Fuchs 4,5"
Fuchs 4,5"
4 orginal Fuchs 4,5", se länk:
http://www.aircoolers.com/Ads_Single.asp?ID=8460
Inte mina.
Mvh: Janne
http://www.aircoolers.com/Ads_Single.asp?ID=8460
Inte mina.
Mvh: Janne
Porsche, 2519cc (s66 x b90 x #6), Weber 40IDS.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
Volkswagen, 1915 cc (s69 x b94 x #4), Weber 44IDF.
- Christoffer E
- Posts: 277
- Joined: Mon May 26, 2008 11:07 am
- Location: Stockholm
- Contact:
Hmmm... Som rookie vore det intressant med info om varför dessa fälgar betingar ett sånt astronomiskt pris!? 4200 euro!! Är det just originaliteten som ökar värdet? Läste nånstans att ursprungliga Fuchs var handsmidda? Hur identifierar man original från replikor?
Det är barmark ute... men det är inte vår... boring...
Det är barmark ute... men det är inte vår... boring...
Porsche 912 Coupé 1969 Silver
Technoclassica är ju inte direkt någon fyndmarknad vad det gäller priserna jag tycker nog att 2000-3000 Euro är mer rimligt
4,5" är de första Fuchsen och satt på S modellen 67 och det var inte många S bilar det året. Året efter blev bredden 5.5 Det finns med andra ord inte så många fälgar tillgängliga fast jag vet i tusan om efterfrågan verkligen är så jättestor....
Om någon kan fylla på med mer info så är jag tacksam, har märkt att det finns massor av fel i Porschelitteraturen så jag vågar inte svära på att ovanstående är korrekt....
Edit: Jag bläddrar lite i böckerna och kommer fram till att 4,5" satt på de första S bilarna som kom i slutet av 66 (67 års modell) och det var bara de första bilarna som hade 4,5 efter en tid så blir det alltså 5,5" på 67 års modell
4,5" är de första Fuchsen och satt på S modellen 67 och det var inte många S bilar det året. Året efter blev bredden 5.5 Det finns med andra ord inte så många fälgar tillgängliga fast jag vet i tusan om efterfrågan verkligen är så jättestor....
Om någon kan fylla på med mer info så är jag tacksam, har märkt att det finns massor av fel i Porschelitteraturen så jag vågar inte svära på att ovanstående är korrekt....
Edit: Jag bläddrar lite i böckerna och kommer fram till att 4,5" satt på de första S bilarna som kom i slutet av 66 (67 års modell) och det var bara de första bilarna som hade 4,5 efter en tid så blir det alltså 5,5" på 67 års modell
Last edited by Challe on Sun Dec 14, 2008 10:30 am, edited 2 times in total.
Det var priset som var 4200 euro inte värdet.Christoffer E wrote:Hmmm... Som rookie vore det intressant med info om varför dessa fälgar betingar ett sånt astronomiskt pris!? 4200 euro!! Är det just originaliteten som ökar värdet? Läste nånstans att ursprungliga Fuchs var handsmidda? Hur identifierar man original från replikor?
Det är barmark ute... men det är inte vår... boring...
Förefaller vara ett aprilskämt!
En tusenlapp styck med frakt skulle förmodligen de flesta kalla dyrt. Dessutom är ju skicket nåt som påminner om folkrace. men det kan ju ha hänt något.
Hur som helst så sker bytet till 5,5 när årsmodell 68 introduceras. Även naven ändras. Vissa detaljer är lite flytande vid bytet, tex innerbackspeglar.
/Johannes
En tusenlapp styck med frakt skulle förmodligen de flesta kalla dyrt. Dessutom är ju skicket nåt som påminner om folkrace. men det kan ju ha hänt något.
Hur som helst så sker bytet till 5,5 när årsmodell 68 introduceras. Även naven ändras. Vissa detaljer är lite flytande vid bytet, tex innerbackspeglar.
/Johannes
Säljaren i Essen som hade dessa fälgar har en massa sällsynta saker, och hans prissättning är väldigt ambitiös.
Bl a har han en ratt till en Spyder - och det begärda priset för den är det ingen här som vill höra... Å andra sidan så har jag sett just den ratten de senaste fem åren i Essen och räknar med att få se den i vår igen.
Generellt så är prisläget i Essen inte så inbjudande till impulsköp om man säger som så.
Bl a har han en ratt till en Spyder - och det begärda priset för den är det ingen här som vill höra... Å andra sidan så har jag sett just den ratten de senaste fem åren i Essen och räknar med att få se den i vår igen.
Generellt så är prisläget i Essen inte så inbjudande till impulsköp om man säger som så.
För er som har missat det så är 4,5" Fuchs mycket eftertraktade i VW världen. Passar fint fram med smala däck. Jag hade äkta 4,5" fram och tidiga 6" bak på min cal-looker som jag hade tidigare.
När jag kollade sist (ett par år sedan) verkade prisbilden ligga på 10 000kr paret för vettiga fälgar.
Japanska Flat4 gör fina gjutna 4,5" replikor, dock skiljer inpressningsdjupet några mm mot originalet. Fördelen med dessa är att de passar för slanglösa däck, till skillnad från originalet.
Det är ingen slump att annonsen dök upp på en VW-sida, jag tror det finns en större marknad där...
När jag kollade sist (ett par år sedan) verkade prisbilden ligga på 10 000kr paret för vettiga fälgar.
Japanska Flat4 gör fina gjutna 4,5" replikor, dock skiljer inpressningsdjupet några mm mot originalet. Fördelen med dessa är att de passar för slanglösa däck, till skillnad från originalet.
Det är ingen slump att annonsen dök upp på en VW-sida, jag tror det finns en större marknad där...
- Niklas Larsson
- Posts: 159
- Joined: Tue May 22, 2007 9:40 pm
- Location: Stockholm/Vällingby
- Contact:
Om jag förstår diskussionen rätt i den här tråden, så har jag gjort en ganska OK affär när jag köpte mina två stycken 4,5or för 400 spänn stycket
http://luftkyld.blogspot.com/2008/04/fy ... kstan.html
http://luftkyld.blogspot.com/2008/04/fy ... kstan.html
Porsche 356C - gammal ärrad räser
RPB GT - liten och tuff
Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
RPB GT - liten och tuff
Läs gärna min blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/
Instagram: luftkyld
- chriswhite911S
- Posts: 343
- Joined: Tue Sep 20, 2005 12:39 am
- Location: Vasastan, Stockholm
Undrens tid, är tydligen Inte förbi...!!!Niklas Larsson wrote:Om jag förstår diskussionen rätt i den här tråden, så har jag gjort en ganska OK affär när jag köpte mina två stycken 4,5or för 400 spänn stycket
http://luftkyld.blogspot.com/2008/04/fy ... kstan.html
Det är bara och lyfta på hatten, o säga Grattis till det fyndet...
De är 4 st och ganska skabbiga. Tyvärr har de drabbats av 80-talsjukan, dvs svartmålning. Blev några vändor med Bums. När de målades så slipade man en del på ekrarna, oj, där sjönk värdet......
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
- Steinar Farstad Linckert
- Posts: 72
- Joined: Thu Aug 03, 2006 8:38 am
- Location: Rasta/Lørenskog, Norge