Tändstiften pajjar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Porsche Per
Posts: 9
Joined: Sat Apr 07, 2007 3:59 pm

Tändstiften pajjar

Post by Porsche Per »

Motorn startar och går ok med nya tändstift. Efter ett tag dör den, vill inte starta igen. Kollar jag gnistan är den iprincip obefintlig, ligger långt ner i tändstiften och är svag, spelar ingen roll om jag gör rent dom, gnistan är fortfarande svag och hoppar inte mellan polerna? När man kör sotar den ner stiften, beror kanske på för fet bränsleblandning? Varför är det såhär? Kan det ha med bensinen att göra? vet att jag blandade i rätt mkt blyersättningsmedel..? Jag har ngk b8es stifft och det är en 2.4 motor.
Mvh Per
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Stiften

Post by FilipF »

Hej Per, Byt ut tändstiftet, man säger normalt att har ett tändstift blivit blött eller liknande så är det slut, det tar en vecka att torka ett stift fullt ut. Jag hade köpt nya stift och jag hade funderat på att går ner till B7ES stift. B8ES stiftet skall köras hårt för att fungera, racingtempo och kör du vanligt så gå ner ett steg tycker jag. Detta tycker jag med anledningen av att den inte fungerar som den skall.

Sen en rengöring av förgasarna också, det kan vara någonstans som det är smuts och den flödar, är det på alla stiften som du har samma resultat, så byt stift först, lättast

Filip F, (säljare av NGK stift)
Trelleborg
914/6 GT
VW-Buss 2,2L boxersexa
User avatar
FilipF
Posts: 295
Joined: Thu Feb 14, 2008 2:46 pm
Location: Högestad, Ystad

Post by FilipF »

sorry, tänkte mig inte förr, du har insprutning på bilen inte förgasare, jag som lever i fel värld, sorry

och så ser jag att du redan köpt nya tändstift på den andra tråden...

Filip F
Post Reply