Manligare ljud

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Manligare ljud

Post by Rickard M »

Provstartade lite utan ljuddämpare och blev helt lyrisk över det underbara ljudet, visst det kanske var lite högt, så man skulle kanske vilja hamna mellan det tysta original och dånande raka. Finns en farbror här på jobbet som körde gammal Porsche i slutet av 70-talet, han berättade att han hade svetsat igen det vanliga utblåset och tagit upp två nya grövre pipor, kan man göra så? Vet att det finns balla färdiga system att köpa där säkert nån också har tänkt på effekten. ("megafonerna" som togs upp i ett tidigare inlägg i vinter såg ju riktigt läckra ut!) Men man har ju en viss förkärlek till att tillverka egna grejor. Är det någon som vet hur det ser ut inne i originalburken? Kan man lägga igen vanliga hålet i sidan och ta upp två nya någonstans på mitten eller jäms för inloppen, ungefär som bilden nedan och fortfarande få ett vettigt flöde igenom, eller är det bättre att börja med en tomm egen burk?
Image
Ser ut att låta coolt.
Hur är denna konstruerad inne tro? men jag vill ha kvar vanliga flänsen från resten av systemet.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Hej, i ett gammalt nummer av Panorama (PCA's tidning) fanns en gång en instruktion över hur man konverterade en vanlig dämp till "rally-spec". Jag tror inte jag har den elektroniskt men jag skall leta. Rally-dämpen låter annars väl mycket. Det pratas ibland om en sportdämp med ett utblås på det vanliga stället. Det tror jag blir lite mer lagom. Vad denna sport består i har jag inte koll på, men det vet säkert annan på detta forum.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Hej music-lover,

Jag har en beskrivning på ombygg av standard-dämpare till .... lite fränare.
Skicka ett E-mail till stark.stockholm@telia.com. så tror jag att jag klarar en överföring.

Lasse
Post Reply