3.3 Turbobromsar

Forumet för de tekniska frågorna.
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det är ingen som har en 23mm huvudcylinder på hyllan och vill bli av med den billigt? :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Hallå Magnus, köp en ny, kostar inte skjortan. Dom är egentligen inte gjorda för Porsche utan för lite äldre Mercedes. Slå in res dels nr på tex autoexperten el meca så hittar du den.
Karl-
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

http://www.mercateo.com/p/472A-003(2d)0 ... _369_.html

Här finns info om till vika bilar den passar.
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Tack Karl-Ove!
Ska åka förbi biltillbehörsfirmorna och kolla!

Jag kände lite på skruvarna som håller skivan i aluminium ringen. Dom sitter som berget och bara en liten 4-5mm insexskalle....
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Lägg dem i något som löser oxiden. Skaffa riktigt bra insexa, till hylsnyckel. Klappa till skruvhuvudet innan du försöker ta loss. Vet inte alls om detta är bästa sätt men det skulle jag prova. Det är tyvärr vanligt att man förstör när man tar isär.

Lycka till,
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Det är något mysko med bromsskivorna. Det som såg ut som aluminium ringen är en stålskiva som så vitt jag kan se är skruvad i skivan (har inte fått isär det än).
Det skulle ju kanske förklara hur skivorna passade på hans 86a utan modifieringar.

Det ser proffsigt gjort ut, inget hemmameck, stålskivan är snyggt svarvad med avfasade kanter.

Frågan är var det är för skivor egentligen? Dom är ju 304x32 trots allt, men de verkar ha gängade hål där stålskivan är skruvad i.

Får jag isär grejerna ikväll ska jag posta bilder. Har provat med bra rostlösare och bra insexbit, med insexan vill slinta. Har skaffat lite värme idag på lunchen som jag ska prova med.

Den här tråden kanske är lite off topic för "Säljes" numera. :)
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

MagnusW wrote:Det är något mysko med bromsskivorna. Det som såg ut som aluminium ringen är en stålskiva som så vitt jag kan se är skruvad i skivan (har inte fått isär det än).
Det skulle ju kanske förklara hur skivorna passade på hans 86a utan modifieringar.

Det ser proffsigt gjort ut, inget hemmameck, stålskivan är snyggt svarvad med avfasade kanter.

Frågan är var det är för skivor egentligen? Dom är ju 304x32 trots allt, men de verkar ha gängade hål där stålskivan är skruvad i.

Får jag isär grejerna ikväll ska jag posta bilder. Har provat med bra rostlösare och bra insexbit, med insexan vill slinta. Har skaffat lite värme idag på lunchen som jag ska prova med.

Den här tråden kanske är lite off topic för "Säljes" numera. :)
Hallå, allt är i sin ordning, ringen på baksidan är av stål och är lätt att lossa,bara man får loss skruvarna. Det svåra är att få loss alu-ringen som är på utsidanav skivan, den sitter rätt bra fast i alla "klackar", där kan det behövas lite pill och rostlösare för att inte spräcka alu-ringen.
Karl-ove
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Detta är mina bitar. Den blå har standard spec medan den andra är 3 mm tjockare. Stålringen är Porsche med aluminiumringarna är "CNC".

Image

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Hmm, så ser inte mina bitar ut.... Mina skivor är inte flytande. Centrumet, som mär i stål, är skruvat direkt i skivan som jag inte riktigt vet vad det är för skiva. Skivan ser liknande ut som din men utan "hack" istället har den gängade hål på samma ställen.

Jag har inte fått bort skruvarna ännu. Inget biter förrutom att borra bort skallen, men det är hårt att borra i en skruv...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

MagnusW wrote:Hmm, så ser inte mina bitar ut.... Mina skivor är inte flytande. Centrumet, som mär i stål, är skruvat direkt i skivan som jag inte riktigt vet vad det är för skiva. Skivan ser liknande ut som din men utan "hack" istället har den gängade hål på samma ställen.

Jag har inte fått bort skruvarna ännu. Inget biter förrutom att borra bort skallen, men det är hårt att borra i en skruv...
Har man problen med små insex och dyl är det en bra lösning att svetsa fast en mutter i insexskallen, mig/mag eller pinne funkar. Då får du både rejäl värme på skruven och nåt bättre att dra i. Jag har gjort så när jag inte fått ur skruvarna som håller plåtarna i bromsoken.

Karl-ove
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Vi är lite blinda utan bilder, kan du inte ta bilder på både fram och baksida. Jag är ganska säker på att det är samma jox som jag har.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Nu har jag fått isär skiten och tagit bilder som ligger här:
http://pbckt.com/sU.Nlq


Det set ut som samma lösning som VCI har: http://www.vehiclecraft.com/Brakes/vciweb4.htm

VCI-3000 Non-Floating
Image


Edit: Det är M6 skruvar i mina skivor, så de är nog inte amerikanska.
Hålen är borrade med en diameter på 188mm.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Där fick jag en liten puff på näsan. De där modellen har jag inte sett tidigare. Troligen har någon ägare på vägen givit upp originalets lösning och tagit en annan.

Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

Parced911 wrote:Där fick jag en liten puff på näsan. De där modellen har jag inte sett tidigare. Troligen har någon ägare på vägen givit upp originalets lösning och tagit en annan.

Pär
+1
Karl-ove
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Jag försöker spåra vart skivorna/naven kommer ifrån, eventuellt kan de vara hemma modifierade av ägaren som monterade dem på bilen jag fått bromsarna ifrån.
Tyvärr har mannen avlidit för några år sedan. Kanske någon här som kände honom, Bengt Söderstedt?

Någon som har en förbrukad 930 skiva som jag kan få/låna att mäta lite på?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
karl-ove
Posts: 165
Joined: Mon Aug 15, 2005 10:02 pm

Post by karl-ove »

MagnusW wrote:Jag försöker spåra vart skivorna/naven kommer ifrån, eventuellt kan de vara hemma modifierade av ägaren som monterade dem på bilen jag fått bromsarna ifrån.
Tyvärr har mannen avlidit för några år sedan. Kanske någon här som kände honom, Bengt Söderstedt?

Någon som har en förbrukad 930 skiva som jag kan få/låna att mäta lite på?
Hallå Magnus, jag har en sån skiva, men jag kan säga på en gång att det inte är en sån skiva som han utgått ifrån, möjligtsvis har han utgått ifråd en nyare turboskiva, typ till en -82. Kolla på tex utzons hemsida, han har bilder. Men du kan få skivan om du vill, den är likadan som den som Pär lagt ut bilder på.
Karl-ove
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Hej
Nä, jag tror inte heller det det är en sådan skiva från början.
Men jag undrar om inte Porsches riktiga skivor har samma "urfräsning" för centrumet som min skiva, då skulle man ju kunna bulta dit en sådan skiva i alla fall.
Det kanske du kan verifiera Karl-Ove, om den försänkningen som man ser här: http://s1037.photobucket.com/albums/a45 ... &setId=139
Även finns på dom riktiga skivorna och vilken diameter det har i sånna fall?

Bra att veta att du har en gammal skiva!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Robert Hansson
Posts: 196
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
Location: Smögen
Contact:

Post by Robert Hansson »

Här finns en som kanske kan hjälpa dig med nya centrum om du behöver, hittade sidan av en slump

http://www.engstrandmotorsport.se/shop.html
911 -72 Rennsport
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Fortsätter uppdatera tråden för framtida bruk av någon.
Har letat vidare lite och hittat Pro-Systems i USA som tillverkar och säljer hattar för flytande skivor. Dom annonserar dom inte på hemsidan eller så, så man får maila dom på tech@prosystembrakes.com

Jag har mailat dom och de skriver så här:
"We have two styles of hats – one with the rotor lug machined into the hat and another which uses a steel bobbin to take the torque of stopping.
There is a Brembo direct replacement for the OEM front rotor that the hats fit as well as the Porsche OEM replacement rotor.
We produce the hats in house and have a few on the shelf now."

One piece hat - $168
Hat w/ steel bobbins - $256

Image

Image

Jag vet inte exakt vilken hatt som är vilken.


Sen har vi också då VCI som tillverkar en hatt. Priset är $450, frakten skulle gå på ca $85 !! :shock:
Image
Image


Utöver dessa så har nog Rennsportsystems en egen variant också. Har inte kontaktat dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Jag köpte bromsgrejor av Steve på Rennsport Systems en gång i tiden. Ganska likt det du har f.ö.
Den killen är bland de mest hjälpsamma och trevliga som finns och det han inte kan är troligen inte värt att kunna. Jag rekommenderar verkligen att testa honom!

Den vänstra är "one piece" och den högra är med "steel bobbins" f.ö.

MVH Jonas
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

tigerman67 wrote: Den vänstra är "one piece" och den högra är med "steel bobbins" f.ö.

MVH Jonas
Jo, jag antar det. Jag gissar att det följer med någon bit till som håller fast själva skivan. 336 dollar känns som ett konkurrens kraftigt pris i alla fall.

Jag ska låna en skiva av Utzon och testa om inte mitt nav går att använda i alla fall på något sätt. Annars lutar det nog åt några sådana nav.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
RS Jesper
Posts: 178
Joined: Sun Feb 24, 2008 5:13 pm
Location: Amsterdam

Post by RS Jesper »

Inte för att vara "neggig", men är det inte dags att flytta den här diskussionen till en annan rubrik...? :?
J
Carrera RS-73
Citroën 2CV Sahara
Subaru WRX STI
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

RS Jesper wrote:Inte för att vara "neggig", men är det inte dags att flytta den här diskussionen till en annan rubrik...? :?
J
Håller med, kan inte någon moderator flytta hela tråden till Tekniskt forum?
Det är ju inte många inlägg i början som platsar i säljes.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Nu har man i alla fall ett par 930 bakok också, moddade och klara.

Men oken behöver en uppfräschning, de har en finish av blästrat aluminium som oxiderat... Finns det någon bra färg som immiterar original looken?
Mina framok ser i princip helt nya ut, så det vill jag matcha helst.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
MagnusW
Posts: 3024
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Post by MagnusW »

Köpte hattarna från VCI.
Behöver 5mm spacers fram för att fälgarna inte ska ta i oken, men det är inget problem då jag bara har 6or fram.
Vill man komma ifrån spacers så kan man göra en spacer mellan navet och skivan (den svarta) istället. Skivan hamnar då närmare a-armen och kan ta i den, men 4mm skulle man nog kunna använda.

Image
Image
Image
Image


Bak blir det jobbigare, kommer till det senare, men jag kommer behöva en sådan här rackare.
Image
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply