Om man vill få lite snyggare fläkt med tillhörande hållare, hur gör man då? Min nuvarande är lixom sprayad med halvmatt silverfärg villket ser lite Scaletrix ut. Metalen ser inte ut att vara i topskick under färgen, man kan se porer och ojämnheter lite här och där.
Någon som har några förslag på hur man går tillväga?
Fläktbögeri
Fläktbögeri
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Här finns lite olika skolor. En del glasblästrar och lackar. Blir fel yta i mina ögon. Andra lackar i någon glad färg. Det ser kanske fint och rent ut men jag tycker personligen att det blir lite kladdigt. Lucas A har tipsat om något som jag provat och som ger en yta som liknar den som aktuell när våra bilar var nya. Man sprejjar CR 5-56 och nöter sedan med gamla tandborstar. På detta sätt kan man få en yta som ser perfekt ut och fullt jämförbar med de bilder som finns i bla det tjocka säljmaterialet för -72/-73.
Pär
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Jag har precis gjort detta på min lackade och ärjade fläkt, blev klar igår. Jag ska lägga upp bilder så fort jag tömt kameran!
Jag glasblästrade och nöjde mig så. Kräver minst (inget?) underhåll och stämmer ganska bra med original vad jag förstår. En lackad yta kommer antagligen bli sliten förr eller senare hur bra färg det än är. Dock är det som du säger en ganska ful gjutning med mycket porer och skägg. Ska försöka få med en närbild på månlandskapet...
/Calle
Jag glasblästrade och nöjde mig så. Kräver minst (inget?) underhåll och stämmer ganska bra med original vad jag förstår. En lackad yta kommer antagligen bli sliten förr eller senare hur bra färg det än är. Dock är det som du säger en ganska ful gjutning med mycket porer och skägg. Ska försöka få med en närbild på månlandskapet...
/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
VW 223 Kleinbus -61
Låter ju lovande, skall testa detta men måste bara få bort färgen först ...Parced911 wrote: Man sprejjar CR 5-56 och nöter sedan med gamla tandborstar.
PS Lukas har inte gåt med här på forumet, kan du inte åka över och tala allvar med honom?
Toppen! Skall bli kul att se.Calle Sundin wrote:Jag ska lägga upp bilder så fort jag tömt kameran!
PS 1 Hade du också ett att få bort jord kabeln som sitter mellan motorn och "luft styrar plast grunkan" som sitter bakom fläkten. Min jord var så kort så jag knappt fick in ett finger för att lossa muttern. Visst borde man kunna byta den mot en längre, jag tror jag måste det för att kunna få tillbaka den ...
PS 2 När jag tog bort luftburken så gick det en (tjock) slang från oljeröret till burkens bakssida, men det verkade som att det skulle sitta en liten slang också rakt under burken, det sitter en liten "pip" där, men min hade ingens slang inkopplad. Hur såg det ut på din?
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
Jag hade inget som helst problem att få bort jordflätan eftersom tidigare ägare helt enkelt låtit den hänga löst! Kan förstå varför - det var lite pilligt att få dit den. Lyfta/vinkla ut fläkten med ena handen - trä på fläta, bricka, mutter och jättekort 1/4-spärrskaft med andra. Funderade också på att dra dit en längre fläta, men det gick till slut.
Jag har fortfarande inte koll på var de olika slangarna går. Jag nöjde mig med att demontera "snabeln" som håller luftfiltret.
/Calle
Jag har fortfarande inte koll på var de olika slangarna går. Jag nöjde mig med att demontera "snabeln" som håller luftfiltret.
/Calle
911 E Coupé -71 (biltråd)
VW 223 Kleinbus -61
VW 223 Kleinbus -61
Man får inte ha allt för grova fingrar om skall pilla där bak. Det är därför man ibland ser folk som resolut klippt av kabalpaketet som går in i kåpan och satt en sockerbit där....
Den lilla pipen skall kopplas till en slang som skall ta hand om ev oljeöverskott. Den slangen går sedan till en annan liten pip som sitter på främre motorplåten. Den pipen sitter på en mojäng som med lite fantasi kan liknas vid en pipa. I botten på denna skall det sitta en liten gummituta.
mvh
Pär
btw Lucas gillar mer tekniken som är förknippad med bilarna än datorer. Men, han läser nog detta. Lucas, skärpning!
Den lilla pipen skall kopplas till en slang som skall ta hand om ev oljeöverskott. Den slangen går sedan till en annan liten pip som sitter på främre motorplåten. Den pipen sitter på en mojäng som med lite fantasi kan liknas vid en pipa. I botten på denna skall det sitta en liten gummituta.
mvh
Pär
btw Lucas gillar mer tekniken som är förknippad med bilarna än datorer. Men, han läser nog detta. Lucas, skärpning!
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau