Rutlist

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Johannes

Rutlist

Post by Johannes »

Vindruta

Nån som verkligen kan? Carrera 3.2 1987.

Dert visar sig vara trassligt. Att karosserna skiljer sig under alla år er såklart ingen nyhet än mindre förvånande.

Vi hoppar över ändringar för de tidig. Det är inte relevant. På senare så har det ju ändrats en del enligt info 85/86 ungefär och senare en ändring till.

En del har tydligen spränglist i aluminium som monteras innan rutan är tryckt och sen finns det spränglist i plast och den ska tydligen monteras när rutan sitter i karossen.

Bläddrar i PET närversion sidan 805-00 position 6 på bilden anger 3 olika rutlister varav två för bilar med spränglist.

Det säljs eftermarknadslister som sägs passa 74-89 och det verkar ju så att säga en aning riskabelt.

Är det nån som vet om jag fått korrekt information?
Vilka nummer hör ihop?
Vilket Porsche center kan tros ha rätt information?
henca

Re: Rutlist

Post by henca »

Om du skall fråga något Porsche Center om detta så är det mig veterligen bara Porsche service center Haninge som har certifierade classic-tekniker. Classic-teknikerna i Borås försvann till MB Motorsport. På tal om Borås så finns där även Sahlström och över landet finns det flera fristående verkstäder med vana av äldre Porsche.

Men att hitta någon som kan mer om gamla 911or än vad du kan blir nog svårt...

m v h Henrik
Johannes

Re: Rutlist

Post by Johannes »

Mina kunskaper är långt ifrån det.

Vad jag vet sedan gammalt och säkert delvis har glömt.

Till 68 kom en ändring och övergång till kaross till flänsen. Flackare vinkel och således mindre fläns.

70 så är det lite annorlunda med plåtarna i hörnen så det är inte lika klumpigt.

De gamla blanklisterna ser annorlunda ut för superoriginal men det är det ju inte frågan om här.

Såna lister har jag liggande i reserv sen säkert snart 40 år. Hur torra de nu eventuellt är. Detta enligt några skitiga blad som jag har i en pärm från den tiden. Det var en kort S med gammal SM motor - 40 år sen det var roligare förr.

Det har sagts mig att pirat tätningslister inte riktigt blir bra i hörnen och att frågeställningen blir om det är att vara absolut tätt eller concour på de gamla och att även glastillverkaren kan spela in. Siegla eller annan ...

Porsches lister sägas från från verktyg som ''håller om'' hela listen och vissa andra är extruderade med skarvade hörnen. Men de kan ju knappast hå så många nummer för att det är kul.

I den nyare PET som är på nätet får jag lite olika nummer.

Det verkar ju onödigt att byta såväl ruta som tätsystem.

Kollade med kontakt i Tyskland och de har en tätning från 64-89. De säger sig använda den själva på sina bilar.

Har jag gjort det för svårt för mig? Man kan ju tänka sig att första bästa bilglasmästeri hade kunnat byta en ruta på den tiden bilarna var i vanliga ropet
Attachments
IMG_7961.JPG
IMG_7961.JPG (685.9 KiB) Viewed 169 times
IMG_7962.JPG
IMG_7962.JPG (832.08 KiB) Viewed 169 times
IMG_7963.JPG
IMG_7963.JPG (951.13 KiB) Viewed 169 times
Post Reply