en Porscheguru har lämnat oss

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
jocke69

en Porscheguru har lämnat oss

Post by jocke69 »

Tyvärr har Peter Calås. eller peterc som var hans namn här somnat in pga sjukdom.Han var en aktiv och väldigt kunnig Porsche entusiast sedan många år.

Han efterlämnar sin Eva-Britt och ett tomrum i luftkylda umgängen i Göteborg.

Han var även engagerad i PCS och medlem i 356klubb Sverige. Vila i frid!
Nilsson

Re: en Porscheguru har lämnat oss

Post by Nilsson »

Oj. Vila i frid. Peter...
mikael

Post by mikael »

Oh nej vad tråkigt att höra! Mötte Peter senast i somras och då verkade han som vanligt. Äldre, men fortfarande skarp.

Vila i frid Peter, du lämnar ett stort tomrum i den svenska luftkylda scenen.
JMB

Post by JMB »

Det var tråkigt att höra! Vila i frid!
Homegrown

Post by Homegrown »

Tråkigt när en profil lämnar oss.
Tack vare forumet kommer hans tankar, funderingar och kunskap kunna åtnjutas även fortsättningsvis.
Vila i frid!
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Fredrik G

Post by Fredrik G »

Tack Peter för en lång bekantskap och jag tänker på dig, Eva-Britt.
Fredrik G
henca

Post by henca »

Verkligen tråkigt. Han var inloggad så sent som 24/1 och skrev sitt sista inlägg 17/1. Så sent som i höstas var han med på Classic-träffen i Gränna.

m v h Henrik
MattiasB

Post by MattiasB »

Det var riktigt tråkiga nyheter, svårt att tro att det är sant. Såg det igår men såg inget om det i sociala medier men idag så såg jag ju dödsannonsen. Det var alldeles för tidigt och jag skulle kunna föreställa mig honom bakom ratten på några av sina RS:ar i 80 års åldern.
Peter var den som verkligen fick mig intresserad av 911:or och aktiv körning. Roligaste eller finaste minnet var resan han och jag gjorde till England i hans gula nya 993RS, detta var nog andra året han hade den. Vi besökte lite olika ställen, bla Aston Martin fabriken, Silverstone där bla Richard Attwood var där med sin 917K och körde på banan. Fanns även en 906 Carrera 6 på plats och vi stod i depån när de startade den i ett närliggande garage. Det ljudet glömmer jag aldrig! Vände mig till Peter och frågade vad i helsicke kan det där vara för något. Han smålog och sa något i stil med, "jag vet, kom så går vi dit kollar" Det var ju då en 906 Carrera 6 med helt raka rör, lät ju som en gammal V12 F1:a när det ekade i garaget. Själva huvudmålet var ju sedan en jätteträff (Classics at the Castle) och där fanns hundratals kanske tusentals porschar. Var ju rena drömmen för en ung grabb som mig då. Vi fick ju rätt mycket uppmärksamhet i den gula 993 RS och vi såg ej många andra 993 RS där, någon mörkblå bara vill jag minnas. Men det fanns en röd 964 RS 3.8 högerstyrd, Peter sa redan då och vi ett senare tillfälle (när han köpt den blå 964:n) att hans dröm RS var en 964 RS 3.8. Fanns även en vit 911 RSR 2.8 -73 som han störde sig på var lackad i elfenbensvit och inte GrandPrix vit. Jag fattade då ingenting.. Extra kul var att jag fick köra hans 993:a även om det var lite nervöst i början för jag visste hur mycket den betydde för honom och vad den kostade.. Att åka på någon Porsche träff, antingen banmöte eller med luftkyld tema kommer nog kännas lite tomt nu, något som fattas. Även min pappa som inte ens är med i Porsche klubben brukade fråga ifall Calås var där om jag åkt på en träff. Då är man lite av en karaktär..
Vila i frid Peter
-72 ex racer
MagnusW

Post by MagnusW »

Har umgåtts mycket med Peter på PCS träffar och framför allt banmöten de 20 år jag varit med i klubben.
När jag träffade honom så var han den där lite sura tvära gubben med mycket aktoritet som man älskar! Han blev lite mindre "tvär" efter att Eva-Britt kom in i bilden! :)
Nu hade han ju hälsoproblem under ganska många år och när jag pratade med honom sist i sommras så förstod jag att det var en tidsfråga, att bli frisk fanns inte riktigt med längre.
Mycket goda minnen... Kommer sakna honom och tänka på honom.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Janne J

Post by Janne J »

Tråkig nyhet, Peter var en kunnig entusiast med ett stort hjärta som klappade för Porsche.

En bild av Peter och hans 911RS som han verkligen inte sparade på!

Image
PCS 13359
911SC 1982
Ford Mustang 1965 busbil
JMB

Post by JMB »

Nä han använde verkligen sina bilar! ❤️
Michael L

Post by Michael L »

Vila I frid Peter!