I veckan lämnade jag in bilen på hjulinställning... Naiv som man är trodde jag att orsaken till att den betedde sig som en höskrinda i hastigheter över 100 var något enkel, men icke...
Det visar sig att torsionsröret bak är slut. Inte hela röret, utan bara klumpen i mitten för splinesen i torsionstavarna. Inte lika kul att fixa som en hjulinställning... Detta gör i alla fall att jag letar efter ett nytt rör. Någon som har ett liggande till en -70:a? Eller ett som passar?
Känns jäkligt trist men jag hoppas kunna fixa det i vinter. Istället för ny lack som jag hade hoppats på. Ren misär just nu... Tur är väl att man inte hängde med på senaste Porsche-rundan, då hade väl skiten gett sig och man hade glidit av med bakhjulen i hjulhusen.
Jag har ett rör från en -77. (Se min säljes annons för en bild) Vad jag har förstått så ska det passa. Men bäst att kolla upp det då jag inte är 100% säker.
Jag är osäker på vad som passar mellan olika år, brukar inte ge mig på denna typ av övning. Vet dock att Hirschberg köpt lite skrot av en bekant, bla ett friskt rör från en -72:a.
Pär
Carrera 2.7 RS -73 lwt Silver replika på 1979 SC
E Coupé -73 Dalmtian blue (orginal brux)
A6 -98 Dunkelblau
Nä, det är nog inte något roligt ingrepp. Antingen tar man hela röret, och då ska bilen upp i jigg. Eller så byter man ut de inre delarna av röret, och måste då gå in genom golvet i kupén för att fästa.
Det var Perry som ställde diagnosen... och han kommer nog att hjälpa till med att få nytt rör på plats.
Det visade sig att det även var en dålig dämpare fram, och det kan ju till viss del förklara varför det känts lite vingligt att köra emellanåt. Men trist att det ska vara något så seriöst istället för en dålig dämpare och en hjulinställning