Page 1 of 1

Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Wed Mar 29, 2023 4:32 pm
by Grans
Jag ska uppgradera mina mekaniska kamkedjesträckare till hydrauliska. Har hitta OE match från design911. Är det någon som kan rekommendera vilka man kan lita på. Mvh Peter

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Wed Mar 29, 2023 5:26 pm
by JMB
Kolla med Utzon, Rosepassion eller närmsta Porsche center

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Thu Mar 30, 2023 10:28 am
by MagnusW
Se till att få dit fästena som håller de små rören, ser löjligt ut men de ser till att de inte vibrerar och utmattas, spricker.
Hände min bil att sträckarna tappade oljetrycket så.

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Fri Mar 31, 2023 3:06 pm
by Johannes
Är detta verkligen en bra modifiering?


Vi har haft det uppe förut - men vill ha det till att det mesta hänger på en myt.

Första årsmodellerna 65, 66 och 67 hade de öppna sträckarna. Den som har som en tratt upptill där motoroljan ska samlas so den hela tiden matas med olja och det var inte så lyckat. Har en motor med det kvar. Men den är inte i drift.

till Modellår -68 dyker de nya upp med luftskruv. Den varianten hängde med länge. Däremot så skulle ju journalister ha något att klaga på så de baserade sina texter på det allra första införandet. Samma sorts folk som minsann vet hur livsfarlig en svansmotorkonstruktion är...

För att få bort det så valde marknadsförarna att introducera de så kallat hydrauliska. Dessutom blev det ju fina pengar in till Porsche centren.

På den tiden användes de icke sk hydrauliska på tävlingsmotorer. Tex satt det aldrig såvitt känt så kallat hydrauliska på rallycrossmotorerna. Blir det fel på oljetrycket så ryker nåt lager eller så med de vanliga sträckarna - med den nyare typen så kan man rent av påräkna totalrasad motor med ett eventuellt tryckfall.

I ett gammalt nummer av PÄ finns ritningar på verktyg och handledning till hur en traditionell sträcker renoveras. Den är skriven av Ulf Tolerus om jag minns rätt och han behöver nog ingen närmare beskrivning.

Men jag har en med det nyare från fabrik också och hittills har det fungerat.

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Fri Mar 31, 2023 5:02 pm
by freddegabbe
Apropå detta som Johannes skriver här ovan. Är det någon som har ett par av "de gamla" till salu? Jag sätter in en annons i köpes också.

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Fri Mar 31, 2023 8:11 pm
by MagnusW
Det står i Haynes manualen hur man renoverar sträckarna.

Vad jag läst så introducerade Porsche en kedjesträckare med längre bussning ,ca 80 tror jag, det skulle vara den ändringen som är av störst betydelse för driftsäkerheten.
Men alla 911or sedan dess har hydrauliska sträckare, 3.2 till 964,993,996... Så helt tokigt kan det inte vara...

Tävlingsbilar hade väl ofta helt stumma sträckare, skramlar om kedjorna när bilen är kall och tystnar när motorn blivit varm och fått rätt spel. Inte att föredra enligt mig.

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Mon Apr 03, 2023 3:42 pm
by Martin M.
Själv har jag monterat "låsringar" på mina 47 år gamla kamkedjesträckare då jag ej vill uppdatera till nyare versionen

Köptes på:
https://www.rosepassion.com/en/p560461- ... er-P560461

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Mon Apr 03, 2023 6:00 pm
by Johannes
Sträckarna i sig är det nog egentligen inget fel på frånsett de allra första.

Minns en episod - tror det var 1986 - mantalsskriven i garaget på den tiden, bytte en tvålitersmotor när det kom in en kamrat och bad mig hänga med. Han hade en nästan ny Carrera som han hämtat hos Raffay i Hamburg eller nåt. Den hade rasat rejält. Nån snåljåp hade, oklart varför, bytt slangen i botten på oljetanken som sitter med slangklämmor men inte haft vett att köpa de minst sagt svindyra slangklämmorna från Porsche utan montera vanliga från närmsta bensinmack eller nåt typ ABA eller liknande. Det funkar egentligen inte. De saknar radien på bandet som är där för att inte skava av slangen. Slangen hade gått av såklart och de försvinner all olja och hade han haft en motor med de traditionella sträckarna så hade de stoppat med en lagerskärning. Nu blev det totalras.

Med andra ord så gäller det att tänka på konsekvenser i nästa led om något primärt havererar.

I den vevan köpte jag några gamla S säten av en rallycross mekkare Elander Persson? i Köping möjligen var det dottern som körde och det hela kom upp. Han nämnde att de alltid hade stop på stången till sträckarna på rallycrossbilarna. Det var på den tiden när det skulle byggas fyrhjulsdrift på allt som gick på hjul.

Diskuterade just slangklämmorna med Perry i besiktningsgaraget i San Remo vid tillfälle när jag passade på att beställa en renovering av en riktigt riktig växellåda. Hans ord ringer i öronen än trots att det var i runda slängar 25 år sedan. Djävulen bor i detaljerna.

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Mon Apr 10, 2023 2:29 pm
by Johannes
Kan det vara 5 varianter av de utan oljematning, oavsett så tillkommer vissa frågeställningar med de sk hydrauliska. Eftersom det ökar det interna oljeläckaget så är det såklart en fördel med en oljepump med högre kapacitet:

Re: Hydrauliska kamkedjesträckare

Posted: Mon Apr 10, 2023 5:01 pm
by Johannes
Kollade runt i arkivet

PÄ har information om sträckare. Ulf Tolerus Vol 25 Nr 2 1983 om de gamla och en information betydligt bättre än tex Haynes och även original reparatur anleitung.


I numret efter så beskrivs introduktionen av de nya till Carrerorna som kom 1984.

Författaren berättar att han servar sina sträckare varje år.