Demontering av targabakruta

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Demontering av targabakruta

Post by Eric »

Hej!
Tänkte demontera bakrutan på min targa och tänkte kolla om någon har lite bra tips hur man plockar av den utan att göra sönder den.

Är det svårt att plocka av den?

Tacksam för hjälp
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Ingen som gjort detta?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

tackar tackar
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Demontering av targabakruta

Post by Gunnar B »

Jag har inte demonterat någon ruta, men jag antar att man kan peta listen från insidan över plåtkanten. Däremot har jag försökt att montera en targabakruta. Jag har bara ett råd: Ta inte bort rutan om det inte är absolut nödvändigt, alternativt att du vet om någon duktig glasmästare.
Gunnar
knut
Posts: 13
Joined: Tue Oct 18, 2005 10:39 am
Location: skåne

ur och i med targarutan

Post by knut »

Har gjort detta ett par gånger.
Första gången försökte jag återanvända klämlisten och det slutade med att vi gav upp efter 3 timmar och satte i den utan.

Andra gångenbeställde jag nya klämlister och hela jobbet tog 15 minuter, de måste sitta i innan man viker in gummilit kanten över karossen,(tror att det är omöjligt att få dit dem i efterhand.

Det är definitivt en fördel om man har många händer när man gör detta (vi var 3-4pers)
/knut
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Hejsan,

Min erfarenhet av -72:an är att den blir klart besvärligare än övriga. Jag kom nämligen inte på något sätt att bli av med rostfria skalet över targabågen utan att först demontera oljetanken. Vilket var en eländig operation på en S pga oljekylaren, kanske lite enklare på T/E... Och vice versa vid montage förstås.
Den som lyckas med det utan oljetanksdemontering får gärna tipsa mig om hur jag kunde ha gjort. Nu var det iofs under pågående helrenovering av bilen så det gjorde inget ;)

I övrigt är det ganska enkelt om man bara är minst två personer. Ensam ska man inte ens försöka! Tryck ut rutan med början på ovansidan, använd fötterna.

Monteringen gick som en dans när man väl kom på handgreppen, jag kan inte beskriva eftersom jag själv inte riktigt minns hur det gick till, men det var som en aha-upplevelse. Själv lyckades jag förresten få dit aluminiumlisterna i efterhand genom flödigt utnyttjande av glycerol samt moderat våld medelst gummiklubba... Det var betydligt värre att försöka hålla dem på plats medan man försökte lyfta och trycka dit rutan.

Håll gärna lite koll på hur kablarna till elbakrutan ligger så blir det lättare när du ska ha tillbaka dem igen.

Och skulle rutan gå sönder så var inte orolig, jag har en till övers liggande i garaget som du kan få till bra pris :D

MVH Jonas T
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Toppen tack för alla tips.

Jag har redan plockat "targabågen" och precis som du säger så var det lite pilligt.

:?: Rutan sitter alltså inte limmad utan är bara att trycka ut om man väl demonterat "targabågen"?? Ska jag ta bort den kromade listen innan jag trycker ut rutan?
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Ingen rutexpert men nog skulle jag ta bort listerna. Och köpa nya eftersom de lär bli böjda och hopplösa att få rätt igen...!
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
alf3001
Posts: 601
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:32 am
Location: Stockholm

Post by alf3001 »

Hej Eric,

Råkade se följande länkar på Pelican angående Targa-bakrutor.

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=332555

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=114302

Hoppas att det hjälper och att vi får se dig till Taxinge i vår!

-ALF

EDIT: Såg såklart att dessa länkar redan var postade av tidigare talare. Dags att läsa hela tråden innan jag postar... :roll:
911T Coupe 1970
Signalgelb 114
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

alf3001 wrote:
Hoppas att det hjälper och att vi får se dig till Taxinge i vår!
:
Kommer tyvärr inte hända som min bil ser ut i dagsläget... :cry:
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Eric

Se så, inte misströsta. Jag är säker på att du kan samåka med Kjellas i hans trajumf...om du vill. :wink:
User avatar
Eric
Posts: 902
Joined: Fri Aug 12, 2005 12:07 am
Location: Göteborg

Post by Eric »

Targarutan är avtagen, kändes sådär att ligga och pressa fötterna mot rutan och se den flexa. Den höll och det var väldigt enkelt.

Image
Eric

911E Targa -72
911T Coupé -69 "Såld"
911T Targa -70 "Såld"
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Ett riktigt hundjobb ser jag :lol:
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

A dog day afternoon ...
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Post Reply