Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Forumet för de tekniska frågorna.
Andreas.B
Posts: 22
Joined: Thu Aug 19, 2021 11:45 pm

Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Andreas.B »

Någon som byggt om dörröppningen på insidan till RS modell med "strap öppning" som kan upplysa mig hur dom gjort.
Som jag kan se så kan man inte använda original mekanism utan måst använda en från en G modell.

Jag behöver tips! Gärna bilder!
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by peterc »

I original så går remmen direkt till låskistan. Vill inte plocka isär men har för mig att det ”ger sig själv”
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by JMB »

Det har löst sig, Andreas ringde igår och vi tittade på några bilder ihop

Johan
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by whenk »

Supernyfiken då jag står inför samma utmaning. Har ni några bilder att dela med er av? Antar att man måste byta ut sina existerande mekanismer?
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by JMB »

Nej du behöver inte byta ut något, men några delar ska bort

Läderremen kopplas i hålet markerad med röd cirkel. Delarna som monterats där från fabrik ska bort
IMG_3172.jpeg
IMG_3172.jpeg (84.53 KiB) Viewed 3562 times
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by JMB »

Super simpel konstruktion som man ganska lätt kan bygga själv om man har en gammal dörrsida som mall
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by JMB »

IMG_3183.jpeg
IMG_3183.jpeg (60.9 KiB) Viewed 3487 times
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Gunnar B »

Jag har en mall om du behöver.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by whenk »

Aha, stort tack för svar! Köpte faktiskt nya dörrsidor nyligen som jag ska klä och då passar det bra att fixa detta samtidigt :-)
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by whenk »

En till fråga. Någon som vet var man hitta plastclipsen man sätter i dörrsidan och motsvarigheten i dörren hyfsat billigt? Kikade på rosepassion men de var rätt dyra där.
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by JMB »

whenk wrote: Tue Oct 10, 2023 7:08 am En till fråga. Någon som vet var man hitta plastclipsen man sätter i dörrsidan och motsvarigheten i dörren hyfsat billigt? Kikade på rosepassion men de var rätt dyra där.
Utzon tar 28kr per par. Tror bara du behöver 3 par per sida om jag minns rätt. Vad tar Rosepassion?
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by whenk »

Nu var det ett tag sedan jag kollade men reagerade på att det var dyrt. För man behöver väl ett clip på dörrsidan och en motpart i dörren?
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Johannes »

Det kan vara praktiskt att förvara clipsen i en balja med vatten ett tag före montering.

Ofta är de konditionerade från fabrik för montage på linan och det innebär att de kanske har legat i en fuktig påse i nån månad. Så blir det ju aldrig på eftermarknad men vill det sig så kan de vara sköra.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Johannes »

Gör en sökning på
door trim clips
door panel clips

så får du upp alternativ
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Johannes »

overkill såklart men
https://www.araymond-automotive.com/de


de säljer inte till dig utan till fordonsindustrin - men de har ett rejält sortiment...
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by JMB »

whenk wrote: Tue Oct 10, 2023 7:48 pm Nu var det ett tag sedan jag kollade men reagerade på att det var dyrt. För man behöver väl ett clip på dörrsidan och en motpart i dörren?

Precis, och det är dessa jag kallar ett par. Ena delen kostar 9kr och andra 19kr. Jag tror du behöver 6 av varje
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Johannes »

Det är som en bussning/hatt som sitter i dörren och så är det ett clips med ett urtag i som så att säga skruvas / vrides i genom pappen/bäraren/masoniten.

Om man har en gammal begagnad dörrsida så kan det vara smidigt att limma ihop och förstärka dörrsidan för det händer att de blivit mjuka.

Vill ha det till att det är 10 per bil. Kanske 12...


För demontage av sådana clips / dörrsidor så har tex Biltema ett verktyg som påminner em en skruvmejsel som är lite böjd med ett spår. Den är bra.
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by JMB »

Du har rätt Johannes! Rosepassion rekommenderar 10

Nåja, jag har bara använt 6 :mrgreen:
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Johannes »

Det hänger på årsmodell dessutom.

Äldre har ju brickor och skruv rakt igenom. Då är det synnerligen viktigt med rätt brickor. De ska vara absolut vara av den plana typen på undersidan. De är vikta på ett sätt som gör att de inte skär sönder galonet på dörrsidan. Det finns gott om billigt skräp i diverse butiker som inte duger. Då går det sönder. Tex är ju klädseln till - 68 unik och de är svårare att hitta för den som är petig. Men här är ju inte det frågeställningen.

Personligen har jag aldrig varit vän av bilindustrins mantra "inga synliga skruvar". Så sitter mycket också på trekvart hos många oavsett märke och modell. Vill ha det till att Audi helt plötsligt slog till och slog alla med häpnad för länge sedan. Vissa märken är gjorda för att demontera och återmontera - andra en gång på linen och sen hoppas på det bästa. Synliga skruvar som designelement - jämför Jaguar som hade rejäla stjärnskruv till yttre backspegeln! (fast stjärna och pozidrive är djävulens påfund...)

Kan titta i sortimentet på clips så kanske jag har något som jag kan exemplifiera med
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by JMB »

Jag har skruv på dom flesta av mina fästen till dörrsidan
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Johannes »

IMG_6189.jpeg
IMG_6189.jpeg (1.32 MiB) Viewed 3179 times
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Johannes »

ovanstående visar två olika brickor den till höger skadar inte galonen. Den till vänster i bild har ingen plan baksida utan skarpa kanter och det är inte vad man vill ha i det här fallet
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Johannes »

Här är den typen av clips som man vrider in genom panelens masonit/bärare eller vad det nu är. Den genomskinliga hatten sitter i dörren.
Attachments
IMG_6192.jpeg
IMG_6192.jpeg (977.63 KiB) Viewed 3177 times
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by Johannes »

Samtidigt har jag ett svagt minne av att ha sett de vita hattarna i dörren och fosfaterade clips i plåt som är L formade med expander som använts kanske var det ännu äldre grejor som sedan har ersatts som reservdel och vid tillverkning...men är inte helt säker.
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Hjälp! RS dörrsidor på en F modell

Post by whenk »

Johannes wrote: Wed Oct 11, 2023 4:37 pm Här är den typen av clips som man vrider in genom panelens masonit/bärare eller vad det nu är. Den genomskinliga hatten sitter i dörren.
Stort tack för alla svar! Där har vi dem, har hittat "dörrpluggarna" nu och ska beställa de för dörrsidorna. Men när jag kollade vad som gällde för min 65:a visade sprängskissen på en metallvariant. Men kanske funkar med de i plast som på din bild, Johannes.
Post Reply