Page 1 of 1

DME relä 1987

Posted: Fri Aug 04, 2023 1:00 pm
by Johannes
Sitter de alltid under förarsätet på vänster sida?

Finns det med flatstift eller är alla med runda stift?

Re: DME relä 1987

Posted: Fri Aug 04, 2023 3:46 pm
by henca
På årsmodell 1987 bör de sitta under förarsätet. Senare årsmodeller kan ha dem vid säkringsboxen.
Till en 911 1987 skall du nog ha ett fyrkantigt relä med runda stift.

Det finns andra bilar, t ex Porsche 944 som har DME-relän med flata stift.

m v h Henrik

Re: DME relä 1987

Posted: Fri Aug 04, 2023 7:44 pm
by Johannes
Flatstift 911 från och med 993.

Det som sitter vid tröskeln under sätet är bältesvarning och har flatstift. Fumlat i blindo en stund.

Sitter vid ECU/styrbox och tvärbalken/ sätets framkant eller hur man beskriver golvet. Trångt.

Nåväl, blev brådis och stog illa till. Hade bara tändningsnyckel till verktyg.

Får lossa sätet och montera korrekt någon annan dag men motorn går igen efter byte av relä. Ligger löst just nu.

Re: DME relä 1987

Posted: Fri Aug 04, 2023 7:52 pm
by peterc
Flatstift från 964. Min som är en 92a har det i alla fall. Sitter i relälådan bakåt åt höger i bagaget.

Re: DME relä 1987

Posted: Fri Aug 04, 2023 9:24 pm
by Johannes
Se där ja!

Nåväl man får ha rätt grejor i handskfacket…

Re: DME relä 1987

Posted: Sat Aug 05, 2023 10:07 am
by peterc
Ja, jag har alltid ett relä med mig liggande i ryggsäcken.

Re: DME relä 1987

Posted: Sat Aug 05, 2023 1:03 pm
by Johannes
En kudde att sätta knäna på kan vara en fördel. Det sitter inte så lättillgängligt.

Med höjd förarstol så kan man dra av kontakten. Men att skruva dit relät som det var tänkt går nog inte utan att lossa sätet.

Det vill man nog göra på hemma plan och inte där man står illa till.

Kanske ska relät läggas på en tvättsvamp tills man är hemma så minskar det vibrationer.

Gäller att inte gå bet

Re: DME relä 1987

Posted: Sun Aug 06, 2023 11:53 am
by Johannes
Nu är ordningen helt återställd!

Det blev aningen hektiskt när det var skyfall, bil i djupt liggande garage och de började gurgla i brunnarna.

Med bilen på annan plats och gott om utrymme är det enklare än det först föreföll. På nåt vis har jag gjort det här tidigare, men passerat några decennier.

Det går att dra av kontakten under sätet - sladden är tillräckligt lång.
Det nya relät trycker man på sladden och lägger på golvet och tar sig hem om man är på tur.

Väl hemma så höjer man sätet så högt det går, jag har el säten, sen kom det som jag först lurade mig på, kupe'mattan lätt fastklibbat i ljuddämpningen av bitumen, när man väl lossat den försiktigt så kom kåpan över styrbox och relä med på köpet. Då är det lämpligt med en ledhyls 10 mm.

De nya relät hade en bifogad plåtbit med som fäste. Den är det lämpligt att fasa av med en fil så den glider förbi haken som håller relät på plats. Annars viker sig plåten och man kan antagligen spräcka höljet. Plåten som satt där av stål/järn den nya av aluminium och vek. Med tanke på vibrationer så ska relät antagligen inte ligga och skaka i onödan.

Sensmoral: Man har ett relä med sig som jag hade. Filar plåten och monterar den eventuellt på relät hemma när det inköpta relät kommer så det inte försvinner och kompletterar verktygssatsen med ledhylsnyckel 10 mm. En liten smidig 1/4 spärr från Facom var inte rätt. Då hade jag fått klippa loss en kabel till styrboxen och det är ju onödigt.

Får köpa en lämplig ryggsäck...