Demontering av targabakruta
Demontering av targabakruta
Hej!
Tänkte demontera bakrutan på min targa och tänkte kolla om någon har lite bra tips hur man plockar av den utan att göra sönder den.
Är det svårt att plocka av den?
Tacksam för hjälp
Tänkte demontera bakrutan på min targa och tänkte kolla om någon har lite bra tips hur man plockar av den utan att göra sönder den.
Är det svårt att plocka av den?
Tacksam för hjälp
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
kanske kan dessa länkar ge dig lite tips ..
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=332555
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=114302
/Patrik
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=332555
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=114302
/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
Demontering av targabakruta
Jag har inte demonterat någon ruta, men jag antar att man kan peta listen från insidan över plåtkanten. Däremot har jag försökt att montera en targabakruta. Jag har bara ett råd: Ta inte bort rutan om det inte är absolut nödvändigt, alternativt att du vet om någon duktig glasmästare.
Gunnar
Gunnar
ur och i med targarutan
Har gjort detta ett par gånger.
Första gången försökte jag återanvända klämlisten och det slutade med att vi gav upp efter 3 timmar och satte i den utan.
Andra gångenbeställde jag nya klämlister och hela jobbet tog 15 minuter, de måste sitta i innan man viker in gummilit kanten över karossen,(tror att det är omöjligt att få dit dem i efterhand.
Det är definitivt en fördel om man har många händer när man gör detta (vi var 3-4pers)
/knut
Första gången försökte jag återanvända klämlisten och det slutade med att vi gav upp efter 3 timmar och satte i den utan.
Andra gångenbeställde jag nya klämlister och hela jobbet tog 15 minuter, de måste sitta i innan man viker in gummilit kanten över karossen,(tror att det är omöjligt att få dit dem i efterhand.
Det är definitivt en fördel om man har många händer när man gör detta (vi var 3-4pers)
/knut
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Hejsan,
Min erfarenhet av -72:an är att den blir klart besvärligare än övriga. Jag kom nämligen inte på något sätt att bli av med rostfria skalet över targabågen utan att först demontera oljetanken. Vilket var en eländig operation på en S pga oljekylaren, kanske lite enklare på T/E... Och vice versa vid montage förstås.
Den som lyckas med det utan oljetanksdemontering får gärna tipsa mig om hur jag kunde ha gjort. Nu var det iofs under pågående helrenovering av bilen så det gjorde inget
I övrigt är det ganska enkelt om man bara är minst två personer. Ensam ska man inte ens försöka! Tryck ut rutan med början på ovansidan, använd fötterna.
Monteringen gick som en dans när man väl kom på handgreppen, jag kan inte beskriva eftersom jag själv inte riktigt minns hur det gick till, men det var som en aha-upplevelse. Själv lyckades jag förresten få dit aluminiumlisterna i efterhand genom flödigt utnyttjande av glycerol samt moderat våld medelst gummiklubba... Det var betydligt värre att försöka hålla dem på plats medan man försökte lyfta och trycka dit rutan.
Håll gärna lite koll på hur kablarna till elbakrutan ligger så blir det lättare när du ska ha tillbaka dem igen.
Och skulle rutan gå sönder så var inte orolig, jag har en till övers liggande i garaget som du kan få till bra pris
MVH Jonas T
Min erfarenhet av -72:an är att den blir klart besvärligare än övriga. Jag kom nämligen inte på något sätt att bli av med rostfria skalet över targabågen utan att först demontera oljetanken. Vilket var en eländig operation på en S pga oljekylaren, kanske lite enklare på T/E... Och vice versa vid montage förstås.
Den som lyckas med det utan oljetanksdemontering får gärna tipsa mig om hur jag kunde ha gjort. Nu var det iofs under pågående helrenovering av bilen så det gjorde inget
I övrigt är det ganska enkelt om man bara är minst två personer. Ensam ska man inte ens försöka! Tryck ut rutan med början på ovansidan, använd fötterna.
Monteringen gick som en dans när man väl kom på handgreppen, jag kan inte beskriva eftersom jag själv inte riktigt minns hur det gick till, men det var som en aha-upplevelse. Själv lyckades jag förresten få dit aluminiumlisterna i efterhand genom flödigt utnyttjande av glycerol samt moderat våld medelst gummiklubba... Det var betydligt värre att försöka hålla dem på plats medan man försökte lyfta och trycka dit rutan.
Håll gärna lite koll på hur kablarna till elbakrutan ligger så blir det lättare när du ska ha tillbaka dem igen.
Och skulle rutan gå sönder så var inte orolig, jag har en till övers liggande i garaget som du kan få till bra pris
MVH Jonas T
Jonas Thiger
997 turbo -09
997 turbo -09
Toppen tack för alla tips.
Jag har redan plockat "targabågen" och precis som du säger så var det lite pilligt.
Rutan sitter alltså inte limmad utan är bara att trycka ut om man väl demonterat "targabågen"?? Ska jag ta bort den kromade listen innan jag trycker ut rutan?
Jag har redan plockat "targabågen" och precis som du säger så var det lite pilligt.
Rutan sitter alltså inte limmad utan är bara att trycka ut om man väl demonterat "targabågen"?? Ska jag ta bort den kromade listen innan jag trycker ut rutan?
Eric
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Hej Eric,
Råkade se följande länkar på Pelican angående Targa-bakrutor.
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=332555
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=114302
Hoppas att det hjälper och att vi får se dig till Taxinge i vår!
-ALF
EDIT: Såg såklart att dessa länkar redan var postade av tidigare talare. Dags att läsa hela tråden innan jag postar...
Råkade se följande länkar på Pelican angående Targa-bakrutor.
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=332555
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=114302
Hoppas att det hjälper och att vi får se dig till Taxinge i vår!
-ALF
EDIT: Såg såklart att dessa länkar redan var postade av tidigare talare. Dags att läsa hela tråden innan jag postar...
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
Signalgelb 114
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå