Page 2 of 2

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Mon May 06, 2024 10:50 am
by Martin M.
Johannes wrote: Sat May 04, 2024 7:04 pm Det går nog att maila över: Syfte/upplösning scannern kass. En snabb smäll med luren? Vet att det i nåt läge inte blev bra med inställning på kameran och PC/mac eller om det var med RAW format...Datorer är inte min grej. Gränsar till reservoarpenna.

Vet att det finns nån här på forumet som har meckat en del med bilen.

Per Cederholm berättade att han via nån på Lindhagensplan fått veta att hjulhusen rullades ut med ett vedträ. Porsches manual anger också att 6/7 tummare ihop inte fick användas på gata för att nämna något.

Artikeln som helhet finns nånstans på forumet - för det som letar. Minns väl när tidningen kom. Stog ute och svetsade på en elva och brände upp mig i solen och fastnade i huvlåset så de fick klippa loss mig från håret - länge sen alltså!

Läste igenom artikeln och det framgår att denna grupp % skapelse var byggd i 50 ex från fabrik. Intressant:

Eftersom det är en 67:a så kan man beakta att det ändrades i homologeringar och reglementen 1968. De äldre bakhomologerades så det passade in. Kanske tänker jag fel på nåt vis eller saknar underlag, men

TYP 911 Tourenwagen Gruppe 2 eller Spezialtourenwagen Gruppe 5
TYP 911L Tourenwagen Gruppe 2 och eller Specialtourenwagen Gruppe 5
TYP 911T GT Gruppe 3
TYP 911S GT Gruppe 3
1968 Tourenwagen -Europapokal grupp 5 där kunde man praktiskt taget åka med Carrera 6 motor eller en Motor från 911R (ej att förväxla med Porsches benämning 2000R för motorn)

För de där olika sport kit som fanns för olika tävlingsändamål så levererades själva trimdelarna till motorn ''lose beigelegt'' dvs i en låda bredvid för eget montage utfiaff det ej var lagligt på gatan för rally

Porsche använder bokstaven R för 2 olika ändamål ena kapitlet för Rallye och i kapitlet bredvid för Rennen, det innebär då racing möjligen backtävling.

För en Rennmotor som skulle användas i 911S eller 911T gick det att använda trimgrejor till motorn från Carrera 6.

Förgasare
Insugsrör
Kammar
Kolvar
Tändstift
Oljefälla
Koppling(men inte i vilka kombinationer med hjul hur som helst)
Ljuddämpare från 911R!

Topplock, fick från basmotorn modifieras med lägre satta ventiler och portade samt polerade kanaler. Likaså var en avstavning av topplock eller cylinder möjlig 0,8 mm för komp 10,4:1

Detta tolkar jag som att det inte var aktuellt med lock som hade dubbla tändstift! Således standard fördelare.

Vevstakar i titan från Carrera 6 och 911R var ej tillåtet i 911S men tillåtet i 911T.

911R med dubbeltändnings motorn på 210 hk debuterade på tävling 1967. Men de har ch nummer för modellår 1968 när de kommer till försäljning. De presenterades i november 1967 på Hockenheim för pressen och 1 Dezember 1967 kommer pressmeddelandet med spec och pris. Har det i arkivet.


Det kan man ha i bakhuvudet när man även läser om ljuddämparen.


Med andra ord skulle man åka grupp 5 så skulle man inte ha en 911S - åtminstone inte i Tysk nomenklatur. Den gick inte där. Sen har vi ju det där med gamla och nya grupper när nu det var. Dessutom var ju en 911T lättare i grunden tex ingen bensinvärmare ej heller krängare för att nämna något.


911R var ju en typisk grupp 5 som inte platsade nån annanstans.

1968 omnämner Porsche enbart grupp 2,3 och 5. Men åtminstone 1970 var de med i grupp 4. Hur det var 1969 vet jag inte.


Det kan ju även ha varit så att de 911T/R som de allt oftare benämns hade S motorn preparerad och dubbeltändningsmotorerna kom in senare - det var ju bara toppar, fördelare och kablar som saknades. Men jag är som vanligt inte tvärsäker.


Det övriga läser jag innantill i orignallitteratur från Porsche utgivet 1968

Hej Johannes,

Jobbigt när inte tekniken fungerar. Det är ägaren till den gula 911 S -67 i USA som gärna vill ha en kopia, så lyckas du att scanna in eller ta bra bilder så uppskattas det om du kan maila till mig martin.merell@gmail.com
Du kan kanske fråga någon kompis, tack på förhand!

Martin

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Mon May 06, 2024 12:38 pm
by Johannes
Jodå då det funkar när kamera och mac:en har samma problem ställning

Kan även ta raw format

Men då börjar jag med iPhone och om han är nöjd med det så är allt gott och väl. Annars kan vi skjuta skarpare.

Vi får se hur stora filer det blir eller så kickar jag iväg i flera mail eller tar det på nån pinne

Noga problem i sig och med rimlig dead line så klarar vi skivan.

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Mon May 06, 2024 5:03 pm
by Johannes
Verkar som om reglementena fick en stor översyn 1966. Men de olika mästerskapen anammade dem vid olika tidpunkter. Britterna var först ute och 68 förefaller det ha varit full swing i Europa.


Hittade den här beskrivningen av bilen på nätet.

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Mon May 06, 2024 6:16 pm
by peterc
Stämmer det att Yngve körde ihop med Peter Gregg? Någon som vet?

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Tue May 07, 2024 7:16 pm
by Johannes
Vet inte om de körde ihop. Men på 1000 km Nürburgring 1968.

Hittar vi Svenska namn ihop med Gregg.

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Tue May 07, 2024 7:18 pm
by Johannes
Och Johansson...ja de är väl sedermera Brastad eller?

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Tue May 07, 2024 7:19 pm
by Johannes
Ett annat välkänt namn som kanske var mer känd i andra sammanhang!

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Tue May 07, 2024 7:21 pm
by Johannes
Och T bilar i långa rader i resultatet:

19 maj 1968

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Wed May 15, 2024 9:24 pm
by Johannes
I foajén på bion i väntan på att dörrarna skulle öppnas när Superswede (filmen om Ronnie) skulle visas så pratade jag med Erik Berger om hans enda seger på Porsche. Dalsland Ring 1968.

Han lånade bilen av Boo Brastad.

Det året blev det skandal på Karlskogabanan. Leif Hansen hade tagit in 4 st 911. De var för lätta och hade inte kontrollvägts - alternativt gällde nån annan regel. På den tiden var det hårdare tag. Förarna blev avstängda i 3 månader. Det blev givetvis inte mycket till säsong.

Brastad
Hansen
Brunner
Lundgren

Brastad hade bilen med sig och Erik lånade och vann såklart. Spöregn. Enda racet med Porsche!

Av ägarlängden högt upp i tråden så ser jag inget av dessa namn så den här bilen kanske inte var berörd på något vis men vem vet...

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Fri May 17, 2024 3:16 pm
by Tomlargo
Här en gammal annons på bilen och Lars Elgen kör bilen i tävling.
IMG_0664.jpeg
IMG_0664.jpeg (272.48 KiB) Viewed 1600 times
IMG_1838.jpeg
IMG_1838.jpeg (197.33 KiB) Viewed 1600 times

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Wed May 22, 2024 11:35 pm
by Johannes
1967 innan 911R kom på marknaden om man nu kan säga så med seriestorlek på 15 st så ljuddämparna lite fräsigare ut än de senare.

Här ett exempel från Ludvigsens bok. Engelsk utgåva den liggande klumpiga, finns även en tysk foliant som är mer hanterbar. Intressant för övrigt att de klagar på styrningen det är ovanligt men jag håller med fullt ut.

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Fri May 24, 2024 10:53 pm
by Johannes
Tittar man på bilden där Elgen kör så framgår att bakre kofångaren saknas. Det tillät reglementet i grupp 5 under förutsättning att det inte stack ut vassa kanter.


Har paragraferna i tysk och engelsk version för grupp 5 från Porsche själva och då framgår att motorblock inte fick bytas så det kan såldes inte ha varit en äkta Carrera 6 motor.

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Fri May 24, 2024 11:15 pm
by Homegrown
Johannes wrote: Fri May 24, 2024 10:53 pm Tittar man på bilden där Elgen kör så framgår att bakre kofångaren saknas. Det tillät reglementet i grupp 5 under förutsättning att det inte stack ut vassa kanter.


Har paragraferna i tysk och engelsk version för grupp 5 från Porsche själva och då framgår att motorblock inte fick bytas så det kan såldes inte ha varit en äkta Carrera 6 motor.
Jag har anammat bakre stötfångar delete då de är hämmande både i form av vikt på fel ställe samt ett högre luftmotstånd. Den Gule är den enda jag har med bakre stötfångare.

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Sun May 26, 2024 8:52 pm
by Johannes
Här en bild hittad på nätet med en annan ljuddämpare. Fin sång med såna!

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Tue May 28, 2024 9:30 pm
by Johannes
Antagligen satt det då nånting sånt här i bilarna på banorna, rimligtvis även med andra vippor dessutom.

Koppling och svänghjul är en annan femma.

Hade det varit för en 911 T så kunde det ha ingått andra vevstakar av Titan men det var inte homologiserat för 911S. De lär ha varit svåra att få tag i.

Den här typen av ljuddämpare kom ju till 1968 och utan värmekammare så kunde nog bensinvärmare behövas för vinterrallyn, även annars.

Men utan värmekammare så försvinner ju även viss förvärmning av förgasarna så det är därför man ibland kan se att det användes den stora insugningsburken

Oljefälla - dvs plastburk på torpedväggen ingick

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Tue May 28, 2024 10:29 pm
by peterc
Hade en sån ljuddämpare gjord av titanplåt. Sprack hela tiden. 🥵

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Wed May 29, 2024 12:06 am
by Johannes
Knappt halva densiteten mot stål…

Vet att en av den tidens svenska toppförare som inte åkte S hade 5 st titanstakar men hade närmast oöverstigliga problem att skaffa fram den sjätte staken.

Han fick den till slut av Ferry Porsche vid en prisceremoni i Stuttgart.

Vi får väl hoppas att han kunde balansera samtliga stakar till rätt nivå!

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Fri May 31, 2024 10:02 pm
by Johannes
Grupp 5 från Porsches handbok - säg till om det är bättre med den engelska versionen än den tyska. Generationsfråga i viss mån. Tidigare har jag ju valt den tyska versionen men fick en hint om att jag kanske borde växla.

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Fri May 31, 2024 10:04 pm
by Johannes
så tar vi nästa sida

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Fri May 31, 2024 10:04 pm
by Johannes
fortsätter med en sida ytterligare

Re: 1967 2.0S med Carrera 6 motor

Posted: Fri May 31, 2024 10:07 pm
by Johannes
här ser vi dateringen och det är 1968 dvs året efter bilen allra högst upp i tråden