DME relä 1987

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

DME relä 1987

Post by Johannes »

Sitter de alltid under förarsätet på vänster sida?

Finns det med flatstift eller är alla med runda stift?
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: DME relä 1987

Post by henca »

På årsmodell 1987 bör de sitta under förarsätet. Senare årsmodeller kan ha dem vid säkringsboxen.
Till en 911 1987 skall du nog ha ett fyrkantigt relä med runda stift.

Det finns andra bilar, t ex Porsche 944 som har DME-relän med flata stift.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: DME relä 1987

Post by Johannes »

Flatstift 911 från och med 993.

Det som sitter vid tröskeln under sätet är bältesvarning och har flatstift. Fumlat i blindo en stund.

Sitter vid ECU/styrbox och tvärbalken/ sätets framkant eller hur man beskriver golvet. Trångt.

Nåväl, blev brådis och stog illa till. Hade bara tändningsnyckel till verktyg.

Får lossa sätet och montera korrekt någon annan dag men motorn går igen efter byte av relä. Ligger löst just nu.
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: DME relä 1987

Post by peterc »

Flatstift från 964. Min som är en 92a har det i alla fall. Sitter i relälådan bakåt åt höger i bagaget.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: DME relä 1987

Post by Johannes »

Se där ja!

Nåväl man får ha rätt grejor i handskfacket…
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: DME relä 1987

Post by peterc »

Ja, jag har alltid ett relä med mig liggande i ryggsäcken.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: DME relä 1987

Post by Johannes »

En kudde att sätta knäna på kan vara en fördel. Det sitter inte så lättillgängligt.

Med höjd förarstol så kan man dra av kontakten. Men att skruva dit relät som det var tänkt går nog inte utan att lossa sätet.

Det vill man nog göra på hemma plan och inte där man står illa till.

Kanske ska relät läggas på en tvättsvamp tills man är hemma så minskar det vibrationer.

Gäller att inte gå bet
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: DME relä 1987

Post by Johannes »

Nu är ordningen helt återställd!

Det blev aningen hektiskt när det var skyfall, bil i djupt liggande garage och de började gurgla i brunnarna.

Med bilen på annan plats och gott om utrymme är det enklare än det först föreföll. På nåt vis har jag gjort det här tidigare, men passerat några decennier.

Det går att dra av kontakten under sätet - sladden är tillräckligt lång.
Det nya relät trycker man på sladden och lägger på golvet och tar sig hem om man är på tur.

Väl hemma så höjer man sätet så högt det går, jag har el säten, sen kom det som jag först lurade mig på, kupe'mattan lätt fastklibbat i ljuddämpningen av bitumen, när man väl lossat den försiktigt så kom kåpan över styrbox och relä med på köpet. Då är det lämpligt med en ledhyls 10 mm.

De nya relät hade en bifogad plåtbit med som fäste. Den är det lämpligt att fasa av med en fil så den glider förbi haken som håller relät på plats. Annars viker sig plåten och man kan antagligen spräcka höljet. Plåten som satt där av stål/järn den nya av aluminium och vek. Med tanke på vibrationer så ska relät antagligen inte ligga och skaka i onödan.

Sensmoral: Man har ett relä med sig som jag hade. Filar plåten och monterar den eventuellt på relät hemma när det inköpta relät kommer så det inte försvinner och kompletterar verktygssatsen med ledhylsnyckel 10 mm. En liten smidig 1/4 spärr från Facom var inte rätt. Då hade jag fått klippa loss en kabel till styrboxen och det är ju onödigt.

Får köpa en lämplig ryggsäck...
Post Reply