Motorrenovering 2,7 s -75

Forumet för de tekniska frågorna.
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by JMB »

Funkar S kammarna på en 2,7?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

JMB wrote: Thu May 18, 2023 4:13 pm Funkar S kammarna på en 2,7?
Gamla s-kammar? Nej.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

När jag läser how to rebuild and modify Porsche 911
så har dem med just den kombinationen för 2,7l motor.
Är det så att det fungerar för att man också byter till JE kolvar?
IMG_6503.jpeg
IMG_6503.jpeg (928.69 KiB) Viewed 4778 times
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Precis, JE kolvar och 964 kam fungerar ihop.
JE kolven har ingen CIS puckel som original kolvarna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Ok tack, tänkte att jag skulle försöka få tag i 964 kammar då samt JE-kolvar och ett bakdaterat avgassystem. Känns som en lagom nivå för mig att satsa på.
Är det någon som har 964 kammar liggandes?

Jag har en fundering kring registreringsbesiktning, min bil är importerad och ännu inte registreringsbesiktigad. Vet någon om det kan bli ett problem vid registreringen om jag har mer effekt i motorn än vad det ska vara orginal?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Ingen kontrollerar effekten när du besiktigar/regbesiktigar. Köp nya kammar, då får du garanterat friska, går nog få lite bättre profil än 964 också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Tvättade och kontrollerade mellanaxeln idag (den som driver oljepumpen).
Vad tycker ni om det här slitaget? känns med nageln när man drar över ytan men väldigt lite.
Frågan är vad man ska göra?
-Bara mikropolera så gott det går?
-Slipa axeln och försöka hitta överdim lager (kollade snabbt men verkar inte finnas så lättillgängligt)
-köpa ny
IMG_6505.jpeg
IMG_6505.jpeg (1.5 MiB) Viewed 4628 times
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Du kan inte förlora något på att polera den och mäta upp vad spelet blir. Annars skulle jag leta upp en annan axel.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Gick att polera bort reporna väldigt lätt. Är det någon som har koll på min dimension på axeln? Axeln är 24,97mm nu.
IMG_6509.jpeg
IMG_6509.jpeg (1.38 MiB) Viewed 4546 times
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Jag har nu beställt nya kammar från John Dougherty, det blev 964 slipning på dem efter hans rekommendation också.

Ska nu beställa kolvar, tipset var ju att gå på 9:8:1 komp enligt boken how to rebuild and modify Porsche 911.
Nu har inte JE den konfigurationen vad jag kan hitta, de har 9:5:1 alternativt 10:5:1.

Frågan är vad som blir bäst? Och om jag väljer 10:5:1, behöver jag då göra ytterligare modifieringar?
JMB
Posts: 1051
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by JMB »

Du står nu på kanten till The Slippery Slope. Enjoy the ride! 😁

Har du kollat med Wössner vad dom har?

Gränsen för dubbeltändning sägs gå vid 10 till 10,5, beroende på vem du frågar
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

JE gör kolvar precis som du vill ha dom, men då måste du veta exakt vilka mått de ska hålla. 9.5 och 10.5 är nog standard kolvar de kanske tillverkar för att ha på hyllan.
I detta läget du är i nu brukade man säga, leta upp en 3.0/3.2 motor istället (jag ställde min original 2.7a på hyllan för typ 15 år sedan). Men de är ju så dyra nu och det finns ett större värde i att behålla originalmotorn i bilen.
Jag vet inte vad jag skulle välja. Vi har lite bättre soppa här och ju mer etanol vi får i den desto bättre kommer den klara högre kompresson. Hade man kört en riktig insprutning med bra och justerbar tändning hade jag lutat mer mot 10.5.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Ja det är lätt att det drar iväg:)

Jag vill gärna använda originalmotorn och nu har jag redan lagt så mycket jobb och pengar så byte vore synd.

Jag kanske ska satsa på 9:5:1 kolvar då i och med att jag planerar att behålla cis. Vill inte gärna att det drar iväg allt för mycket.

Vad skulle effekten kunna bli med för hög komp med cis och singeltändning?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Att den knackar är väl risken
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Hur menar du med knackar?

En annan fråga, vågar man glasblästra utsidan av cylindrarna om man gör nåt täcklock för att inte råka blästra cylinderloppen?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Knackar, att den inte tänder när tändstiftet vill utan okontrollerat, preignition eller detonation på engelska (två snarlika men inte samma fenomen). Det kan vara mycket farligt för motorn.

Ja, utsidan av cylindrar och toppar kan du blästra Lite grövre tejp på ytor du inte vill blästra brukar räcka. Men det har väl mest ett instagram-värde, de syns ju inte alls när man monterat ihop motorn.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Jaha, det lät ju inte som man vill testa det, jag kör på 9:5:1 komp då så slipper man vara orolig för det. Tack för hjälpen!

Då blir det lite blästring i väntan på delar nu då!
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Har börjat på blästring av delar nu, kör med glas.
En fråga jag kom på, om man blästrar pinnbultar som sitter i tex kamkedjeboxarna, försvinner ytbehandlingen då och den börjar rosta?
IMG_6864.jpeg
IMG_6864.jpeg (1.41 MiB) Viewed 3824 times
//Fredrik
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Johannes »

Ja den försvinner.

Det är ofta lämpligt att skruva fast kåpor på en skiva så man inte blåser blästermedel på tätningsytan. Nötskal, oxid av nån sort, glad eller vad det nu är män blästrar med.

Is har ju kommit till men det har jag ingen erfarenhet av.

Du kan ju sätta slang över skruvarna.

Men se verkligen till att du blir av med blästermedel på delarna. Inte sällan har blästring ställt till det för att det ska blänka lite…ypperligt sätt att få grus i maskineriet så att säga
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Ok, tack. Då täcker jag bultar och tätytor. Ska försöka tvätta grejerna så noggrant jag kan efteråt så man slipper onödiga överraskningar se.

Behöver man ytbehandla några aluminium/magnesium delar på motorn efter blästringen eller låter man det vara bara?
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Sagt det förr, blästra inga ytor som kommer i kontakt med olja i motorn. Använd lågt lufttryck för blästermediat kommer in överallt och sätter sig i materialet och kan sen lossna i motorn. Rengör väldigt noga 3ggr så noga som du tror behövs.
Magnesiumet kommer oxidera till sin naturliga yta relativt snart.

Butar, skruvar, muttrar mm kan du ta bort, blästra och skicka på ytbehandling. Blir snyggt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Hej,
Jag håller på för fullt och tvättar delar nu. En fundering jag har kring motorblocket är om man ska ta ur alla pluggar för att komma åt och rengöra ordentligt? Blir ju lite krångligt då jag inte hittar några att köpa så man får svarva själv. Blocket har ju bearbetats så det kan ju ha kommit in något spån.
Är det lönt att plocka ur dem tycker ni eller räcker det att spola och skölja så mycket som möjligt utan att ta ur dem?
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

122.jpg
122.jpg (1.87 MiB) Viewed 2542 times
Hej,
Jag har nu kommit en bit och håller på att mäta in cylinderfotspackningarna med hjälp av lera.
.
Enligt waynes bok som jag har så bör måttet mellan kolv och topp vara 1,25-1,5mm och ner till 1mm om man bygger med hög kompression.
Jag är väldigt osäker på hur jag ska göra här, jag har ju köpt JE högkompressions kolvar.

Med ett 0,75mm shims blir avståndet mellan kolv och topp 1,2mm, jag skulle kunna lägga på ett shims till och få ca 1,45 mm.

Är det någon som kan rekommendera vilket mått jag ska sikta på?

Tack på förhand!
Tonykga
Posts: 44
Joined: Fri Feb 09, 2018 10:04 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Tonykga »

Tänk på att alla toppar och cylindrar blir lika höga
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Jag är ingen expert, men tycker 1.2 mm låter fullt rimligt, vet inte varför man skulle vilja ha mer. Som du säger, kör man högkompat så vill man nog tajtare för att bättre få in bränsleblandningen från kanterna. Men det könns inte motstridigt för en lägre kompad motor heller.

Edit: Fun fact, på en 924a som har en topp utan förbränningsrum så stannar kolven 7-8 mm från toppen (kanske överdriver lite) den har ingen squish alls, vilket inte är fördelaktigt...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply