Försöker hitta info angående måttet mellan centrum torsionsrör och centrum stötdämpartorn. Skiljer det mellan årsmodeller? Någon som vet? Min bil är -67, mitt torsionsrör är -80, och stötdämparbalken är-87. Vilket mått gäller då isf?
Matade in SC 78-83 i Car-o-linern och fick fram detta mått. Nollpunkten verkar vara hålet under balken vid röret. Mätpunkten verkar vara hålet under stötdämparbalken. Har jag fattat rätt?
Hela bilen utgår ifrån P1 och P2. Det är noggranna hål för dubbel kryssmätning mot framvagnen. När jag bytte så svetsade jag en jigg som kunde delas där den ena delen satt fast i karossen. kontrollmätning mot framvagnen med pianotråd som är stum och en dynamometer för samma sträckning. 4 mätningar. Helt lika busenkelt.
De bakre stötdämpartornet 571 - 573 mm bakåt. 351 -353 i höjdled från torsionsstavens centrum. Max och min på båda så har de tolererat en spridning.
Inom parates står måttet(53) kontrollhål till centrum torsionshus. Är det det samma på ditt torsionsrör som du har svetsat dit?
Om man kollar i reservdelskatalogen på stötdämparbalken och jämför reservdelsnumren - vad ger det?
Last edited by Johannes on Fri Jun 20, 2025 12:57 pm, edited 1 time in total.
På de 2 bilder där du ringat in måtten så måste det vara en lapsus. Siffrorna är omkastade. På nåt vis tycker jag mig känna igen det, men det är länge sedan
Balken sitter ju helt intill väggen baksätet torpeden fire wall stirnwand beroende på språk.
Om tornen har samma vinkel och höjd så borde det lösa sig.
Höjden är nog inte allt för kritisk, det är ju gummilagringar till dämparna. Samtidigt så måste ju frigång till drivaxel etc bli rätt
Men kommer man åt att svetsa in balken utan att öppna torpedväggen?
V handboken är nog i hyfsad skala, kanske inte en plankopia som det så vackert heter. Men då stor skillnad som siffrorna antyder kan det omöjligt vara. Tittar i morgon.
Återkommer och kanske som kuriosa en bild på mitt byte av rör. Porsche påstod då att de inte hade sålt något förut och ej hade prissatt artikeln. Rambenen var heller inte självklara att komma över där och då.
Mina torn - 68.
Ett intetsägande foto på löst tvärrör
Ritning från Reparaturanleitung, den har tre två har du redan lagt upp denna tredje är för 912 men balken är ju givetvis densamma. Måttsättningen är löjlig på denna ritning. Mått angivet med hundradelar, han som skrev dit det visste såklart inte vad han gjorde.
Och så ett som visar djupet(höjden) invändigt i tornet. Tattarmått men en fingervisning ifall ditt torn i balken till äventyrs skulle avvika på något större sätt.
”Inom parates står måttet(53) kontrollhål till centrum torsionshus. Är det det samma på ditt torsionsrör som du har svetsat dit?”
Alldeles riktigt. Och jag som trodde det var ett dräneringshål!
Tvärrören är inte riktigt lika. På de tidiga rören sitter det bussningar / styrning som man monterar en pinne i vardera H V P1 och P2.
P1 och P2 används för kryssmätning.
När jag bytte röret så svetsade jag en rejäl platta i karossen som jag fäste en jigg som styrde i hålen med helt glappfri passning. Jiggen var delbar och i röränden där svärdet glider hade jag svarvade styrningar.
Röret hamnade exakt där det gamla hade suttit.
En hake med röret som räven finess. Det är 2 mm ovalt i änden. Då får man svetsa så värmen styr det rätt. Så gjorde de på Werk,
Porsches instruktion är inte helt lyckad vad gäller rambenen för att svetsa det inte rekommenderar de att kapa upp sitsen och det är isig inga problem. Det är 3 plåtar i rambenet.
Fast det är bättre att svetsa den plåten i mitten först när man har röret löst. Ger betydligt bättre åtkomst.
Man behöver också ha koll på mått från stos för kåpan till stoppet i none i röret för att svetsa yttre rambenet helt rätt i sidled annars passar inte kåpan.
Men om jag läser din bild rätt så har du kapat av hela paketet och skarvar karossen rakt av.
En annan grej som inte är aktuell men kanske kul att ha i bakhuvudet. Turbobilarna har annat tvärrör. Fästet för länkarmen är annorlunda. Det är för att gev turbon annat roll center. Det är mer åt RSR hållet om man nu kan uttrycka det så
Hej!
Om du byter till torsionsrör från -80:a och stötdämparbalk från -87:a så antar jag att du skall ha den längre hjulbasen.
I så fall bör du nog kolla på måtten från en bil med den långa hjulbasen.
Mvh
Krister Lundström
Attachments
Rear_end_blueprint_1972_13496432411660337881.jpg (66.78 KiB) Viewed 1023 times
Tänk på att den nedre infästningen av stötdämparen hamnar längre bak då bärarmen är längre med lång hjulbas.
Därav en annan lutning på stötdämparen.
/Krister
Står mycket på nätet om frigångsproblem med -69-71:er vid byte till aluarmar. Alltså ändrades stötdämparbalken -72. Min 930-balk från -87 ser identisk ut som den jag har på min -87 Carrera, men dom ser inte ut som -72. Så den måste ha ändrats ytterligare minst en gång.
Ja Johannes, blir nog till att provmontera allt innan övre balken svetsas permanent. Men allt bör passa och ge god frigång om jag använder mig av SC:ns värden från Car-o-linern. 930:n har ju som sagt kortare bärarmar och andra infästningspunkter, men övre balken på 930 verkar vara samma som 3.2 Carrera. Det som stör mig är att den balken har ett 930-nummer i PET. Varför har den det om den inte skiljer sig från Carrerans?
Bellof wrote: ↑Wed Jun 25, 2025 11:20 am
Står mycket på nätet om frigångsproblem med -69-71:er vid byte till aluarmar. Alltså ändrades stötdämparbalken -72. Min 930-balk från -87 ser identisk ut som den jag har på min -87 Carrera, men dom ser inte ut som -72. Så den måste ha ändrats ytterligare minst en gång.
Jag testade med alu armar på min 70a och det gick inte. Två av årgångarna, där hade röret genom balken mindre diameter. Vet inte om andra mått också skiljde
Du har en från 1967. kort hjulbas. SWB
Svetsat dit ett tvärrör från SC
Avser att ha länkarm från Carrera 3.2
Var ska då stötdamparbalken från Carrera 3.2 placeras
På Carrera 3.2 finns det en del reservdels/artikelnummer som börjar på 930. Vad säger hela nummret?
Vad händer med länkarmen -behöver den bearbetas vis stötdämparinfästningem, kan det trassla med dämparens dammkåpa? Dämpare utan kåpa för ökad frigång. Vilken motor/låda/drivaxel?
Tänkte försöka undvika den sedvanliga bearbetningen av bärarmarna för att kunna använda dammkåporna. Därav användandet av SC och 3.2 Carrera-detaljer. Nu är det så att fina begagnade övre fjädringsbalkar växer inte på träd direkt, och ny kostar 29K. Köpte en mkt fin balk på en Porscheskrot i Miami från en 87 turbo. Jag har 3.6:a M64/01 och 915 alulåda. Bilstein stötdämpare(inga coilovers).