Hej
Jag har försökt justera motorn under dagen.
Tändningen är ställd på cirka 33 grader.
Brytarna på 0,1, med skjutmått mätt.
Förgasarna (zenith 40TIn) är grundjusterade 2,5 varv på idle mixture.
Förgasarna är synkade mot varandra.
Trots detta så år tomgången olika från varje gång man startar. Vissa gånger högre andra gånger lägre. Dock så slocknar den altid efter några sekunder.
Någon som har en idé.
Mvh
Niklas
Dör på tomgång
Kolla med en CO mätare att inte motorn går för magert. Kontrollera också axialspelet på fördelaraxeln så att det inte är glapp där. Testas enklast genom att plocka av fördelarlocket och rucka på rotorn i sidled. Det ska inte vara något märkbart glapp. Om det är det så blir brytaravståndet lite vad som helst när motorn är igång.
Mvh
//Roger
Mvh
//Roger
-
- Posts: 248
- Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
- Location: Bålsta
Hej
Jag skrev fel, brytarna är mätta till 0,3.
DOck så läste jag mig till att tändinställningen ska vara 38 grader +-3 grader. Stämmer detta?
Fördelar axeln verkar vara väldigt fast, jätte lite går det att justera.
DOck med rotorn på så kan jag röra den mer. Jag ska prova att byta rotor. Måste jag ha den med varvtalsregulator eller kan jag ta en standard?
Mvh
Niklas
Jag skrev fel, brytarna är mätta till 0,3.
DOck så läste jag mig till att tändinställningen ska vara 38 grader +-3 grader. Stämmer detta?
Fördelar axeln verkar vara väldigt fast, jätte lite går det att justera.
DOck med rotorn på så kan jag röra den mer. Jag ska prova att byta rotor. Måste jag ha den med varvtalsregulator eller kan jag ta en standard?
Mvh
Niklas
Om du har möjlighet att mäta med en kamvinkelmätare så är det att föredra. 38 grader är rätt om du har en Bosch fördelare. För Marelli fördelare -73 och tidigare gäller 40 grader +/- 3 grader. Det får inte kännas något glapp när du ruckar fördelaraxeln i sidled. Om det är glapp när du vrider på den spelar inte lika stor roll.
Det går alldeles utmärkt att ta en rotor utan varvtalsbegränsare. Var bara försiktig så att du inte övervarvar. Det kan bli dyrt.....
//Roger
Det går alldeles utmärkt att ta en rotor utan varvtalsbegränsare. Var bara försiktig så att du inte övervarvar. Det kan bli dyrt.....
//Roger