och tog ett par halvdana bilder.
En urelfer 68 förefaller ha plastbussning i dörren och metallclips i dörrklädseln. Dessutom sitter den med skruv och bricka direkt mot dörren innerplåt. Plåtskruv med stjärna typ Philips.
Lägger några bilder nedan om det vill sig ...
En urelfer 68 förefaller ha plastbussning i dörren och metallclips i dörrklädseln. Dessutom sitter den med skruv och bricka direkt mot dörren innerplåt. Plåtskruv med stjärna typ Philips.
Lägger några bilder nedan om det vill sig ...
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
detta visar nedre främre hörnet. Svart plastbussning som metalclipset går i. Dessutom förstärk med ytterligare 8 st skruvar. Nu räknade jag inte metallclipsen men det är ju bara att räkna hålen i dörren vid tillfälle.
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Bakre kant på högerdörr: Här syns skruvhålen ser stjärnskruven. Det kan vara lämpligt att sätta ett mothåll bakom skruvhålet och knacka lite lätt på hålet med en hammare så blir det lite mindre i diameter så drar plåtskruven bättre om hålet är slitet.
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Clips av metall som fäster o den svarta plastbussningen - nuförtiden är det genomskinliga
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
och så en bild på en senare dörr som stod i ett hörn. Den är -74 eller senare för den har haft stor spegel med silverblankt handtag.
- Attachments
-
- IMG_6197.jpeg (1.09 MiB) Viewed 7315 times
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Den dörren har alltså inga skruv utan endast bussning och plastclips. Den är ej heller svartlackerad vid övergången till klädseln. De är nog från årsmodell 1969 och framåt.
Men kolla gärna dina dörrar först för det kan ju ha bytts under resans gång om du inte haft bilen sen ny 1965!
Men kolla gärna dina dörrar först för det kan ju ha bytts under resans gång om du inte haft bilen sen ny 1965!
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Mina dörrar har flytande gängade brickor men jag är osäker på vilket år dom är ifrån
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Stort tack! Köpte nya dörrsidor och de har runda hål så får gå på plastclipsen ist för metall. Hade också en fundering ang klädsel och klurade på om jag skulle köra något under galonen. Men en av bilderna svarade på den frågan, ser ut som ett mjukt lager under.
Väldigt tacksam för era svar och input!
Väldigt tacksam för era svar och input!
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Ja det ska sitta en vattenavledare emellan. Ta byggplast. Det får inte komma vatten på klädseln för då möglar det. Gärna lite grövre.
Du kan göra så som Lexus började med och ta dubbla över de stora hålen det sänker ljudet. Likaså smältmattor i dörrarna. Det blir eländigt ljud annars. Om du nu inte ska tävla och söker absolut lägsta vikt.
Du kan göra så som Lexus började med och ta dubbla över de stora hålen det sänker ljudet. Likaså smältmattor i dörrarna. Det blir eländigt ljud annars. Om du nu inte ska tävla och söker absolut lägsta vikt.
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Tack för tips! Märkte precis att de dörrsidor jag köpt inte alls passade. Hålmönstren var way off, mycket surt!Johannes wrote: ↑Thu Oct 12, 2023 9:35 am Ja det ska sitta en vattenavledare emellan. Ta byggplast. Det får inte komma vatten på klädseln för då möglar det. Gärna lite grövre.
Du kan göra så som Lexus började med och ta dubbla över de stora hålen det sänker ljudet. Likaså smältmattor i dörrarna. Det blir eländigt ljud annars. Om du nu inte ska tävla och söker absolut lägsta vikt.
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Om vi går inifrån bilen och utåt: vinyl eller skinn, mjukt skum (typ sådant farmor hade på diskbänken), masonit/plywood/glasfiber panel, fuktspärr (grov plast typ byggplast)whenk wrote: ↑Thu Oct 12, 2023 9:30 am Stort tack! Köpte nya dörrsidor och de har runda hål så får gå på plastclipsen ist för metall. Hade också en fundering ang klädsel och klurade på om jag skulle köra något under galonen. Men en av bilderna svarade på den frågan, ser ut som ett mjukt lager under.
Väldigt tacksam för era svar och input!
Malla av någons gamla dörrsida, det är som sagt rätt lätt att bygga dessa. Plus du slipper onödiga hål för tex högtalare
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Jäkligt surt att jag slängde mina gamla
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Finns säkert någon här med en liggandes lös som kan malla av den till dig på en bit papper
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Det är nog inte så svårt att göra en komplett dörrklädsel. Den är ju som det så vackert heter planstansad - fint ord för platt.
Ytmaterial efter tycke och smak. Det heter "kasheras" på bilspråk när den kläs om man nu ska vara lite märkvärdig!
Handtaget kommer från Fiat. De finns ny att köpa från twinsparkhttps://www.twinsparkracing.com/shop/wevo-porsc ... ite-clear/
Sierra Madre collection säljer kompletta monterings kit för clips men då åker man på import och sånt. Fast man kan ju se vilka delar som behövs för att fästa på vettigt sätt.
Men om man nu har en klädsel som inte har samma hålbild som dörren så är det absolut ingen katastrof.
Montera plastclipsen i klädseln genom att vrida i dem
På dörren kan man lägga på en sträng med tex modellera i det område som clipsen på ett ungefär kommer att hamna
Tryck dörrklädseln mot leran så det blir avtryck efter clipsen
Borra hål i plåten så att hattarna kan monteras i dörrens innerplåt
Sen skulle jag tror att det är lämpligt att på dörrens kant märka ut var hålen är borrade på ett ungefär. Alternativt sätt en tejpbit utanpå klädseln där clipsen sitter
När klädseln är fasttryckt i plasthattarna så kan man borra hålen för de skruvar som sitter på Urelfer / SWB före 1969 och håller fast klädseln lite extra. Tejpen gör då att man inte riskerar att borra i ett clips. Ungefärlig position kan man ju ha märkt ut från befintlig dörr eller från bild från nätet. Det är ju inte så noggrant på millimetern. Det ser ju dessutom mer tidstypiskt ut.
Byggplasten monteras med tex dubbelhäftande tape.
Ytmaterial efter tycke och smak. Det heter "kasheras" på bilspråk när den kläs om man nu ska vara lite märkvärdig!
Handtaget kommer från Fiat. De finns ny att köpa från twinsparkhttps://www.twinsparkracing.com/shop/wevo-porsc ... ite-clear/
Sierra Madre collection säljer kompletta monterings kit för clips men då åker man på import och sånt. Fast man kan ju se vilka delar som behövs för att fästa på vettigt sätt.
Men om man nu har en klädsel som inte har samma hålbild som dörren så är det absolut ingen katastrof.
Montera plastclipsen i klädseln genom att vrida i dem
På dörren kan man lägga på en sträng med tex modellera i det område som clipsen på ett ungefär kommer att hamna
Tryck dörrklädseln mot leran så det blir avtryck efter clipsen
Borra hål i plåten så att hattarna kan monteras i dörrens innerplåt
Sen skulle jag tror att det är lämpligt att på dörrens kant märka ut var hålen är borrade på ett ungefär. Alternativt sätt en tejpbit utanpå klädseln där clipsen sitter
När klädseln är fasttryckt i plasthattarna så kan man borra hålen för de skruvar som sitter på Urelfer / SWB före 1969 och håller fast klädseln lite extra. Tejpen gör då att man inte riskerar att borra i ett clips. Ungefärlig position kan man ju ha märkt ut från befintlig dörr eller från bild från nätet. Det är ju inte så noggrant på millimetern. Det ser ju dessutom mer tidstypiskt ut.
Byggplasten monteras med tex dubbelhäftande tape.
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Kollade runt lite noggrannare. Det är ganska mycket runt ikring dessa dörrklädslar.
911 och 912 har inte samma. Vid första anblicken skiljer det på den bakre förvaringsfickan med eller utan förstyvningspapp. När S modellen kom så är det heller inte samma klädsel. 67S fick en blank list under den över panelen. Det där är väl i sig bagateller. Fast är man mer observant så är det inte samma antal skruvar som är synliga mellan 911 och 912. De sitter ej placerade på samma ställe.
Initialt var det heller inget riktigt stängningshandtag utan bara armstödet och passagerarsidan tycks ha fått det först.
Skulle det vara riktigt noga så har jag brytpunkterna för ch nummer byte...
911 och 912 har inte samma. Vid första anblicken skiljer det på den bakre förvaringsfickan med eller utan förstyvningspapp. När S modellen kom så är det heller inte samma klädsel. 67S fick en blank list under den över panelen. Det där är väl i sig bagateller. Fast är man mer observant så är det inte samma antal skruvar som är synliga mellan 911 och 912. De sitter ej placerade på samma ställe.
Initialt var det heller inget riktigt stängningshandtag utan bara armstödet och passagerarsidan tycks ha fått det först.
Skulle det vara riktigt noga så har jag brytpunkterna för ch nummer byte...
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Innan jag börjar fippla och testa. Går det att få loss låsmekanismen utan att lyfta upp "rut-ramarna"?
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Tack för alla tips och råd ang detta. Så här blev det till slut. Klätt om dörrsidor och "ovanstycke".
Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell
Det blev ju kanon!! Bra jobbat