Urmontering av motor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Urmontering av motor

Post by insw »

Har tagit ur min motorn ur mina 356'a lika många gånger som modellnummret (nästan) nu kommer frågan hur får man ut motorn i en 911 ?

Inga långa beskrivningar typ ta bort batterikablar .... det vet jag redan.
Måste man ta ut motor och växellåda samtidigt ?

Modell: Porsche 911 E - 73
User avatar
rbd
Posts: 206
Joined: Sun Aug 14, 2005 6:02 pm
Location: Rimbo

Post by rbd »

Du gör ungefär som på 356:an.
Koppla loss växellänkaget, drivaxlarna, bränsleslangarna och elkablaget. Skruva loss de 4 upphängningsbultarna och släpp ner hela paketet på en garagedomkraft. Du bör också skruva loss den bakre plåten som regskylten sitter på.
Ett litet tips är att göra ett kors av 2 träplankor som du lägger mellan garagedomkraften och motorn. När du sedan skall släppa ner motorn och lådan kan du ha 2 personer som står på varsin sida om bilen och håller balansen på det hela med den tvärgående plankan så att inte motorn tippar....

Jag tycker personligen att det är lättare att plocka ur både växellåda och motorn som ett paket men det går att plocka ur bara motorn. Om du väljer det sista alternativet bör försiktighet iakttagas så att du inte kröker växellänkaget.

Sist jag hade ur motorn för att byta packboxen på vevaxeln tog det ca 1 timme från det att jag började till hela paketet låg bredvid bilen.

//Roger
User avatar
insw
Posts: 345
Joined: Sun Aug 14, 2005 8:02 pm

Post by insw »

TACK ! :D

Är det så enkelt, skruvar förstås av driaxlarna inne vid växellådan, om man vill dela på motor och växelåda när dom väl är ute är det väl enkels det också. Kopplingen slirar när man drar på så det blir ett kopplingsbyte översyn till vintern, brrr
Post Reply