911 SC 78-83 skillnader

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Os911
Posts: 16
Joined: Sun Nov 17, 2013 6:12 pm

911 SC 78-83 skillnader

Post by Os911 »

Hej,
Jag jagar en SC och tittat på en del. Tänkte kolla med kunniga personer här för att hoppas på en lite redogörelse. Är medveten om effektskillnaderna. Men, vad skiljer det rent mekaniskt på de tidigare modellerna mot de senare? Diskuterade med en som nämnde att bl.a. kolvar och cylindrar skiljer sig..

Tacksam för svar!
User avatar
henca
Posts: 638
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: 911 SC 78-83 skillnader

Post by henca »

Det är mycket smådetaljer som skiljer, t ex vilken verktygsuppsättning som följer med, typ av bilantenn och högtalare o s v. En lite mer ovidkommande detalj är att tidiga SC har VIN-nr av den gamla typen som börjar med "911" men nyare SC har VIN-nr av modern typ som börjar med "WPO".

Om du tankar hem PET i pdf-format från https://www.porsche.com/sweden/accessor ... catalogue/ kan du se många skillnader inte bara mellan årsmodeller utan också mellan olika marknader.

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3007
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 911 SC 78-83 skillnader

Post by MagnusW »

Utanför USA är det nog bara kolvarna och kompressionen som skiljer motormässigt 78-83 som gör skillnad på effekten. I USA pratar de om big port (78-79) och small port (80-83), men det är nog bara där som topparna skiljer sig.

Bilen i sig har nog bara minimala förändringar.
Som vanligt så är skicket på den individuella bilen bettydligt viktigare än om der är en 78a eller 83a. En SC som fått en motorrenovering med utbytta topplocks/cylinder bultar är något jag skulle leta efter.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply