Page 1 of 1

Bränslepump 1969

Posted: Thu Jul 14, 2022 9:25 pm
by 040mag
Min bränslepump som jag tror är original har börjat bete sig annorlunda. Förut tickade den snabbt när man slog på tändningen, men sen allt långsammare för att tills slut tystna. Jag utgår ifrån att den slutar när trycket på bränslet fram till Weberförgasarna uppnåt rätt nivå. Men nu fortsätter den att att ticka. I bland utan att sakta ner och ibland lite långsammare. Det forsar inte ut bensin någonstans så jag antar att felet är i bränslepumpen. Någon som vet om det är lönt att försöka renovera pumpen. Vore kul att behålla då den är original från 1969.

Image

Re: Bränslepump 1969

Posted: Thu Jul 14, 2022 11:26 pm
by Homegrown
Kan vara stopp i tanken eller filtret i pumpen som är igensatt också. Behöver inte vara pumpen som är trasig
När pumpen bara knattrar på så är det precis som du tänker att den inte bygger tryck. Om den inte får in bränsle så blir det samma fenomen som om pumpen är trasig

Re: Bränslepump 1969

Posted: Fri Jul 15, 2022 7:27 am
by henca
Precis som Homegrown skriver ligger det nära till hands att misstänka ett igensatt bränslefilter i dessa tider. Tankar du möjligen 95 oktan i den bilen?

m v h Henrik

Re: Bränslepump 1969

Posted: Fri Jul 15, 2022 8:45 am
by 040mag
Ah, det kan så klart vara stopp innan själva pumpen. Tänkte inte alls på det. Börjar med att kolla filtret i pumpen sen tanken.

Henrik: ja jag har tvingats tanka 95 ett par gånger på grund av dålig planering. Vad händer då förutom att det inte är så bra för motorn?

Re: Bränslepump 1969

Posted: Fri Jul 15, 2022 7:52 pm
by henca
Då 95 oktan sen ungefär ett år tillbaka har en högre etanolhalt kan det ställa till lite för gamla bilar. Etanolen kan lösa avlagringar i slangar som i bästa fall fastnar i filter och i värsta fall leder till att slangarna börjar läcka. Etanolen kan också ge mer korrosiva egenskaper som kan leda till att delar av bränslesystemet fälls ut som oxid (t ex rost) i bränslet. Återigen kan det leda till gegga som fastnar i filter och det kan leda till försämrad funktion på t ex tankmätare.

m v h Henrik

Re: Bränslepump 1969

Posted: Sat Jul 16, 2022 4:01 pm
by Johannes
Det är väl inte så mycket gummi mellan påfyllnadshål och tankmätaren. Och har tanken rostat är det antagligen inte så mycket att göra med den tanken.

Kan man tänka sig att när pumpen ger fullt tryck så ska en tryckvakt stänga av. Om tryckvakten inte fungerar så kanske rent av pumpen går hela tiden.

Det bör gå att mäta trycket som en del i felsökningen.

Om pumpen skulle ge för mycket så kommer antagligen flottörerna i förgasarna att påverkas och det skulle dra med sig motorgången.

Re: Bränslepump 1969

Posted: Mon Jul 25, 2022 3:26 pm
by 040mag
Tack för hjälp så här långt. Har rensat filtrer i pumpen som satt lätt åtkomligt på undersidan. Fanns en del brun sörja där men inte så det var helt stopp. Motorn går som den skall så jag tror inte att tryckvakten lämnat in. Gissar på rostflagor i tanken men det kollar jag i vinter. Skall över till Bornhom en sväng i veckan och hoppas på det bästa!

Re: Bränslepump 1969

Posted: Mon Jul 25, 2022 4:42 pm
by Homegrown
Skönt att det löste sig tillfälligt i allafall. Dumt att renovera pumpen om det inte är felet. Hoppas att resan går smärtfritt.