Byta värmekammare

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Byta värmekammare

Post by patrik_o »

Jag tänkte samla på mig lite goda råd och tips inför bytet av värmekammare. Vid första anblick ser det ut som en rätt enkel sak förutom att det är lite trånkt o bökigt men det är ju ok , det som oroar mig lite nu är att jag läst på vissa forum att risken att dra av pinnbult är rätt hög.

Vad är bästa tricket för att minska risken att dra av pinnbultar ..
Dränka muttrarna i 5-56 i 14 dagar ?
Elda på med gasol till muttrarna är röda ??

Ni som har bytt, ge mig lite bra tips :)

/Patrik
911T 2.4 1972 Aubergine
KW
Posts: 38
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:40 pm

Re: Byta värmekammare

Post by KW »

Vad är bästa tricket för att minska risken att dra av pinnbultar ..
Dränka muttrarna i 5-56 i 14 dagar ?
Elda på med gasol till muttrarna är röda ??

Ni som har bytt, ge mig lite bra tips :)

/Patrik
just det!
gassvets,(gasol funkar säkert)och sedan kyl med olja.

ta med brandsläckaren för s.s.
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Kyla med olja :shock:
varför är det bättre än att kyla med vatten ?
Tränger det in extra bra då samt att det kyler ner snabbt ??
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
Sven
Posts: 598
Joined: Tue Jul 03, 2007 7:12 am
Location: Lidingö

Post by Sven »

patrik_o wrote:Kyla med olja :shock:
varför är det bättre än att kyla med vatten ?
Tränger det in extra bra då samt att det kyler ner snabbt ??
Värme + vatten + järn = rost
Värme + olja + järn = lösa rost

:lol: :lol:
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

Ahaa, det är därför :)
Tur att ni rutinerade grabbar vet en massa saker som att man kan lära sig ;)
911T 2.4 1972 Aubergine
Post Reply