Dör på tomgång

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Dör på tomgång

Post by Porsche911 »

Hej

Jag har försökt justera motorn under dagen.
Tändningen är ställd på cirka 33 grader.
Brytarna på 0,1, med skjutmått mätt.

Förgasarna (zenith 40TIn) är grundjusterade 2,5 varv på idle mixture.
Förgasarna är synkade mot varandra.

Trots detta så år tomgången olika från varje gång man startar. Vissa gånger högre andra gånger lägre. Dock så slocknar den altid efter några sekunder.

Någon som har en idé.

Mvh
Niklas
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Kolla med en CO mätare att inte motorn går för magert. Kontrollera också axialspelet på fördelaraxeln så att det inte är glapp där. Testas enklast genom att plocka av fördelarlocket och rucka på rotorn i sidled. Det ska inte vara något märkbart glapp. Om det är det så blir brytaravståndet lite vad som helst när motorn är igång.

Mvh

//Roger
Porsche911
Posts: 248
Joined: Fri Jan 06, 2006 9:23 am
Location: Bålsta

Post by Porsche911 »

Hej

Jag skrev fel, brytarna är mätta till 0,3.
DOck så läste jag mig till att tändinställningen ska vara 38 grader +-3 grader. Stämmer detta?

Fördelar axeln verkar vara väldigt fast, jätte lite går det att justera.
DOck med rotorn på så kan jag röra den mer. Jag ska prova att byta rotor. Måste jag ha den med varvtalsregulator eller kan jag ta en standard?

Mvh
Niklas
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Om du har möjlighet att mäta med en kamvinkelmätare så är det att föredra. 38 grader är rätt om du har en Bosch fördelare. För Marelli fördelare -73 och tidigare gäller 40 grader +/- 3 grader. Det får inte kännas något glapp när du ruckar fördelaraxeln i sidled. Om det är glapp när du vrider på den spelar inte lika stor roll.
Det går alldeles utmärkt att ta en rotor utan varvtalsbegränsare. Var bara försiktig så att du inte övervarvar. Det kan bli dyrt.....

//Roger
User avatar
patrik_o
Posts: 359
Joined: Mon Sep 11, 2006 10:27 pm

Post by patrik_o »

med risk att sabba ämnet i tråden,, men för min egen porsche-allmänbildning så måste jag fråga, vart sitter varvtalsbegränsaren ? är det justerbart eller är det ett fast max varv för en motor typ, ??
911T 2.4 1972 Aubergine
User avatar
hög komp
Posts: 143
Joined: Fri Aug 12, 2005 10:27 pm
Location: Falköping

Post by hög komp »

Under fördelar locket sitter rotorn som är varvtals begränsare, olika för var motor typ.


Benny
Post Reply