Gravt tändproblem

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Gravt tändproblem

Post by Rickard M »

Hej!
Idag har jag varit på Gelleråsen och gasat lite (väldigt skojigt! kommer lite bilder sen när jag hittar sladden till kameran och kanske någon filmsnut på Youtube)

Började få lite problem på vägen dit, plötsligt liksom tappade den orken och började bara bluddra väldigt, baktände mer än vanligt så soppa får den, stannade och vred av, sen när jag startade var den som vanligt igen, Hände någon mer gång också, då tröck jag ner kopplingen och gasade till lite, efter ett tag blev gången normal igen. Var alldeles som man tappade någon cylinder. Kan vara så att det inträffade efter att man kört väldigt fort eller fått något ryck, En gång på banan var det så den la av helt, gick inte heller att starta, tände inte. Tog av fördelar locket och ruckade lite på rotorn, då gick det direkt sen. Min teori är att den gamla Marelli fördelaren är så glapp i axielled att den tappar greppet ibland. Vad skulle annars kunna vara problemet efter som den nästa sekund går perfekt? Antar att jag är på panikjakt efter en fräsch till 1971, 2,2 passande Boschfördelare. (nytt lock, rotor och brytare har jag till sån liggande)
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
Stefan
Posts: 151
Joined: Sat Aug 13, 2005 12:22 pm
Location: Djursholm

Post by Stefan »

Rickard,

Låter precis som de symptom jag drogs med i fjol. Perry bytte min fördelare, slå honom en signal och kolla:

Perrys Motor i Kolbäck AB
0220-433 58
Herrskogsvägen 12
730 40 Kolbäck
VÄSTERÅS
Stefan
FD: 911T 2.0 Coupé 1969
Bahamagelb 6805
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Ett inte helt ovanligt fel är att centrifugalförställningsmekanismen i fördelaren kärvar. Lätt fixat med rengöring och lite nytt fett.
Om felet beror på att fördelaraxeln glappar är det enklast fixat genom att konvertera till brytarlöst system t.ex. Pertronics. Eftersom du då inte får någon mekanisk belastning på axeln gör det inte så mycket att det glappar.

//Roger
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

rbd wrote:Ett inte helt ovanligt fel är att centrifugalförställningsmekanismen i fördelaren kärvar. Lätt fixat med rengöring och lite nytt fett.
Om felet beror på att fördelaraxeln glappar är det enklast fixat genom att konvertera till brytarlöst system t.ex. Pertronics. Eftersom du då inte får någon mekanisk belastning på axeln gör det inte så mycket att det glappar.

//Roger
Låter intressant, kan det hända en 912:a oxå?
Har ungefär samma problem med min bil, den går inte lika rent som den brukade... den går, hur rent som helst i frikopplat läge, men så ibland med växel i och när jag kör börjar den blurra och bli kraftlös...känns som man tappat en cylinder faktist... , under en färd till rättvik blev det totaltstopp, bytte fördelarlock och rotor som var lite brända...men problemen fortsatte...
Hur vet man om fördelaraxeln glappar? Tror att jag skall köra till perry annars, om jag kommer dit...
a.
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Det är bara att ta loss fördelarlocket och rucka på rotorn i sidled. Då märker du om det är glappt.
Om felet kommer plötsligt skulle jag nog inte börja leta där utan först och främst kontrollera alla elanslutningar och jordningar. Särskilt viktigt är att CDI boxen (för er som har en sådan) har riktig jord.

//Roger
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Hmmm,

intressant. låter precis som problemet jag har dragits med ett tag nu.
Symptomen är precis desamma och det blir gradvis sämre.
Nu kan jag köra max 80 kmh, sen börjar den krångla.
Den hostar och pyser och tappar tändning på en eller ett par cyl.
så får man åka ut i diket och skämmas en stund...

Skall traila ner bilen till Perry faktiskt på fredag, men jag kanske ska kolla
fördelare och rotor o grejer innan...
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

henkesid wrote:Hmmm,

intressant. låter precis som problemet jag har dragits med ett tag nu.
Symptomen är precis desamma och det blir gradvis sämre.
Nu kan jag köra max 80 kmh, sen börjar den krångla.
Den hostar och pyser och tappar tändning på en eller ett par cyl.
så får man åka ut i diket och skämmas en stund...

Skall traila ner bilen till Perry faktiskt på fredag, men jag kanske ska kolla
fördelare och rotor o grejer innan...
Min går ofta rätt bra i höga varv, sämre med låga varv, typ har i 3:an och kör sakta...
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
Jonas Y
Posts: 1262
Joined: Fri Aug 12, 2005 9:04 am
Location: Stockholm

Post by Jonas Y »

plåtfälg wrote:Min går ofta rätt bra i höga varv, sämre med låga varv, typ har i 3:an och kör sakta...
Lägg i 2:an! :wink:
/Jonas Y
911 2.4 T 1973 Hellgelb 117
User avatar
plåtfälg
Posts: 361
Joined: Wed Mar 01, 2006 8:35 pm
Location: Sthlm
Contact:

Post by plåtfälg »

:lol: :wink: :lol:
912 -66 Hemglassblau/pastellblau/EnamelBlue
User avatar
SuperFly
Posts: 289
Joined: Thu Feb 02, 2006 3:12 pm
Location: Stockholm

Post by SuperFly »

Även jag.... :(
Till och från går hon otroligt ojämnt, hostar och smäller och tappar all kraft, även när hon är varm. Har tidigare haft ett läge mellan 3000 - 4000 där det misständer. Till råga på allt elände har jag något jordningsfel oxå så att jag fick kabla igång henne i lördags eftermiddag eftersom battterierna var helt urladdade, efter vår lilla tur. Var ska man börja felsökandet egentligen? Var helt inställd på att plocka loss generatorn, men eftersom andra saker som att blinkersena lägger av, att varvmätaren får spel och pendlar upp och ner utan att varvet på bilen förändras mm. händer verkar det inte som att det bara är att generatorn krånglar.

/C
911 T targa -71
Formula F233 Sportsman
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

rbd Posted: Mon May 07, 2007 7:02 am

--------------------------------------------------------------------------------

Ett inte helt ovanligt fel är att centrifugalförställningsmekanismen i fördelaren kärvar. Lätt fixat med rengöring och lite nytt fett.
Om felet beror på att fördelaraxeln glappar är det enklast fixat genom att konvertera till brytarlöst system t.ex. Pertronics. Eftersom du då inte får någon mekanisk belastning på axeln gör det inte så mycket att det glappar.

//Roger
Finns det Pertronics som passar Marelli också? Vart hittar man det isåfall. Annars är jag som sagt spekulant på en passande Bosch också.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Vad jag vet så finns Pertronics bara för Boschfördelare. Jag beställde mitt kit från Retro Rockets http://www.vintageperformance.com/retrorockets/ vilket var billigare än att köpa i Sverige. Dom har ett lager i England som dom skeppar ifrån så det blir ingen moms/tull. Tog 4 dagar från beställning till jag hade paketet i brevlådan.

//Roger
User avatar
Rickard M
Posts: 1050
Joined: Fri Dec 08, 2006 5:06 pm
Location: Tullinge / (Gustafs)

Post by Rickard M »

Enligt Porsche så tillverkar inte Bosch fördelare 901.602.021.05 längre, utan man kan bara köpa den som utbytes (inte direkt billigt!) Pratade just med Perry, han trodde att Bosch visst tillverkade. Så är det någon som kan få fram Bosch´s nummer på denna. Dvs en fördelare som passar en 2,2T från 1971.
Porsche 911T 1971 2200cc. Signal orange 116
VW Golf MK1 1983 1600cc
VW Golf GTE
VW Dubbelhytt/camper Bay 1978, 2,0 Turbo
VW Westfalia Campmobile 1974, 2,0
User avatar
HenrikL
Posts: 675
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Post by HenrikL »

Det ser ut som om den heter 0 231 159 008, men kolla för säkerhets skull själv i Bosch-katalogen på nätet: http://ecat-online.bosch.de/toc
Gunnar B
Posts: 112
Joined: Mon Sep 25, 2006 8:30 pm

Post by Gunnar B »

Glöm inte att ta en titt på tändkablarna och anslutningshattarna innan ni gör några major investments. Dom kanske är original.
Ser allt det andra ut att vara i ordning, kan felet lätt sitta där.
Förut fanns det en bilelektrisk firma som renoverade fördelare vid Norrtull, Tomtebogatan, i Stockholm. Minns inte namnet, men kanske nån vet om dom finns kvar.
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

Förhoppningsvis åker jag och hämtar min kärra hos Perry imorgon..

Sen får ni nog se upp, han sa att den gick som bara den. :twisted:
-han hade haft upp den i 170 nu sa han, det får väl räcka va?

Jag kan återkomma med rapport om vad det kan ha varit för fel...


Hoj!
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
User avatar
henkesid
Posts: 211
Joined: Fri Aug 12, 2005 1:18 pm
Location: Stockholm

Post by henkesid »

hej igen.

jag var hos Perry igår, men vi kunde inte komma fram till nåt konkret fel på motorn, förutom en massa smågrejer som tillsammans gjorde bilen trött. tändningen var fel, inställningarna på förgasarna var inte så bra och nåt med soppapumpen var det visst också..
så lite vanlig service med oljebyte och sånt.
nu känns bilen helt ihopskruvad och tajt liksom. otroligt skön. och vilket drag!! 180 blås utan problem... :D
jag misstänker att han hällt olivolja i motorn, extra virgin of course..
riktigt smooth 8) Perry är grym!

Dessutom visade han mig en gammal Allard i toppskick som han skulle skruva på.
det var visst en -54:a tror jag och hade vunnit Le Mans..
Henrik Sidenbladh
911T Targa -72
-=ViperGrün=-
911T Coupé -69 (sold)
-=Gulfblau=-
Post Reply