3.3 Turbobromsar
http://www.mercateo.com/p/472A-003(2d)0 ... _369_.html
Här finns info om till vika bilar den passar.
Här finns info om till vika bilar den passar.
Lägg dem i något som löser oxiden. Skaffa riktigt bra insexa, till hylsnyckel. Klappa till skruvhuvudet innan du försöker ta loss. Vet inte alls om detta är bästa sätt men det skulle jag prova. Det är tyvärr vanligt att man förstör när man tar isär.
Lycka till,
Pär
Lycka till,
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Det är något mysko med bromsskivorna. Det som såg ut som aluminium ringen är en stålskiva som så vitt jag kan se är skruvad i skivan (har inte fått isär det än).
Det skulle ju kanske förklara hur skivorna passade på hans 86a utan modifieringar.
Det ser proffsigt gjort ut, inget hemmameck, stålskivan är snyggt svarvad med avfasade kanter.
Frågan är var det är för skivor egentligen? Dom är ju 304x32 trots allt, men de verkar ha gängade hål där stålskivan är skruvad i.
Får jag isär grejerna ikväll ska jag posta bilder. Har provat med bra rostlösare och bra insexbit, med insexan vill slinta. Har skaffat lite värme idag på lunchen som jag ska prova med.
Den här tråden kanske är lite off topic för "Säljes" numera.
Det skulle ju kanske förklara hur skivorna passade på hans 86a utan modifieringar.
Det ser proffsigt gjort ut, inget hemmameck, stålskivan är snyggt svarvad med avfasade kanter.
Frågan är var det är för skivor egentligen? Dom är ju 304x32 trots allt, men de verkar ha gängade hål där stålskivan är skruvad i.
Får jag isär grejerna ikväll ska jag posta bilder. Har provat med bra rostlösare och bra insexbit, med insexan vill slinta. Har skaffat lite värme idag på lunchen som jag ska prova med.
Den här tråden kanske är lite off topic för "Säljes" numera.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Hallå, allt är i sin ordning, ringen på baksidan är av stål och är lätt att lossa,bara man får loss skruvarna. Det svåra är att få loss alu-ringen som är på utsidanav skivan, den sitter rätt bra fast i alla "klackar", där kan det behövas lite pill och rostlösare för att inte spräcka alu-ringen.MagnusW wrote:Det är något mysko med bromsskivorna. Det som såg ut som aluminium ringen är en stålskiva som så vitt jag kan se är skruvad i skivan (har inte fått isär det än).
Det skulle ju kanske förklara hur skivorna passade på hans 86a utan modifieringar.
Det ser proffsigt gjort ut, inget hemmameck, stålskivan är snyggt svarvad med avfasade kanter.
Frågan är var det är för skivor egentligen? Dom är ju 304x32 trots allt, men de verkar ha gängade hål där stålskivan är skruvad i.
Får jag isär grejerna ikväll ska jag posta bilder. Har provat med bra rostlösare och bra insexbit, med insexan vill slinta. Har skaffat lite värme idag på lunchen som jag ska prova med.
Den här tråden kanske är lite off topic för "Säljes" numera.
Karl-ove
Hmm, så ser inte mina bitar ut.... Mina skivor är inte flytande. Centrumet, som mär i stål, är skruvat direkt i skivan som jag inte riktigt vet vad det är för skiva. Skivan ser liknande ut som din men utan "hack" istället har den gängade hål på samma ställen.
Jag har inte fått bort skruvarna ännu. Inget biter förrutom att borra bort skallen, men det är hårt att borra i en skruv...
Jag har inte fått bort skruvarna ännu. Inget biter förrutom att borra bort skallen, men det är hårt att borra i en skruv...
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Har man problen med små insex och dyl är det en bra lösning att svetsa fast en mutter i insexskallen, mig/mag eller pinne funkar. Då får du både rejäl värme på skruven och nåt bättre att dra i. Jag har gjort så när jag inte fått ur skruvarna som håller plåtarna i bromsoken.MagnusW wrote:Hmm, så ser inte mina bitar ut.... Mina skivor är inte flytande. Centrumet, som mär i stål, är skruvat direkt i skivan som jag inte riktigt vet vad det är för skiva. Skivan ser liknande ut som din men utan "hack" istället har den gängade hål på samma ställen.
Jag har inte fått bort skruvarna ännu. Inget biter förrutom att borra bort skallen, men det är hårt att borra i en skruv...
Karl-ove
Nu har jag fått isär skiten och tagit bilder som ligger här:
http://pbckt.com/sU.Nlq
Det set ut som samma lösning som VCI har: http://www.vehiclecraft.com/Brakes/vciweb4.htm
VCI-3000 Non-Floating
Edit: Det är M6 skruvar i mina skivor, så de är nog inte amerikanska.
Hålen är borrade med en diameter på 188mm.
http://pbckt.com/sU.Nlq
Det set ut som samma lösning som VCI har: http://www.vehiclecraft.com/Brakes/vciweb4.htm
VCI-3000 Non-Floating
Edit: Det är M6 skruvar i mina skivor, så de är nog inte amerikanska.
Hålen är borrade med en diameter på 188mm.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Jag försöker spåra vart skivorna/naven kommer ifrån, eventuellt kan de vara hemma modifierade av ägaren som monterade dem på bilen jag fått bromsarna ifrån.
Tyvärr har mannen avlidit för några år sedan. Kanske någon här som kände honom, Bengt Söderstedt?
Någon som har en förbrukad 930 skiva som jag kan få/låna att mäta lite på?
Tyvärr har mannen avlidit för några år sedan. Kanske någon här som kände honom, Bengt Söderstedt?
Någon som har en förbrukad 930 skiva som jag kan få/låna att mäta lite på?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Hallå Magnus, jag har en sån skiva, men jag kan säga på en gång att det inte är en sån skiva som han utgått ifrån, möjligtsvis har han utgått ifråd en nyare turboskiva, typ till en -82. Kolla på tex utzons hemsida, han har bilder. Men du kan få skivan om du vill, den är likadan som den som Pär lagt ut bilder på.MagnusW wrote:Jag försöker spåra vart skivorna/naven kommer ifrån, eventuellt kan de vara hemma modifierade av ägaren som monterade dem på bilen jag fått bromsarna ifrån.
Tyvärr har mannen avlidit för några år sedan. Kanske någon här som kände honom, Bengt Söderstedt?
Någon som har en förbrukad 930 skiva som jag kan få/låna att mäta lite på?
Karl-ove
Hej
Nä, jag tror inte heller det det är en sådan skiva från början.
Men jag undrar om inte Porsches riktiga skivor har samma "urfräsning" för centrumet som min skiva, då skulle man ju kunna bulta dit en sådan skiva i alla fall.
Det kanske du kan verifiera Karl-Ove, om den försänkningen som man ser här: http://s1037.photobucket.com/albums/a45 ... &setId=139
Även finns på dom riktiga skivorna och vilken diameter det har i sånna fall?
Bra att veta att du har en gammal skiva!
Nä, jag tror inte heller det det är en sådan skiva från början.
Men jag undrar om inte Porsches riktiga skivor har samma "urfräsning" för centrumet som min skiva, då skulle man ju kunna bulta dit en sådan skiva i alla fall.
Det kanske du kan verifiera Karl-Ove, om den försänkningen som man ser här: http://s1037.photobucket.com/albums/a45 ... &setId=139
Även finns på dom riktiga skivorna och vilken diameter det har i sånna fall?
Bra att veta att du har en gammal skiva!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
-
- Posts: 196
- Joined: Wed Mar 25, 2009 8:30 pm
- Location: Smögen
- Contact:
Här finns en som kanske kan hjälpa dig med nya centrum om du behöver, hittade sidan av en slump
http://www.engstrandmotorsport.se/shop.html
http://www.engstrandmotorsport.se/shop.html
911 -72 Rennsport
Fortsätter uppdatera tråden för framtida bruk av någon.
Har letat vidare lite och hittat Pro-Systems i USA som tillverkar och säljer hattar för flytande skivor. Dom annonserar dom inte på hemsidan eller så, så man får maila dom på tech@prosystembrakes.com
Jag har mailat dom och de skriver så här:
"We have two styles of hats – one with the rotor lug machined into the hat and another which uses a steel bobbin to take the torque of stopping.
There is a Brembo direct replacement for the OEM front rotor that the hats fit as well as the Porsche OEM replacement rotor.
We produce the hats in house and have a few on the shelf now."
One piece hat - $168
Hat w/ steel bobbins - $256
Jag vet inte exakt vilken hatt som är vilken.
Sen har vi också då VCI som tillverkar en hatt. Priset är $450, frakten skulle gå på ca $85 !!
Utöver dessa så har nog Rennsportsystems en egen variant också. Har inte kontaktat dom.
Har letat vidare lite och hittat Pro-Systems i USA som tillverkar och säljer hattar för flytande skivor. Dom annonserar dom inte på hemsidan eller så, så man får maila dom på tech@prosystembrakes.com
Jag har mailat dom och de skriver så här:
"We have two styles of hats – one with the rotor lug machined into the hat and another which uses a steel bobbin to take the torque of stopping.
There is a Brembo direct replacement for the OEM front rotor that the hats fit as well as the Porsche OEM replacement rotor.
We produce the hats in house and have a few on the shelf now."
One piece hat - $168
Hat w/ steel bobbins - $256
Jag vet inte exakt vilken hatt som är vilken.
Sen har vi också då VCI som tillverkar en hatt. Priset är $450, frakten skulle gå på ca $85 !!
Utöver dessa så har nog Rennsportsystems en egen variant också. Har inte kontaktat dom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
- tigerman67
- Posts: 434
- Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
- Location: Luleå
Jag köpte bromsgrejor av Steve på Rennsport Systems en gång i tiden. Ganska likt det du har f.ö.
Den killen är bland de mest hjälpsamma och trevliga som finns och det han inte kan är troligen inte värt att kunna. Jag rekommenderar verkligen att testa honom!
Den vänstra är "one piece" och den högra är med "steel bobbins" f.ö.
MVH Jonas
Den killen är bland de mest hjälpsamma och trevliga som finns och det han inte kan är troligen inte värt att kunna. Jag rekommenderar verkligen att testa honom!
Den vänstra är "one piece" och den högra är med "steel bobbins" f.ö.
MVH Jonas
Jo, jag antar det. Jag gissar att det följer med någon bit till som håller fast själva skivan. 336 dollar känns som ett konkurrens kraftigt pris i alla fall.tigerman67 wrote: Den vänstra är "one piece" och den högra är med "steel bobbins" f.ö.
MVH Jonas
Jag ska låna en skiva av Utzon och testa om inte mitt nav går att använda i alla fall på något sätt. Annars lutar det nog åt några sådana nav.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Håller med, kan inte någon moderator flytta hela tråden till Tekniskt forum?RS Jesper wrote:Inte för att vara "neggig", men är det inte dags att flytta den här diskussionen till en annan rubrik...?
J
Det är ju inte många inlägg i början som platsar i säljes.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Nu har man i alla fall ett par 930 bakok också, moddade och klara.
Men oken behöver en uppfräschning, de har en finish av blästrat aluminium som oxiderat... Finns det någon bra färg som immiterar original looken?
Mina framok ser i princip helt nya ut, så det vill jag matcha helst.
Men oken behöver en uppfräschning, de har en finish av blästrat aluminium som oxiderat... Finns det någon bra färg som immiterar original looken?
Mina framok ser i princip helt nya ut, så det vill jag matcha helst.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Köpte hattarna från VCI.
Behöver 5mm spacers fram för att fälgarna inte ska ta i oken, men det är inget problem då jag bara har 6or fram.
Vill man komma ifrån spacers så kan man göra en spacer mellan navet och skivan (den svarta) istället. Skivan hamnar då närmare a-armen och kan ta i den, men 4mm skulle man nog kunna använda.
Bak blir det jobbigare, kommer till det senare, men jag kommer behöva en sådan här rackare.
Behöver 5mm spacers fram för att fälgarna inte ska ta i oken, men det är inget problem då jag bara har 6or fram.
Vill man komma ifrån spacers så kan man göra en spacer mellan navet och skivan (den svarta) istället. Skivan hamnar då närmare a-armen och kan ta i den, men 4mm skulle man nog kunna använda.
Bak blir det jobbigare, kommer till det senare, men jag kommer behöva en sådan här rackare.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79