Vilka är aktiva banmötesåkare?
Vilka är aktiva banmötesåkare?
Om vi ska göra något på en bana nångång måste vi ha klart för oss vilka som är vana vid bankörning och som skulle kunna vara med och hjälpa till.
Räck upp en hand!
Räck upp en hand!
Last edited by peterc on Thu Jul 21, 2022 8:55 am, edited 1 time in total.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Det var ett tag sedan jag körde men bör kunna hjälpa till med vissa grejor iaf
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Räknar mig som aktiv men åker på få banmöten.
Kan vara behjälplig om det behövs
Kan vara behjälplig om det behövs
-72 ex racer
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Hand upp för allt!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- freddegabbe
- Posts: 225
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
kör mkt bana med gammalt och nytt!
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Hej Hand Upp på det.
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Det tar sig!
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Av en slump hamnade jag på Sportvagnsklubben Göterborgs hemsida. De har några banträffar och på vissa dagar har de:
SVKG Heritage – ny grupp för äldre bilar
För att få ut våra äldre rariteter och låta dem sträcka ut sig på våra trackdays har vi infört SVKG Heritage, en helt ny grupp där bilar av årsmodell 1971 eller äldre är välkomna.
SVKG Heritage kommer att finnas med vid de tillfällen då vi kör heldagar och planerar att erbjuda ett eller två körpass beroende på uppslutning. En grundförutsättning är att vi har minst 5 ekipage anmälda i gruppen.
1971 är kanske knasigt för Porschar. Men jag tänker att det kanske finns klubbar utanför Porsche-klubben som har banmöten speciellt för bilar som är lite äldre som man kan utnyttja?
SVKG Heritage – ny grupp för äldre bilar
För att få ut våra äldre rariteter och låta dem sträcka ut sig på våra trackdays har vi infört SVKG Heritage, en helt ny grupp där bilar av årsmodell 1971 eller äldre är välkomna.
SVKG Heritage kommer att finnas med vid de tillfällen då vi kör heldagar och planerar att erbjuda ett eller två körpass beroende på uppslutning. En grundförutsättning är att vi har minst 5 ekipage anmälda i gruppen.
1971 är kanske knasigt för Porschar. Men jag tänker att det kanske finns klubbar utanför Porsche-klubben som har banmöten speciellt för bilar som är lite äldre som man kan utnyttja?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Jag kör mycket med SVKG, både bana och sprintcupen ( konbana-slalom ), normalt finns det 3 grupper på banmötena, lugn-lagom-race. Det är helt upp till dig själv att bestämma vilken grupp du vill köra i och det är oftast inga problem att byta under dagen.
Jag kör min Mustang 1965 och kör i lugn eller lagom beroende på var det finns plats.
Misstänker att Heritagegruppen riktar sig mot de som har 1930-1960-talare och känner oro för att lugna gruppen kanske är lite för snabb.
Äldre 911:or passar utmärkt i lugn eller lagom beroende på tidigare körerfarenhet.
Vill ni se hur det ser ut:
https://www.youtube.com/watch?v=DqD1ejPYSwM
https://www.youtube.com/watch?v=UiWHF_43-gQ
Jag kör min Mustang 1965 och kör i lugn eller lagom beroende på var det finns plats.
Misstänker att Heritagegruppen riktar sig mot de som har 1930-1960-talare och känner oro för att lugna gruppen kanske är lite för snabb.
Äldre 911:or passar utmärkt i lugn eller lagom beroende på tidigare körerfarenhet.
Vill ni se hur det ser ut:
https://www.youtube.com/watch?v=DqD1ejPYSwM
https://www.youtube.com/watch?v=UiWHF_43-gQ
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
- freddegabbe
- Posts: 225
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Vad är nästa steg i detta, vad kan jag hjälpa till med? Det skulle vara så himla kul att få se hela Kinnekulle (eller annan bana förstås) fullt med gamla Porschar.
Fredrik
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Det är inte så lätt att få det i rullning.
Några fakta:
Svårt att få bantider. Man måste ringa runt och jaga. Sådana som vi får inga besked förrän racena och de stora aktörerna är bokade.
Någon måste stå för den ekonomiska risken. (Banan måste betalas och så blir det snålblåst och regn, och fyra deltagare)
Kom gärna med förslag eller om ni har kontakter med banägare.
En sak till, glöm ”öppna system”
Några fakta:
Svårt att få bantider. Man måste ringa runt och jaga. Sådana som vi får inga besked förrän racena och de stora aktörerna är bokade.
Någon måste stå för den ekonomiska risken. (Banan måste betalas och så blir det snålblåst och regn, och fyra deltagare)
Kom gärna med förslag eller om ni har kontakter med banägare.
En sak till, glöm ”öppna system”
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Ett ständigt gissel för många ägare av nyare Porschar. 95 dB är vanligtvis gränsen och flera modeller skriker högre än så i originalskick.
Tänk även på att insugningsljudet bidrar till helheten.
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Ekonomiska risken - förbetalning innan bokning och inga pengar tillbaka när banan väl är bokad
På tal om pengar - Sturup kostar 69,000kr för en dag. Vad är folk beredda att lägga? Mao hur många bilar behöver vi?
Knutan kostar väl runt en hundring.
Johan
På tal om pengar - Sturup kostar 69,000kr för en dag. Vad är folk beredda att lägga? Mao hur många bilar behöver vi?
Knutan kostar väl runt en hundring.
Johan
- freddegabbe
- Posts: 225
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Ett alternativt som jag skulle kolla upp, om intresse finns, är Sviestad, Linköping. Håller med Johan om betalning.
Fredrik
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
En liten bana som Sviesta, Arlanda, Gröndal (aldrig varit där) skulle nog passa gammel-Porschar rätt bra och vara billigare.freddegabbe wrote: ↑Sun Oct 16, 2022 11:10 am Ett alternativt som jag skulle kolla upp, om intresse finns, är Sviestad, Linköping. Håller med Johan om betalning.
Lika ovanliga på bana som pre-964 elvor är också 924/944, det går nog locka till sig några av dessa bilar också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- freddegabbe
- Posts: 225
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Sviestad ligger runt minuten i att ta sig runt så den är väl lite "större" än Gröndal och Arlanda? Därmed inte sagt att dessa banor ska väljas bort, alla alternativ ska vägas in.
Fredrik
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Hur många det bli som är med och vill betala/köra? 10 eller max 20 kanske ...då blir det astronomiska summor att hyra en hel bana.
Varför inte kolla om kan hänga på nån som redan arrangerar, tex Track Monday som Mantorp Park själva har. Med 15 klassik-bilar kan man föreslå att bli en egen grupp, då blir det en för- eller eftermiddag med 4-5 stinter a' 20-30 minuter. Deras aktuella halvdagspris är 1100:- + SBF-prova-på-endags-licens 150:- .
Går säkert att få till något liknande med Linköpings MS på Sviestad, standard pris halvdag 900:- plus SBF-licensen 150:- . I värsta fall kan man få ta med nån gammal Alfa Romeo eller liknande klassiker för utfyllnad.
Eller prata med 964-tribe-hangout, och få vara med på i alla fall en dag när de håller hus en helg.
Varför inte kolla om kan hänga på nån som redan arrangerar, tex Track Monday som Mantorp Park själva har. Med 15 klassik-bilar kan man föreslå att bli en egen grupp, då blir det en för- eller eftermiddag med 4-5 stinter a' 20-30 minuter. Deras aktuella halvdagspris är 1100:- + SBF-prova-på-endags-licens 150:- .
Går säkert att få till något liknande med Linköpings MS på Sviestad, standard pris halvdag 900:- plus SBF-licensen 150:- . I värsta fall kan man få ta med nån gammal Alfa Romeo eller liknande klassiker för utfyllnad.
Eller prata med 964-tribe-hangout, och få vara med på i alla fall en dag när de håller hus en helg.
@lagteknik
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Jag har aldrig kört på Ljungbyhed, hur är det? Ska vara säkert med stora avåkningszoner, kanske får fler att vilja vara med
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Jo Ljungbyhed är säker men tråkig. Riktigt tråkig.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Ljungbyhed är väl en väldigt snabb bana, eller rättare sagt en lång raka och ett snabbt parti tillbaka med några få långsammare
kurvor där emellan.
Är nog ingen optimal bana för early 911:or
Gröndal verkar dock lite spännande, är lite av motsatsen. En kort raka där man kommer upp i max 120km/h och sen svänger det hela tiden. Kanske är bättre om man är lite rädd om bilen men ändå vill utforska väggreppet/köregenskaperna maximalt.
Här ett smakprov från Magnus Thome (från rejsa) https://www.youtube.com/watch?v=w1ZmK5y08OE&t=235s
kurvor där emellan.
Är nog ingen optimal bana för early 911:or
Gröndal verkar dock lite spännande, är lite av motsatsen. En kort raka där man kommer upp i max 120km/h och sen svänger det hela tiden. Kanske är bättre om man är lite rädd om bilen men ändå vill utforska väggreppet/köregenskaperna maximalt.
Här ett smakprov från Magnus Thome (från rejsa) https://www.youtube.com/watch?v=w1ZmK5y08OE&t=235s
-72 ex racer
Re: Vilka är aktiva banmötesåkare?
Låter inte så kul med Ljungbyhed
Håller med om att en knixig bana med lite lägre hastigheter hade varit roligare
Håller med om att en knixig bana med lite lägre hastigheter hade varit roligare