Motorrenovering 2,7 s -75

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Testa i en aluminiumbit vilken diameter på borr som fungerar och hur långt du ska gänga med tappen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Johannes »

Det var slarvigt av mig att skriva aluminium-men det går på ett ut i det fallet.

12 mm luktar M14.

Med konisk så är godstjockleken / längden på gängan viktig.

Men du mäter hålet lämpligast med en pinne. Prova tills du har en som passar. För andra likartade mätningar finns så kallade måttpinnar i intervall om 0,01 mm med synnerligen god noggrant mått. Det behöver du givetvis inte men det är en beprövad teknik. Kanske bakänden av ett borr. En pinne ner putsad i en handborrmaskin etc…
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Johannes »

Tog fram den nötta Karlebo

13,11 - 13,72 Max min gänga för 1/4 NPT
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Johannes wrote: Thu May 04, 2023 7:49 am Tog fram den nötta Karlebo

13,11 - 13,72 Max min gänga för 1/4 NPT
Säker på det?

Googlar man så säger internet:
1/4" NPT Tap 7/16" Drill Bit
7/16" är ca 11.1 mm

Hjälpte en kompis med en så här gänga för några veckor sedan och jag kommer inte ihåg exakt, men det var troligen 11mm eller 11.5 mm, kanske in kombination för att få tappen att bita.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by sdenzel »

Är tappen verkligen konisk? Konisk plugg i ett cylindriskt hål känns mer logiskt.
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Johannes »

Gängan är som den heter konisk och tappen är konisk. Allt oftare används kombinationsverktyg som borrar och gängar i ett svep. Men i det här fallet så är det väl alteuellt med gängning av befintligt hål.

I min svenska tabell står det 10,7 mm.

Jänkarna har ju krånglat till det och stundtals använder de nummer för givna dimensioner. Drill bit # xx.
sdenzel
Posts: 65
Joined: Tue Mar 24, 2015 10:42 am
Location: Kullavik

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by sdenzel »

Japp gängan är konisk, tankevurpa..
Stephan Denzel

911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Fick hem boken Porsche 911 Perfomance Handbook av Bruce Anderson precis.
Läser i den att 2,7s us (min modell) har 165hk medans europamodellen har 175 hk, det står att motorerna har samma spec men us modellen har reducerad effekt.
Är det någon som känner till hur dem har begränsat det?
User avatar
henca
Posts: 639
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by henca »

Jag kan ha fel här, men jag tolkar det som att du med din USA-modell har en motor av typen 911/43 och jämför med europamodellens motor 911/42. I PET som går att ladda hem i pdf-format kan man se följande i listan över motorer:
motorer.png
motorer.png (98.81 KiB) Viewed 4909 times
När det gäller utbytesmotorer verkar det enligt PET gå att köpa europa-motorer men inte USA-motorer. De flesta delarna verkar vara desamma till 911/42 (europa) och 911/43 (USA), men när det gäller cylindertopparna verkar det skilja:
cylindertopp.png
cylindertopp.png (28.89 KiB) Viewed 4909 times

I PET verkar det inte finnas med cylindertoppar till 911/43 så jag gissar att de inte längre går att köpa. Skulle du vilja byta till europa-toppar kanske någon i det stora landet i väst skulle se ett värde i usa-topparna från den tiden.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Johannes »

49 state eller vad de kallar det...det här kan jag inte, men det är något med avgasreningen - rätt givet - och har för mig att jag sett annan fördelare med vakuum korrigering under uppvärmning och så har de kolcanister. ,en satt det inte något krafs i topparna för kat tiden?

i det häradet tror jag att man ska nysta!
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by JMB »

Fråga på Pelikanen. Där finns garanterat någon som vet
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Tack för svaren, ska ställa frågan där också.
Verkar vara avgasreningen som är problemet US-bilarna.

Har nu utfört Oil Bypass modifieringen, har beställt en kortare plugg också då den var lite lång.
1.jpg
1.jpg (96.76 KiB) Viewed 4674 times
Ny fråga gällande motorblocket:
Är det värt att ta ur alla pinnbult och sätta i insattsgängor även där? eller räcker det med insattsgängor till cylinderpinnbultarna?
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

[Spekulerar]
De små m8orna runt halvorna kan jag inte tänka mig att det är värt att sätta insatser i. Men jag kan tänka mig att finns en vits med de fasta pinnskruvarna för vevlageröverfallen. Men jag tror att det bara är cylindrarna det är viktigt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by peterc »

Håller med Magnus, så gjorde vi på min. Läste just en artikel om 2,7 motorns dåliga rykte. Skulle vilja säga att det här är en missuppfattning tack vare amerikanska skribenter. Ja, i Kalifornien med ”thermal reactors” då är det ett problem. I Europa skulle jag vilja påstå att 2,7 liters motorn är lika driftsäker som 2,4.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Tack, då hoppar jag över det. Gissar att min har bil har ”thermal reactors” då det är import, men dessa ska bort i vilket fall.

När jag lämnade in blocket för borrning av ramlagersäten så var ju planen att först planat blockhalvorna för att sedan borra, men det är inte så dem utfört detta, dem har inte planat utan bara kontrollerat rakheten och sen borrat med standard borrdim. Man ser att det borrat fint genom alla säten men finns det någon risk med att dem inte planat blockhalvorna först?
Om det är ok ska man ändå plocka bort alla pinnskruvar och läppa halvorna? Har ingen så stor läppskiva men tänker mig väldigt fint våtpapper på en planskiva.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Det är väldigt viktigt att man planar halvorna INNAN man borrar lagerlägena, i alla fall att man kontrollerar att det är helt plant. Dessutom att man planar så att cylindrarnas avläggningsytor är plana mot centrumlinjen.
Be dom dra ihop blocket med lager och vev, går det tungt har de gjort fel.

Förhoppningsvis så hat inte din motor haft thermal reactors på många år, det var en kammare som satt direkt efter avgasporten på grenrören.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Dem har kontrollerat planheten med klocka i fräsmaskin berättade dem, cylindrarnas anläggningsyta har dem också planat efter det som jag förstår det.
Jag får montera ihop blocket med bara veven i och testa då helt enkelt.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Johannes »

Ungefär så här tror jag valen är med blocket. Före demontering vet ingen hur skevt det är. Den som ska bearbeta/kontrollera vill antagligen inte ta isär halvorna själv om något går på tok. Det skrivs någon form av kontrakt innan där det är all risk på ägaren av godset. Talade med en en gång i depån på ringen som ville göra sådana jobb på helgen när det var knäpptyst y verkstaden och luren urdragen - sen gällde det att inte strömmen gick...

1 Block levereras till bearbetaren för kontroll / bearbetning av lagergång. Det gäller att kolla innan så att det finns användbara överdimensionslager tillgängliga och till ett pris man vill betala!

2 Blocket delas, spänns upp oklart vad som egentligen för bli referens om det är skevt. Bearbetning av tätningsplan. Sedan tas lagergången upp till std dimension. Lite mer tillkommer, packbox kring vev? Hur med ytor för kamkjedjehus etc - ja cylinderfot såklart. Smart att matcha mot de shims som ev behövs under cyl foten. Kåpan vid avluftningen och lock till mellanaxel kan ev behöva lite omtanke men det är enkelt.


På den tiden de tillverkades så gav en horisontalfräs ca 0,1 mm per 100-140 mm så det var inte nödvändigtvis plant jämfört med moderna maskiner.
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Nu har jag varit ute och dragit ihop halvorna med veven i, känns väldigt bra, jämn och fint när man drar runt veven. Är inte speciellt orolig då.
Firman som gjort jobbet specialbygger motorer till bland annat top fuel -bilar så dem har nog haft koll.

Visade sig att dem nya lagren har den lilla klacken på fel sida däremot.
IMG_6487.jpeg
IMG_6487.jpeg (1.42 MiB) Viewed 4606 times
Åter till frågan om man ska bry sig om å ta ur pinnbultarna i blocket och slipa av halvorna på en planskiva? Är det vanligt med läckage mellan halvorna?
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Johannes »

Du ska inte plana efteråt. Då klämmer du ihop de bearbetade hålen och det är det absolut sista du vill.
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Jag tänkte inte plana i maskin utan enbart slipa av ytan på en planskiva med väldigt fint våtslippapper, men det kan ju vara så att det gör mer skada än nytta som du säger.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

Ska du skaffa nya lager eller slipa bort klacken? Den är i princip onödig, lagren kläms fast,men rätt lager är väl att föredra...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Johannes »

Var har du hittat lagren?


Det som gör att lagren sitter fast är att de är en aning för långa. De sticker upp aldrig så lite ovanför sitt läge i block och överfall. När de sedan dras med rätt moment så kläms de fast. Bearing crush brukar det kallas.

Lager, det finns många olika material i lager och för en del år sedan så förbjöds de med bly i - på för kort varsel och det blev panik. Ingen klarade den tidsramen vill jag minnas. Men vi är väl ganska begränsade i utbudet. Hur som så brukar det rekommenderas att man inte sätter fingrarna på glidytan vid montage, de syror man har på fingrarna ger avtryck som inte är bra. Men det sägs fungera med olja på händerna.

Den där fliken kan ibland ha olika storek för ramlager för att inte blanda ihop över eller underlager om de skulle ha olika specifikation. Det är vanligt på nyare motorer. Det blir några kronor billigare per motor.

På vissa vevstakar kan även spåren sitta så att viss diskussion kan uppstå vad som så att säga är fram och bak på staken.
Ola-74
Posts: 36
Joined: Sun Apr 11, 2021 6:28 pm

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by Ola-74 »

Köpte lagren på pelicanparts. Visade sig att man bytt lager mitten -75 när jag undersökt detta. Tänkte beställa nya istället för att slipa, tänker att det inte är värt att chansa.
Tack för infon gällande att man inte ska ta i lagerytorna, det visste jag inte om.

Har forskat mer i att få lite mer effekt i motorn.
Läste på:
https://www.pelicanparts.com/techarticl ... build2.htm

Ska tydligen vara effektivt att byta till
JE 9:5:1 kolvar
SSI avgassystem
Kammar från 964
Orginal CIS bränsle system

Pratas om ca 200 hk
Vad tror ni om denna konfiguration på motorn?
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Motorrenovering 2,7 s -75

Post by MagnusW »

SSI eller tidiga värmekammare före 75 är en bra uppgradering om du inte har det.
Kolvar, jag vet inte om det är värt pengarna i isolation.
964 kammar funkar på 3.0 och 3.2, på 2.7 så ska ventilerna ta i kolvarna.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply