RACERBILAR

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

RACERBILAR

Post by PMartinR »

Hallå!
Är det någon som har koll på var "alla" gamla racerbilar tog vägen? Såg att Magnus fått hit ner en av bröderna Frodes bilar, trevligt!
Kollar man i gamla IMS så bara -72 var där 12 bilar som deltog i SM, Alla kan väl inte gått hädan i Rallycross eran? Har själv kört historisk racing med Escort, och även letat upp en hel del gamla tävlingsbilar, tyvärr har dom flesta av dessa gått vidare till bla Finland, men som sagt är det någon som har koll? Parced du verkar vara "lite äldre" kanske själv letat?

Mvh Martin R
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Vi är många son när en dröm att hitta en ST stående i en lada till priset av av en SC. Tyvärr har tanken tänkts före dig och mig. Många bilar har köpts upp av handlare som Mats Lindén, Lasse Jönsson och Bertil Strandell. Det mesta har försvunnit ur landet. Jag hörde om en annan -69S med "viss" tävlingshistoria som var, om förstod det rätt, ganska risig. Den gick till Tyskland för 250 000:- nu i vinter. De få bilar som finns kvar har så många ryckt i så att ägarna är väl medvetna om värdena. En av de gamla Scania -68 bilarna är under renovering. Myggan har renoverat en nyligen. Jag vet om två andra 65or med kul historia men de vårdas ömt.
Men som sagt det finns de som kan detta mycket bättre. Jag var inne på att köpa Thigers bil men insåg att det skulle kosta minst 500 000:- att få den i den skick den förtjänat. Sedan blir det en för värdefull bil för att busa med. Därav mitt RS-projekt.

PärCed
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Har haft en del Porsche rallybilar och även någon banbil genom åren, är det någon speciell bil som du undrar om, kanske jag vet vart den har tagit vägen.

Thomas L.
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Vore ju kul att hitta en sådan som du beskriver, ( i lada) men det tror jag inte är lätt, Vet att Bengt Ekbergs bil finns i Kalmar under ren, och som sagt både Jönsson o Bosse Strandell har exporterat en del, Pga prisbilden håller jag själv ochså på med en "vanlig" 911, -74 som blir en IROC kopia,
tanken är väl att åka lite med PCS eftersom den inte kommer att bli historiskt godkänd.

/ Martin
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Hallå!
Av 137 som kollat detta inlägg, har två nåt att komma med, E där ingen som spårat gamla tävlingsbilar? Tycker det inte bara verkar vara org, Nissar här på forumet.
Jag håller med dig Parced,Bygg den bil DU VILL HA, men spara alla org, bitar, det kan bli så att du vill sälja............

/ Martin R
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Så vitt jag vet har en och annan bil hittat över kölen till Norge, liksom motorn till min gamling tydligen också har gjort.

Man undrar ju lite efter att ha läst tråden om Monte ifall Norge är ett veritabelt Mecka för early 911 tävlingsbilar???
Jonas Thiger
997 turbo -09
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Jo till Norge har nog en del bilar gått! Och som jag sade vi sålde en del rallybilar till Norge, medan banbilarna gick till Finland?

/ Martin R
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Nu har 185 kollat inlägget!
Jo jag vet att alla vill hålla på "sin info" Men är det ingen som har koll på bilarna?
När jag jagade Escorter, tror jag det tog 14 dagar, sen var "alla" lokaliserade,
Har ingen jagat 911or?

Tror det blir min livsuppgift i några veckor!!!

Parced är du med? Vi har pratat förr, din Vincent var till salu då

/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Här är lite info om en rally/race 911, bilen kördes av Leif Hansen 1969 i Grupp 5. Han kom på andra plats i SM. Bilen var en ett år gammal rallybil från Scania-Vabis rallystall. Porschen var en 911 L som gick i rally Grupp 2 förare som körde bilen var Åke "Bryggan" Andersson, han vann bl.a. Guld Rallyt i England. bilen hade regnummer BB 4300. Bilen är idag under renovering. Bilen som är på annons var Waldegårds första rally Porsche som han vann det mesta i Sverige 1967 års rallysäsong. Han körde även utomlands England, Finland Holland och i Norge med denna bil.

Image
Leif Hansen 1969.

Image
Åke Andersson med samma bil 1968.

Image
Åke Andersson/Sven-Olov Svedberg vinner Gulf Rallyt i England
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Trevliga bilder! Ser ut som det är Brasta i den TIKKA DUBB sponsade bilen, många av 911orna var ju även gatregade,borde vara "lite" lättare att spåra dom då,som jag skrev tidigare när jag jagade Escorter, dom var aldrig gatreggade, det blev till att spåra via BF o gamla tidningar, blev många tel samtal....

/ Martin
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Den blå bilen var Bo Brastas 911 från 1965 tävlades flitigt ända till början av 70-talet, blev senare upplagad med mycket nyare delar. Ej mycket kvar av den gamla 65an.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det finns ett litet problem med att jaga historiska Porsche. Det finns några som har järnkoll på de bilar som finns kvar men de släpper ogärna denna info. Det beror sannolikt på att de väntar på att någon bil till slut blir till salu. Jag vet att det hänt med två gamla rallybilar de snaste åren. Men det är klart, några glömda bilar kan finnas hos någon gammal RC-åkare. Jag pratade med en kille. Han hade Opelframvagn och vankelmotor i sin. Bilen saknade dock identitet. Jag har givit upp min dröm om en gammal racer.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

LOL Jag fick idag höra något som jag inte är 100% säker på att det stämmer. Min första Porsche var en 911 S från 1967. I den bilen satt en -67 S motor som sades vunnit SM i grupp 3 1967 eller 1968, jag minns inte vilket år. Motor skall ha sutit i Sten Axelsson bil. Enligt min källa fanns det 5 st 2 liters S som piskade banorna på den tiden. Enligt vad jag fick höra idag så skulle Picko Troberg kört en av dessa bilar och det skall då ha varit min! Om det stämmer har jag ju i alla fall ägt en gammal racerbil :-). Tyvärr så förstörde jag den också, körde av vägen efter att ha dragit ut den på 3:an.......

Jag har googlat en hel del idag men inte hittat någon site som kan bekräfta eller motsäga ovanstående.

Image

Den fantastiska motorn....
Image

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
tigerman67
Posts: 434
Joined: Mon Aug 15, 2005 12:28 pm
Location: Luleå

Post by tigerman67 »

Pär, chassinummer på gamla tävlingsbilar verkar ju ändå vara i de närmaste oförstörbara, rykten säger faktiskt att Porsche gjorde en en speciallegering av diamant och presshärdat karbidspecialstål armerat med asbest och kevlar som de använde till numrena på just tävlingsbilar på den tiden... :roll:

Eller menar du att du lyckades med att skrota det också? ;)

MVH
Jonas Thiger
997 turbo -09
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

LOL
Jepp, skrotad på Gladökvarn. Motorn såldes till finland, till Dragracing sades det. De nya bakskärmarna köptes loss för att användas vid renoveringen av Bengt Ekberg 65:a som bytte ägare vid den tiden. Jag "hittade" den bilen i Hässelby och tipsade Bertil Karlsson (NIBO/K3/HPSC) som köpte den. Bilen hade då -74 RSR utförande, byggt av originaldelar. Breddarna hamnade på Lennart Pehrsons Kremer RSR, chassi #5 (har jag för mig). Ekbergs bil var då komplett med dubbeltändningsmotor och tätstegad låda. Bilen var då i övrigt oförstörd. Jag köpte den inte utan det blev en -73 2.4 S. Man skall ju kolla motornummer när man köper en bil, jag slarvade och det visade sig senare sitta en RS-73 motor och låda i bilen. :-)
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Image

Den gula bilen med röd framhuv är den 911S som Picko hade, han körde is-SM med bilen vintern 66/67. Men överlät bilen till Boo Brasta som blev 2a i Grupp 3 upp till 2000 cc. Den röda bilen är Anders Josephson min sin 911S och vann SM före Boo. Den andra bilden är Josephson med samma bil, den bilen blev exporterad på 80-talet. Han hade även en annan 911 från 1967 som står bakom och även en Porsche 906 som står där om man tittar ordentligt.







Image

Image

Här är bild när dom hämtar ut bilarna vintern 1966. Sten Axelssons bil är den som Elgen körde och finns i USA, och som finns på en annan länk här på Early. Så ingen av dom här 3 Porscharna med racehistoria finns kvar i Sverige.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Tom, den gröna bilen på översta bilden. Vet du vilken det är?

Tack för att du delar med dig av kunskap och gamla urklipp! Vet du mer om Pickos bil? Jag köpte den 1979 av en kille som hade fått hjälp att köpa den av PeO Svensson. Den stod då på en verkstad på Kungsholmen med riven motor. Det var därför den fick en annan motor, från en grön -67 S tidigare ägd av Sten Frodhe.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Svarten
Posts: 242
Joined: Sun Jul 01, 2007 12:33 am
Location: Solberga, Stockholm

Post by Svarten »

Pär, vilken intressant historia! :shock:
Jag fick ett par bilder av en god vän som gjorde karossjobbet på den Kremer RSR som du beskriver, tror jag? Kanske du känner igen skärmarna i så fall?
Som synes på datumen på bilderna så är dom några år.
Image
Image
Image
Image
Image
Enligt honom fick bilen sin Orange orginalfärg, som syns i inredningen.
Mvh: Janne
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Vad roligt! Visst känner jag igen silverfärgen och den svarta dekoren. Jag var hemma hos Bertil Karlsson, som satte samman bilen hemma i sitt villagarage, när han startade den. Schrick-kammar och raka rör, det var en rent fysisk upplevelse! Det blev i alla fall en mycket fin och speciell bil.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
PMartinR
Posts: 102
Joined: Wed Sep 05, 2007 9:55 pm
Location: Klippan-Sweden

Post by PMartinR »

Fantastiskt!!! Det är så jä... kul att kolla in dessa gamla bilder, har alla IMS från -61- -78,Vad jag kan komma fram till så var den bilen Ekberg körde -73 en ny RSR, någon som vet om det stämmer? Den bilen som ren, i Kalmar trakten som sägs varit Ekbergs är en -65 tror jag???

Martin R
911 IROC kopia -74
964 Turbo 3,6 -93
968 CS -93
Vauxhall VX 220 Turbo -03
E-Type-64
XJ-6 -88
Volvo 850 T-5R T-Gul -95
Noble M12 GTO 3R -04
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det stämmer. Ekberg köpt en 2.8 RSR 1973. Den finns idag i 1974 års utförande hos Lasse Jönsson i Karlstad. Ekberg hade också en 65:a som Walter Rosenlechter (ursäkta stavningen) köpte av Bertil Karlsson. Vad jag hörde så hade Walters son tagit över bilen men det är möjligt att den nu bor i Kalmar. Jag vet inte säkert om den var silver när den tävlade på 60-talet. Det fanns en SWB som har ett litet hål för kylare i kofångaren och var silver.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Tomlargo
Posts: 498
Joined: Mon Jan 01, 2007 4:43 pm

Post by Tomlargo »

Per, den gröna 911an som du frågade om är Sten Frodhe med 911S, antagligen den bilen som hade motorn du skrev om på Kungsholmen. Vad som senare hände med Pickos gula 911S efter säsongen 1967 vet jag ej, har själv undrat vem som köpte och kanske tävlade med bilen. Kul att se Ekbergs RSR. Ekbergs första Porsche var en 65a som han tävlade med från 66 till 71 och var röd med vit tak under alla år. Den silvergrå 911an med hål för kylaren var en 65a som Sven-Olof "Esso" Gunnarsson kom 3a i SM i grupp 5 1968 och vann SM 1969 med bilen.
Ägde bilen en kort tid på 80-talet tog ut tävlingsstolarna som var dom gamla Speedsterstolarna som ofta var den stolen i dom tidiga bilarna. Har sett en bild på Waldegård i sin rallybil 911L 1968 hade även den stolen i bilen. Satte själv i stolarna i min Porsche 356 Super 90 GT som jag hade. Båda bilarna finns fortfarande kvar i Sverige.

Thomas.

Image
Bengt Ekberg Porsche 911 1965

Image
Sven-Olof "Esso" Gunnarsson Porsche 911 1965 foto från 1968.
User avatar
Svarten
Posts: 242
Joined: Sun Jul 01, 2007 12:33 am
Location: Solberga, Stockholm

Post by Svarten »

Här kommer en bild på Lasse Jönssons RSR 73:a som jag tog för några år sedan på Stockholmsmässan. Läste nåt år seare att han tog den i inbyte i tron att det var en 73 RS och att den haft en "brokig" historia innan den hamnade i hans händer och återställdes till orginalutförande. Nån som vet mer om den historien?
Image

Mvh: Janne
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
Michael
Posts: 46
Joined: Wed Jun 11, 2008 10:08 am
Location: STOCKHOLM

Anders Josephsson

Post by Michael »

Alltid lika kul att se info om Anders J.
Mer sådant.
En av hans döttrar, är personlig vän till mig, så det är alltid lika kul
att få se/läsa om hans bravader.
Tycker att Anders är oförtjänt anonym i jämförelse med Picko, som jobbat med sitt
varumärke.
Post Reply