Problem med hel/halvljus
Problem med hel/halvljus
Hallå,
Mitt hel/halvljus la plötsligt av häromdagen. Helljuset fungerar om jag blinkar med spaken så inget fel på glödlamporna.
Nu är det bara parkeringsljuset som funkar när jag drar i strömbrytaren så klurar på vad det kan vara.
Kollade säkringarna men har svårt att se om någon gått eller ej. Hur ser man det?
Tacksam för svar och hjälp
1984 Carrera.
Mitt hel/halvljus la plötsligt av häromdagen. Helljuset fungerar om jag blinkar med spaken så inget fel på glödlamporna.
Nu är det bara parkeringsljuset som funkar när jag drar i strömbrytaren så klurar på vad det kan vara.
Kollade säkringarna men har svårt att se om någon gått eller ej. Hur ser man det?
Tacksam för svar och hjälp
1984 Carrera.
Re: Problem med hel/halvljus
Det kan vara själva spaken som trilskas. I sin oändliga visdom valde Porsches ingenjörer att inte använda något relä för hel/halvljus, utan all ström går genom spaken.
I takt med att kontakterna i spaken ärgar så blir motståndet så stort att de skadas. Många väljer därför att montera relän för att rädda spaken (och få lite bättre ljus på köpet). Det finns färdiga kit att köpa, men det är inte så svårt att bygga en egen lösning.
I takt med att kontakterna i spaken ärgar så blir motståndet så stort att de skadas. Många väljer därför att montera relän för att rädda spaken (och få lite bättre ljus på köpet). Det finns färdiga kit att köpa, men det är inte så svårt att bygga en egen lösning.
Last edited by felix83 on Sat Jun 24, 2023 10:31 pm, edited 1 time in total.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Problem med hel/halvljus
Aha, hade nästan hoppats på att det var en säkring..
Re: Problem med hel/halvljus
Om båda slutade att fungera samtidigt skulle jag fundera en gång till.
Det kan kanske finnas nån gemensam punkt som ställer till det.
Provlampa över spaken så bör du få vägledning
Det kan kanske finnas nån gemensam punkt som ställer till det.
Provlampa över spaken så bör du få vägledning
Re: Problem med hel/halvljus
Om du ändå vill granska säkringarna extra noga så står det på insidan av locket över säkringarna vilken säkring som går till vad. Om jag minns rätt är det olika säkringar för höger och vänster halvljus. Jag hör till dem som gett mig på en hemsnickrad lösning med relän för halv/hel-ljus-spaken.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Problem med hel/halvljus
Original frågan var väl hur man ser om säkringen gått? Det gör du genom att se på den lilla metalltråden som går i längsled på säkringen, från ände till ände. Är den av är säkringen kaputt
Re: Problem med hel/halvljus
Stort tack för snabba svar. Har några spår att gå på nu
Re: Problem med hel/halvljus
Det kan ju även vara så fånigt att säkringen är mekaniskt sliten. De oxiderar i kontaktytan. Med andra ord ser den hel ut. Det förekommer att metalltoppen på den typen av säkringar nöts av - vibrationer.
Rotera säkringen. Ta ut och titta på den. Eller byt rent av.
Minns inte på rak arm är det samma säkring för hel och halvljus? ( har inte schemat framför mig)
En annan sak. Det finns en färgstandard för ampere på dessa säkringar. Det är bara en hake - den följs inte alltid. Glöm inte att läsa på säkringen. Även olika metall så bredden får man inte stirra sig blind på.
Jordfel?
Rotera säkringen. Ta ut och titta på den. Eller byt rent av.
Minns inte på rak arm är det samma säkring för hel och halvljus? ( har inte schemat framför mig)
En annan sak. Det finns en färgstandard för ampere på dessa säkringar. Det är bara en hake - den följs inte alltid. Glöm inte att läsa på säkringen. Även olika metall så bredden får man inte stirra sig blind på.
Jordfel?
Re: Problem med hel/halvljus
Ja, många problem löses genom att rotera på säkringarna.
Nä, det är olika säkringar för hel och halvljus och olika sidor, dvs 4 säkringar.
Men spaken är ett vanligt problem. I den kopplas heljuset in och samtidigt kopplas halvljuset bort, så det kan mycket väl vara där felet är.
Det är för heljuset som all ström går genom spaken. Det är klokt att bygga om detta med ett fristående relä så man slipper det, brukar kunna bli någon halv-volt extra till lamporna också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Problem med hel/halvljus
Hur är sannolikheten för att kontakterna i spaken för såväl hel som halvljus ger sig samtidigt?
4 säkringar går inte sönder samtidigt, knappast 4 glödlampor. Eller 2 hur man nu ser det.
Man kan ju filosofera över huruvida det kommer ström fram till spaken.
4 säkringar går inte sönder samtidigt, knappast 4 glödlampor. Eller 2 hur man nu ser det.
Man kan ju filosofera över huruvida det kommer ström fram till spaken.
Re: Problem med hel/halvljus
Hög. Allt påverkar allt där inne. Man kan få att inget fungerar, eller att det alltid är på.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Problem med hel/halvljus
Vi väntar på svaret med spänning
Re: Problem med hel/halvljus
Haha, ja jag får väl börja med säkringarna och jobba mig bakåt. Stort tack för alla svar.
Re: Problem med hel/halvljus
Precis som felix83 och Johannes skrev så ligger felet troligen i spaken. I och med att "ljustutan" fungerar så vet du ju att säkringar är hela åtminstone till helljus.
Klär du av kåporna runt rattstången vid ratten så kan du se hel och halvljus spakens rörelse vid kontakterna. Har "lagat" en spak för länge sedan. På min spak så var kontaktytan eroderad med dålig kontakt som följs av värmeutveckling varför infästningen i spaken blev plastisk.
Hursom om du klär av kåporna så ser du hur bläcken rör sig ( kanske, ser att spaken blivit överhettad) och kan hjälpa deras rörelse med en tandpetare eller tändsticka. Får man hel och halvljus att fungera då, då vet du att felet ligger i spaken.
När du konstaterat att det är spaken som felar så kan du laga (ljustera, flytta bläcken) eller köpa ny spak.
Om du konstaterar att din spak är hel isåfall får man fortsätta felsöka, men börja med att utesluta den.
Klär du av kåporna runt rattstången vid ratten så kan du se hel och halvljus spakens rörelse vid kontakterna. Har "lagat" en spak för länge sedan. På min spak så var kontaktytan eroderad med dålig kontakt som följs av värmeutveckling varför infästningen i spaken blev plastisk.
Hursom om du klär av kåporna så ser du hur bläcken rör sig ( kanske, ser att spaken blivit överhettad) och kan hjälpa deras rörelse med en tandpetare eller tändsticka. Får man hel och halvljus att fungera då, då vet du att felet ligger i spaken.
När du konstaterat att det är spaken som felar så kan du laga (ljustera, flytta bläcken) eller köpa ny spak.
Om du konstaterar att din spak är hel isåfall får man fortsätta felsöka, men börja med att utesluta den.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Problem med hel/halvljus
Hallå igen,
Några frågor som jag hoppas på att få svar på innan jag börjar grotta ordentligt:
1. "Dragknappen" för att slå på lyset har tre lägen. 1, parkeringsljus men de andra är det halvljus och?
2. Försökte klä av kåporna runt rattstången och skruvade ut en skruv på varje sida men var väldigt svårt att få loss dem. Så svårt att jag gav upp av rädsla att spräcka dem. Har jag missat något?
3. Händer det att "Dragknappen" slutar fungera?
Tacksam för svar
Några frågor som jag hoppas på att få svar på innan jag börjar grotta ordentligt:
1. "Dragknappen" för att slå på lyset har tre lägen. 1, parkeringsljus men de andra är det halvljus och?
2. Försökte klä av kåporna runt rattstången och skruvade ut en skruv på varje sida men var väldigt svårt att få loss dem. Så svårt att jag gav upp av rädsla att spräcka dem. Har jag missat något?
3. Händer det att "Dragknappen" slutar fungera?
Tacksam för svar
Re: Problem med hel/halvljus
Om jag minns rätt är det på följande vis:
Dragknappen längst in: Allt ljus avstängt
Dragknappen i mellanläge: Parkeringsljus
Dragknappen längst ut: Halvljus
Det skulle kunna vara dragknappen det är fel på, men det brukar vara ganska vanligt att det är spaken för helljus (och blinkers) som fallerar.
Hoppas att någon annan kan svara på frågan om kåporna.
m v h Henrik
Dragknappen längst in: Allt ljus avstängt
Dragknappen i mellanläge: Parkeringsljus
Dragknappen längst ut: Halvljus
Det skulle kunna vara dragknappen det är fel på, men det brukar vara ganska vanligt att det är spaken för helljus (och blinkers) som fallerar.
Hoppas att någon annan kan svara på frågan om kåporna.
m v h Henrik
Re: Problem med hel/halvljus
Du har två eller fyra skruv som du kommer åt efter att du demonterat ratten från rattstångenwhenk wrote: ↑Wed Jun 28, 2023 6:36 pm Hallå igen,
Några frågor som jag hoppas på att få svar på innan jag börjar grotta ordentligt:
1. "Dragknappen" för att slå på lyset har tre lägen. 1, parkeringsljus men de andra är det halvljus och?
2. Försökte klä av kåporna runt rattstången och skruvade ut en skruv på varje sida men var väldigt svårt att få loss dem. Så svårt att jag gav upp av rädsla att spräcka dem. Har jag missat något?
3. Händer det att "Dragknappen" slutar fungera?
Tacksam för svar
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Problem med hel/halvljus
Tack!Homegrown wrote: ↑Wed Jun 28, 2023 9:20 pmDu har två eller fyra skruv som du kommer åt efter att du demonterat ratten från rattstångenwhenk wrote: ↑Wed Jun 28, 2023 6:36 pm Hallå igen,
Några frågor som jag hoppas på att få svar på innan jag börjar grotta ordentligt:
1. "Dragknappen" för att slå på lyset har tre lägen. 1, parkeringsljus men de andra är det halvljus och?
2. Försökte klä av kåporna runt rattstången och skruvade ut en skruv på varje sida men var väldigt svårt att få loss dem. Så svårt att jag gav upp av rädsla att spräcka dem. Har jag missat något?
3. Händer det att "Dragknappen" slutar fungera?
Tacksam för svar
Re: Problem med hel/halvljus
Om du så att säga slår på ljuset; funkar skyltbelysning och bakljus?
Re: Problem med hel/halvljus
Jag var ju drabbad av permanent helljus och bytte till en NY spak i fredags.
Om du nu kommer så långt som till spaken så kanske jag har något att erbjuda.
När du demonterat plasthöljet runt rattstången så att du ser dian nakna spakar. Om du bara lutar dig ner en vända och kollar längs med spaken så kommer du se att där finns tre stycken kopparbläck "under" spaken. Det är dom tre som bestämmer hurvida du har lyse eller inte. Det som brukar haverera är den lilla plastpinnen som håller bläcken i ena änden (den går inte se utan plocka bort spaken). Mitt tips hade väl varit att ta något lagom tunt och plastigt och sen rört runt lite bland bläcken där för att se om du får något lyse någon gång, du har nog inte sönder något så länge våldet håller sig på en blygsam nivå. Ibland kan ett av bläcken bara lags sig lite lustigt och då kan man få det rätt genom att peta lite på det.
Har jag inte helt fel så ska två av bläcken ligga emot varandra när spaken är i halvljus. Det tredje går upp emot de två andra när man använder ljustutan. Rätta mig gärna om jag har fel här.
Kan vara ett sätt att testa ljuset utan att spendera en hel dag med att demontera saker. Spaken är ju inte svår men inte heller kul att plocka ur.
Om du nu kommer så långt som till spaken så kanske jag har något att erbjuda.
När du demonterat plasthöljet runt rattstången så att du ser dian nakna spakar. Om du bara lutar dig ner en vända och kollar längs med spaken så kommer du se att där finns tre stycken kopparbläck "under" spaken. Det är dom tre som bestämmer hurvida du har lyse eller inte. Det som brukar haverera är den lilla plastpinnen som håller bläcken i ena änden (den går inte se utan plocka bort spaken). Mitt tips hade väl varit att ta något lagom tunt och plastigt och sen rört runt lite bland bläcken där för att se om du får något lyse någon gång, du har nog inte sönder något så länge våldet håller sig på en blygsam nivå. Ibland kan ett av bläcken bara lags sig lite lustigt och då kan man få det rätt genom att peta lite på det.
Har jag inte helt fel så ska två av bläcken ligga emot varandra när spaken är i halvljus. Det tredje går upp emot de två andra när man använder ljustutan. Rätta mig gärna om jag har fel här.
Kan vara ett sätt att testa ljuset utan att spendera en hel dag med att demontera saker. Spaken är ju inte svår men inte heller kul att plocka ur.
Re: Problem med hel/halvljus
Tack för tips och råd! Ska ta mig en närmare titt inom kort