Hasse Targa 72 wrote:
Men en körning i bilregistret som jag lät göra för 911or av 72 års modell i början av september 2004 visade att det (för denna årsmodell) fanns 88 Targa och 61 coupé. Av Targorna var 38 påställda och 50 avställda mot 20 resp 41 för coupéerna vid söktillfället.
//Hasse
hur gör man en sån sökning ?
Är det nått man beställer, för jag kunde inte hitta något på vägverkets hemsida
Tror säkert att det går att beställa men i mitt var det lite speciellt.
Jag var nämligen i början av 90-talet forskningschef på TSV dit Bilregistret hörde. Så jag hade gamla kompisar som kunde hjälpa mig.
Det finns andra forum som kanske bättre uppfyller Ditt krav på objektivitet. Jag ber om ursäkt om Du blev förolämpad, jag bara uttryckte min uppfattning.
Lasse wrote:Det finns andra forum som kanske bättre uppfyller Ditt krav på objektivitet. Jag ber om ursäkt om Du blev förolämpad, jag bara uttryckte min uppfattning.
Lasse
Nej nej, jag blev inte förolämpad, jag tycker det e kul med lite rivaliteter i forum.
Det är därför de finns.
Det e kul att läsa för och nackdelar, och ha lite av debatt av våra nördigheter.
Lasse wrote:Men hörrni, de här med 912... E dom inte lite undermotoriserade ??? E de kul ???
Lasse
klart dom är om man jämför med 911.
Samtidigt är dom mycket roliga, men det e klart, i detta forum finns ingen objektivitet.
a.
Inte bara om man jämför med 911, jag tycker den är undermotoriserad om man jämför med vad bilen själv har för potential.
Man kan inte utnyttja den fantastiska väghållningen hos chassit med för lite motor.
När jag hade sålt min 356 i mitten på 70-talet så återvände jag till Porsche några år senare i form av en 912.
Lika rolig som 356:an var - lika tråkig var 912:an.
Där man kunde hålla justa ställ m h a gasen i 356:an, fick man sitta snällt i 912:an och åka med.
Jag tycker faktiskt att 912 hör till de tråkigaste bilar jag har haft.
Nu gäller ämnet 356 vs 911
ej 911 vs 912
Själv köpte jag min 911 -90 för redan då hade priserna på 356 börjat gå uppåt. Dock så ångrar jag (varje dag) att jag inte snålade in på diverse krogbesök och unnade mig en 356.
Även om det finns stunder då man uppskattat 911:ns skivbromsar, prestande, 5 växlad låda bagage o.s.v.
Angående 912 så kommer den ej att få statusen som 911. Men jag respekterar 912 som bil och dess ägare. Ekonomiskt kan man tex aldrig motivera en hel renovering av en 912. Men ett bra ämne att bygga en busbil med en hottad eftermarknads VW motor.
Vet ej vad prisskillnaden mellan 911 och 912 var 20% ? så borde den ha dubblats nu så som differensen mellan S och T också borde ökat.
Vid jämförelse 912 vs Saab Sonett, Triupfh spitfire o.s.v. så är 912 mycket prisvärd.
911 66/67 2,2E MFI
VIN307397 / 911237 / 6301066
BMW 320d
Ford D710 (lastbil)
Det kanske är så enkelt att det handlar om två olika kundkretsar.
Den som söker en renodlad sportbil väljer Porsche 911 och den som är mer inne på veteranbilar väljer tex en Porsche 912 eller en A-ford..!!..Vad vet jag..??
Jag är inne på din linje Nilsson. Man gör nog rätt i att se det som två helt olika grejer. En 912, gärna med plåfälgar, hög fjädring, stolar utan nackstöd, träratt och hela balleten är i mina ögon en svincool veteran bil. Det spelar ingen roll att det sitter en motor från en Kyosho Mini-Z där bak. Det är lixom inte det som är grejen med 912:or. I mina ögon.
BTW, ni som har lite koll på bilkonstruktioner i förhållande till motorstyrka. Är inte alla dom gamla 911:orna ganska underdimentionerade i motorstyrka, bilarna ser ju stabila och seriösa ut, skulle man inte kunna typ sätta in en trimmad 964 RS motor i en gammal 911:a, eller går bilen av på mitten när man gassar då eller något annat jobbigt. Var går den rimmliga gränsen för hur mycket power en gammal 911:a kan ha innan man måste kompencera jätte mycket för det?
Jonas Y wrote:
BTW, ni som har lite koll på bilkonstruktioner i förhållande till motorstyrka. Är inte alla dom gamla 911:orna ganska underdimentionerade i motorstyrka, bilarna ser ju stabila och seriösa ut, skulle man inte kunna typ sätta in en trimmad 964 RS motor i en gammal 911:a, eller går bilen av på mitten när man gassar då eller något annat jobbigt. Var går den rimmliga gränsen för hur mycket power en gammal 911:a kan ha innan man måste kompencera jätte mycket för det?
Jonas, tänk RSR både 2.8 3.0, tänk 934 & 935, tänk IROC...
Ju mer pulver, ju mer modifikationer.
Vet inte vad du menar med kompensering, men konstruktionen var ju ganska lik fram till -89 med 3,2 l/230 hk, så en 964 RS motor ska väl inte vara några problem. 915 låda borde ju iof vara ett minimum. Ska man ha G50 låda så krävs det ganska omfattande ombyggnationer har jag hört.
Själv hade jag dock velat göra något med chassiet med det pulvret i baken.
Beror ju iof vad som är syftet med uppgraderingen.
Funderar du på att uppgradera din bil Jonas?
Tyckte f.ö att det verkade vara riktigt bra mos i din 911 T maskin när vi körde på kullen.... kan inte vara några 130 hk där inte.....