Rädda en 912a?

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply

Rädda eller eller ej....

Rädda?
22
85%
Lämna kvar till dess öde?
4
15%
 
Total votes: 26

mitche
Posts: 16
Joined: Sun Nov 30, 2008 11:52 am

Rädda en 912a?

Post by mitche »

Jag kan ju gissa vad Ni kommer att säga, men skall man rädda en riktigt risig 912a.

Den har inte varit besiktad på minst 10-15 år. Stått ute med allt vad det innebär...

Vad kan vara rimlig summa för ett sådant vrak?
Vet ej status på motor och låda.....


/micke
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Det måste ju bedömmas från fall till fall, jag har sett bilar som stått ute i 30-40 år och klarat sig riktigt bra trots att de kanske ser lite vissna ut vid första anblick, sen finns det vark som man knappt kunnat se vad det var, som renoverats till nyskick, allt går :D

Vore ju ganska kul att bygga värsta busbygget, endast fixa det maskinella under skalet så att det går att åka och sedan låta utsidan vara, alltid retar det någon :twisted:

Har du ingen bild? Nu vet jag inte hur denna bilen i fråga ser ut men tänk dig till exempel den här:
Image

Men schyssta hjul och lite brutal sänkning, stentufft! ;)

Ratlook, hoodride eller vad allt det kallas är riktigt "modernt" i folkavärlden nu:
Image
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Sven
Posts: 597
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

Om man nu ska lägga ned en riktigt stor tuss pengar och en himla massa fritid så måste väl slutprodukten vara en riktigt skojig bil.

Vi talar om minst +300 000:- och all fritid i 2 år.

Vad är din egen fritid värd?
Vad är dagspriset på en riktigt fin 912?

Det är bara marginellt dyrare att renovera en 911...

Så svaret på frågan är att det inte spelar någon roll om du får köpa den för 1 000:- eller 35 000:-. Den är inte räddningsbar iallafall.
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Sven,

Tänk att Du kan ha så rätt.

Lasse
User avatar
Lasse
Posts: 71
Joined: Thu Sep 28, 2006 8:54 am
Location: Stockholmia

Post by Lasse »

Förresten,

Att bestämma sig för rat-look och behålla det yttre skicket, bara fixa rosten chassiet, hjulupphängningar, stötdämpare, bromsar, däck, styrning, motor, växellåda, pedalställ, vajrar, gaslänkage, tank/bensinpump/ledningar, elsystem, fram/bakljus, motor, avgassystem, torkarlänkage, fönsterhissar, dörrlås, lite gummilister, motor- och växellådsfästen och ett nytt batteri kanske kostar bara 40.000:-.

Så om Du får bilen för 10´ och lägger ner 40´ så har Du en schysst rat-912 för 50´.

Tror Ni att det funkar? Eller kostar det mer?

Lasse
Nilsson
Posts: 210
Joined: Sun Jun 25, 2006 8:35 am

Ang tung bil med svag motor.

Post by Nilsson »

Sen vet man ju inte.Det kanske blir billigar än du räknat med.Brukar det inte bli så..??
Mitt tips,låt den vara ifred.(fd 912 ägare)
DS
Posts: 5
Joined: Mon Jan 19, 2009 12:01 pm
Location: Borlänge

Post by DS »

Sven wrote: Vi talar om minst +300 000:- och all fritid i 2 år.

Så svaret på frågan är att det inte spelar någon roll om du får köpa den för 1 000:- eller 35 000:-. Den är inte räddningsbar iallafall.
Jag tycker det luktar lite berömd Porschesnobbism :)

Klart den är räddningsbar. Sen beror det ju på vilka ambitioner man har. Vill man renovera den till nyskick, så säger det ju sig självt, att det är bättre att köpa en "klar"

Duger det med ratlook, så behöver det inte kosta, men det är många som retar sig på det.

Är målsättningen att lägga 50000:- på en 912:a, just för man inte har råd eller lust att lägga mer, så kan det ju vara ett utmärkt köp för typ 20 000:-

Det värsta på den är väl antagligen rosten, men har den varit i trafik för 10-15 år sedan borde det ju inte vara alltför mycket. Tröskellådor och golv är ju inte speciellt dyrt.
Du kommer långt på 10000:-

Bromssystemet måste renoveras.
Belägg fram och bak 1000:-
Bromsrörssats 500:-
Bromsslangar 700:-
Repsats bromsok 400:-
Huvudbromscyl 1200:-
Bromsarna kostar alltså under 4000:- Billigare än vissa luftkylda VW:s

Skulle växellådan vara slut, så finns det en till salu för 3500:- här på forumet. Motorn går det ju att byta till en VW typ1.

Det mesta finns att köpa begagnat. På ebay.de finns mycket till bra priser.

Jag ser hellre en risig 912:a på vägarna, än en rensad kaross på skroten.

Rädda!!
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Hej DS och välkommen till forumet.

Jag håller helt med dig. Denna totalt ogrundade snobbism. Elsystemet kan man ju fixa med kabeln från en dammsugare, samt lite komponenter ifrån någon övergiven volvo 240. Ljuset fixas billigt med lamporna från två gamla militärcyklar. Gummilister? Fogskum och silikon funkar till det mesta.

Eller varför inte göra en bakdatering till den rekorderliga Flintstonesmobilen? Såga två hål i golvet framför stolarna då kan man ju använda fötterna istället för motor. På så sätt spar man in pengar på plåt, motor, växellåda. Då tror jag man (kanske) kan komma under 40.000:-.

Nä, jag säger rädda den.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Det är "lätt" att renovera om man inte har några begränsningar avseende budget men, om nu det är viktigt, är ofta en dålig affär. Om man har tid så kan det vara rätt kul med projekt som man styr hårt med en tight budget. Vad som är rätt kan man inte säga utan det beror på tillgång till tid, hur duktig man är att skruva samt vad man tycker är roligt. Jag skulle vara klart road av att titta på en 50 000:- renovering av en 912, den som kan genomföra ett sådant projekt skulle jag respektera.

Det är ju en hobby som förenar oss här? :wink:

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
DS
Posts: 5
Joined: Mon Jan 19, 2009 12:01 pm
Location: Borlänge

Post by DS »

Harry wrote:Hej DS och välkommen till forumet.
Tackar!!
Harry wrote:
Elsystemet kan man ju fixa med kabeln från en dammsugare, samt lite komponenter ifrån någon övergiven volvo 240. Ljuset fixas billigt med lamporna från två gamla militärcyklar. Gummilister? Fogskum och silikon funkar till det mesta.
Jag förstår inte riktigt? Skulle elkablar förstöras för att bilen stått i 10-15 år, så då måste hela elsystemet bytas till ett nytt original?

Lyktor i bra skick kostar inte heller så mycket på Ebay. Är det en tidigt 912:a är det väl i princip Vw typ 1 lyktor fram.

Gummilister är ju en dyr post, men lite sprickor får man leva med om man nu inte har råd. Det går ju alltid att byta i ett senare skede.
Rullande renovering....
Harry wrote:
Såga två hål i golvet framför stolarna då kan man ju använda fötterna istället för motor. På så sätt spar man in pengar på plåt, motor, växellåda.
En typ1 motor är ju inga dyra pengar och en låda för 3500:- är ju heller inga dyra pengar.....

Parced911 wrote:Jag skulle vara klart road av att titta på en 50 000:- renovering av en 912, den som kan genomföra ett sådant projekt skulle jag respektera.

Pär C
Det skulle jag också, men det är ju ganska orimligt att renovera för under 50K

Frågan har ju varit om den är värd att rädda och få ut en ratlook på gatorna.
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Vad jag såg frågade aldrig Mitche om ett ratlookbygge. Jag tycker bara det skulle vara tråkigt om trådskaparen litar på alla entusiaster som ropar "rädda!" så fort de hör ordet "vrak", men det är ju trots allt inte deras plånbok (eller huvudvärk för den delen).

Fakta är att om mitche tar och lägger till pengar och köper en vettig "fungerande" vagn kommer han sannolikt komma billigare undan. En rullande 912 behöver ju inte kosta skjortan.

Sedan om man är av meka-skruva-slipa-slipa är det en annan sak, men man ska inte räkna med att få igen de pengarna i första taget.

De billigaste lyktorna jag hittar idag på eBay kostar bara lite över 3000 kr/par (H4). Vw typ 1 lyktor? Skämtar du aprilo med mig?:)... och här har jag jagat NOS H1or i en evighet...
Dennis
Posts: 381
Joined: Fri Sep 09, 2005 11:33 pm

Post by Dennis »

Tänkte inte lägga mig i men sen funderade jag lite... Det är ju hela meningen med forum, att dela med sig av egna erfarenheter. Så här är mina tankar och erfarenheter.

Jag har lärt mig att, om en bil stått utomhus så lämna den! Om den stått inomhus i torr miljö är det en helt annan sak. Utomhus = genomrutten i plåten av fukten från marken. Eller?

Sedan ska man dela upp begreppen; Tycker om att skruva/renovera eller tycker om att ha en bil/köra och småskruva. Själv är jag 80-20 ungefär, gillar mest att skruva för det ger kunskap, är utmanande och för mig väldigt roligt. Jag gillar att köra också men mest att skruva när det kommer till kritan. Vad är du för typ själv?

En renovering, jag talar nog för många om jag säger att den spräcker allt vad det innebär med tidsramar, budgetar, omfattning mm. Om man bara ska "fixa det nödvändiga" kräver det nog sin man/kvinna att bara göra det utan att flytta gränsen hela tiden tills man står där med en tom kaross. Fråga mig hur jag vet. :D

Det är mycket saker som kostar en hel del som man inte tänker på i början av ett projekt. Det kan vara saker som batterier, hjulinställningar, nya däck mm mm för att inte tala om förbrukningsvaror; svetsgas, slipskivor, svindyra scotch-brite (även svindyra på biltema). Saker som finns där hela tiden och som i slutändan spräcker hela budgeten på ett kraftfullt sätt.

Detta är mitt synsett på det hela. Tycker självklart man ska renovera om man är typen och har förutsättningarna. Men om man är ute efter en bil att köra så skulle jag rekommendera en färdig bil som passar ens behov.

I mitt fall har jag haft ett behov av att göra en helrenovering av en bil sedan jag fick körkort, nu blev det oplanerat att det blev just den bilen jag renoverar nu. För mig är det något jag måste göra för att få ro i själen. :D

Hoppas att detta kan bidraga i ditt beslut.

Mvh Dennis
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Dennis

Mycket bra formulerat. Håller helt med dig.
User avatar
Dutch
Posts: 417
Joined: Wed Feb 22, 2006 3:06 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Dutch »

Köp den för 10"
koncensus är att helrenovering faller
lägg upp en tråd med fotografier,
vi andra forums deltagare kommer med input om vad som är ett måste för att få till ett bus bygge samt kommer med input till åtgärder inlusive kostnader.

Du fattar ett beslut om antingen bygga en bus bil eller slakta den.

en grov uppskattning av åtgärder

svetsa nytt golv. kan yxas till grovt
"ny" motor
renovera bromsarna, Gjorde det själv på en liten ford lastbil som stått i 8 år var "bara" att hona samt fetta in packningarna samt några nipplar och 5m rör.

några reläer samt givare behöver säkert bytas motioneras, men det måste inte kosta en förmögenhet.

Alternativet slakta:
du får tillbaka dina 10 samt många nya vänner

Viket av alternativen du väljer så kommer du få ett intresse för tidiga 911:a att köplusten för ett schysst objekt ökar.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
DS
Posts: 5
Joined: Mon Jan 19, 2009 12:01 pm
Location: Borlänge

Post by DS »

Håller också med Dennis i stora delar. Det var ett sakligt svar.

Det jag reagerade mot tidigare var att " det spelar ingen roll om den kostar 1000 elller 35000:- den är inte räddningsbar." och det utan att direkt veta nått om bilen. Det skulle ju kunna ha varit min
Nu är fallet att jag har en 912:a som just stått i 10-15 år som är i prisklassen. Att den inte skulle vara räddningsbar förstår jag inte.
Det som är kvar inför besiktningen är att gå igenom bromsarna.

Jag drog några konkreta svar med priser mm för att få en annan syn på saken, just om man vill ha en ratlook eller busbil.

Ett helt vanligt svar i ett vanligt bilforum.

Sedan att inte folk håller med och kommer med olika input, är ju vad ett forum är till för.

Men svar i stil med " använd damsugarkabel och cykellysen, eller bubblalysen aprilo tillför ju inte direkt mycket,

Det här är ju ett ganska bra forum, men man måste respektera att inte alla är strikt original i sina tankar.
Tycker att det är ganska openminded trots allt. Det märks att det är en nya generation in, där många kommer från den väldigt öppna VW världen.

Jag ber om ursäkt om jag klampat på nån tå. Det var kanske inte så smart att skriva Porschesnobbism :) i sitt första inlägg, men jag trodde att smile gubben skulle göra sig förstådd. :oops:
User avatar
Harry
Posts: 197
Joined: Fri Aug 12, 2005 8:15 pm

Post by Harry »

Ähh, jag (och säkert andra också) förstod att du skrev "Porschesnobbism" med glimten i ögat. Precis som att jag svarade skämtsamt :) .

Jag skrev " skämta aprilo" för att för att du kom med ett förslag som jag inte tänkt på. Mina H1or har kassa reflektorer, kanske kan man använd Vw reflektorer. Ska undersöka det närmare, skulle vara underbart. Har inte alls koll på VW delen så om du vet delar som är samma på VW och 12/11 kom gärna med förslag.
mitche
Posts: 16
Joined: Sun Nov 30, 2008 11:52 am

Så här blev det....

Post by mitche »

Ville bara, innan det blir för hätsk stämning, meddela att jag inte köpte 912an - men ligger först i kön vid händels av att han vill sälja den....

Det blev en kaross 911 från -79 istället inte direkt en early, men hoppas att jag får ta del av alla tips och ideer på detta forum ändå.

Tack för all input.

Micke
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

Även en 79:a har i huvudsak rätt linjer :D

Du kan ju göra som jag, bakdatera till 73-look. Då får man den snyggaste bilen, fri från rost!

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Höök
Posts: 22
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:50 am
Location: sthlm

Post by Höök »

Parced911 wrote:......Du kan ju göra som jag, bakdatera till 73-look. .....
Pär C
Finns den konverteringen beskriven någonstans på webben. Vore mycket intressant att se vad det innebär. Har själv sneglat på PS Autoarts bilar men dom kostar en förmögenhet.
User avatar
Parced911
Posts: 1248
Joined: Sat Aug 13, 2005 10:53 pm
Location: Stockholm/Värmdö

Post by Parced911 »

jag har inte lagt upp mitt projekt ännu. Till idag har det mest varit att jaga delar. Jag kommer dock att inom kort lägga upp något. Man behöver inte göra som PS eller Autofarm gör. Det är med detta som allt annat, hur trogen vill jag vara förlagan, vad kan jag göra själv, kan jag vänta på att delar som jag behöver kommer ut på marknaden till vettig peng osv.

Pär C
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
User avatar
Calle
Posts: 398
Joined: Mon Aug 15, 2005 8:54 am
Location: Göteborg

Post by Calle »

Höök wrote:
Finns den konverteringen beskriven någonstans på webben. Vore mycket intressant att se vad det innebär. Har själv sneglat på PS Autoarts bilar men dom kostar en förmögenhet.
Det finns ganska många trådar som beskriver detta. Här är några träffar på backdate

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... t=backdate

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... t=backdate

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... t=backdate

/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
Höök
Posts: 22
Joined: Wed Oct 22, 2008 11:50 am
Location: sthlm

Post by Höök »

Calle Sundin wrote:... Det finns ganska många trådar som beskriver detta. Här är några träffar på backdate ....
/Calle
Stort tack!
alexander
Posts: 164
Joined: Sat Jan 05, 2008 10:18 pm
Location: Stockholm

har precis gjort vad du undrar om

Post by alexander »

Köpte en 912 som stått helt still i 30 år på en loge. Bilen såg fin ut, jag ville bara ha en mekaniskt fullt fungerande bruksbil med patinan kvar. Dyrt inköp för 40`sedan tok jobba i tre veckor och nattetid köpa in allt som behövdes från ebay i usa.
50`kostade renoveringen totalt och då har jag snålat och inte levt ut.
Mao det kostar mer än vad du kan räkna på från början.
Det hade varit bättre att köpa en klar bil för 90`.
Vill du fostra forma ditt eget barn eller adoptera en färdigexaminerad jurist?

Image
Post Reply