Ljudisolering

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
Alex. J

Ljudisolering

Post by Alex. J »

Något som testat någon modern ljuddämpning i sin bil? Läst både possitivt och negativt om dynamat och liknande..
Johannes

Re: Ljudisolering

Post by Johannes »

Det är nog ingen större skillnad vare sig på absorbenter eller smältmattor.

Det är ju framför allt när bilen byggs som smältmattorna och dess egenskaper påverkar

Förr var det papp som kunde klistras i tex tak. En sopborste med magnet så kunde montören montera. Om man nu hade stomljudsmattor

På golv och i dörrar sitter det ju mattor av bitumen. Olika tjocklek. Självhäftande. Magnethäftande - då ligger de still när karossen går in i tätningshallen för att kitta skarvar. Vissa enbart värmehäftande.

Viss skillbad i prestanda. Men inget märkvärdigt. Lite större matta kanske, ev dubbla. Man skär snitt i här och där så blir de följsammare. Limmas i garage med kontaktlim utspätt med 10 % toluen eller så

Dörrar och golv viktigast

En bil utan smältmattor blir oerhört bullrig snabbt.

Täta lister väl så viktigt.

Att bygga en tyst bil är enkelt. Men det blir tungt, dyrt och så ska rosten hållas på avstånd. Att fylla dörrarna med gullfiber är effektivt men rostar omgående så det är inget alternativ
Alex. J

Post by Alex. J »

Kommer bara bli golv och torpedvägg.
Tänkte mer på om det finns moderna material som kanske funkar lika bra som dom gamla fast med lägre vikt eller enklare montering.
Behöver inte bli tyst, men vill få ut mest möjligt av det materialet jag använder för att tysta lite:)
Johannes

Post by Johannes »

På golv smältmattor. Det gäller att de får rejäl kontakt mot plåten. Det tar stomljud.

Nån stor som en A4 i varje dörr.

I dörren mellan plåt och klädsel en byggplast. Gärna dubbel över hålen väger i princip inget men gör stor nytta

På modernare bilar var det ofta skumgummi med ca 5 mm tjockt gummi ovanpå smältmattor. Innan det blev decimetertjocka golvmattor för att plana ut golven.

I viss mån sprutas massa nuförtiden istället för smältmattor.

Minns att infiniti Q45 hade nån lurig variant med aluminium och polyuretanskum som byggde distans från plåten

Det är 35 år sen…

Men för lite bli helt outhärdligt utan hörselkåpor
gtBen

Post by gtBen »

Alex. J wrote: Fri Nov 01, 2024 5:51 pm Kommer bara bli golv och torpedvägg.
Tänkte mer på om det finns moderna material som kanske funkar lika bra som dom gamla fast med lägre vikt eller enklare montering.
Behöver inte bli tyst, men vill få ut mest möjligt av det materialet jag använder för att tysta lite:)
Jag körde samma koncept som du tänker göra och det blev tillräckligt bra, egentligen försökte jag få tag i Lizardskin isolering på spray som även kan isolera mot värme men det gick inte att få skickat med flygfrakt.
Så det blev tunna ark med diamant-mönster från 3M, jag tror det var Mekonomen som sålde dem. Tror det gick åt 3-4-5st 0,5m x 0,5m som var lätta att klippa/lägga/forma, totalt typ 2-3kg.
såna här - https://ubf.se/shop/lim-tatar/lim-tatar ... d_source=1
@lagteknik
Oskar.G

Post by Oskar.G »

Jag har gått ifrån en helt rensad bil och byggt på med extra ljudisolering med tiden. Det hela började med att jag slet ut allt och slipade bilen invändigt ner till plåten. Lackade med en bedliner lack som sägs stänga ut lite stomljud. Körde så ett tag men det var inge vidare trevligt. Sedan satte jag in några bitar av bitummen i hatthyllan och fiberfilt och tygmatta endast kring hatthyllan lite bättre blev det. Nästa steg blev sån closed cell foam i 3mm i hela baksätet ner mot tunneln, lite fiberfilt på det i stolskålarna bak och runt växellådspuckeln och sen en egengjord matta i RS-Stil. Alltså mest fokuserat på att ljudisolera bakåt i bilen mot motor/växellåda. Från baksäte och framåt är det bara lack förutom golvmattor och ljuddämpmatta i golvet. Jag har nu enligt mig en hyffsad ljudnivå men ändå väldigt sparsamt när det gäller vikt.

Vissa klär in hela bilen i ljudämpmatta typ dynamat det blir väldigt tungt. Sån typ av matta är i huvudsak tänkt att sätta mindre bitar av på plana plåt ytor för att minska vibrationer och stomljud.

Closed cell foam väger ingenting i jämförelse och kan man klä in med, den stänger ut ljudet bra. (viktig att den blir helt tät)

Tidigare endast lackat baksäte.
Screenshot_20231022_185104_Gallery.jpg
Screenshot_20231022_185104_Gallery.jpg (1.39 MiB) Viewed 4047 times
Hur det ser ut nu.
Snapchat-2024454294.jpg
Snapchat-2024454294.jpg (1.85 MiB) Viewed 4047 times
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
Johannes

Post by Johannes »

Om man tar bilar i allmänhet från samma tidsepok som de senare med fjäderstavar så har de ca 60 kg ljuddämpning dvs stomljud, isolering och absorbenter. Tex Saab 9000 eller en Volvo 850.

En Lexus LS 400 - S klasse utmanaren) av första generationen har ca15 kg. Där har man löst problemet vid källan.

Har aldrig vägt motsvarande i en 911. Men det är inte mycket från fabrik.
MagnusW

Post by MagnusW »

Dynamat som de klistrar varenda plåtbit fulla av är ju bara massdämpare, bitumenmattor, du kan köpa samma sak på närmaste Biltema. Det fungerar bra på stora plåtytor som kan vibrera, men man behöver inte lägga det överrallt.

"closed cell foam" fungerar sedan bra för att dämpa bort ljud, helst ska det vara med tjockare tyngre yta mot coupen.

Kolla här för lite produkter, svenska dessutom (hette SilentSwede tidigare) :
https://silentdirect.se/sv/categories/l ... VdEALw_wcB
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes

Post by Johannes »

Bitumen, det som blir kvar efter raffinering av råolja, lättvindigt en typ av asfalt. Stomljud tas om hand av ökad massa på i första hand större plåtyta som inte är så styva. Frekvensområde 50-200 hz.

Würth är ju också en leverantör för privatister om man har det i närheten.

Man kan ju leta upp Antiphon på nätet. En svensk tillverkare som förr i tiden hade tillverkning strax utanför Saab i Trollhättan. Numer i Åmitsfors. De har en del info för den som bara måste veta lite mer. Fast de är inte detaljist
JMB

Post by JMB »

MagnusW wrote: Thu Nov 21, 2024 11:14 am Dynamat som de klistrar varenda plåtbit fulla av är ju bara massdämpare, bitumenmattor, du kan köpa samma sak på närmaste Biltema. Det fungerar bra på stora plåtytor som kan vibrera, men man behöver inte lägga det överrallt.

"closed cell foam" fungerar sedan bra för att dämpa bort ljud, helst ska det vara med tjockare tyngre yta mot coupen.

Det har jag i min bil, men har inget att jämföra med
Johannes

Post by Johannes »

Det bullrar rejält i de gamla med eller utan ljudisolering.

Bitumen/pappmattor åldras - de kan släppa aningen från plåten i vissa lägen och då gör de inte samma nytta.

Skum med tungskikt har nog oftast öppna celler med några mm tjockt gummi. Tjockleken på skummet ger olika effekt främst pga av distansen till tungskiktet av gummi. Distansen avger vilken frekvens som är mest störande. Inget man har koll på i ett hemmagarage såklart.

Det är lite lustigt i biltester och liknande, tex racerbana, att bara sätta tal om db säger långt ifrån allt. Det handlar väldigt mycket om vilka frekvenser som är aktuella. Men givetvis inte hanterbart i en depå för externljud...

En hake med dämpmattor är att de klibbar på toppen. De monteras i fabrik efter ED doppning. Sen målas de över. Som i våra så ligger det en kupematta över och om färgen har släppt så sitter kupemattan gärna fast. Ett gott exempel är för den som ska ner och vika undan för att tex byta DME relät vid stolsbalkens främre kant.

Dörrlister är ju något som ska fungera för att det ska vara drägligt. Man kan ta vanlig gammaldags skolkrita och lägga på dörrlisten. Stänga dörren så ser man hur det trycks ut på bredden av avtrycket - det kanske rent av är så att den inte alls klämmer på vissa ställen.

På en vanlig gammaldags diskbänk av rostfritt stål med 2 svetsade hoar så är det ju påmålad lite knottrig färg. Man kan knacka i på insidan i botten på den plana diskhon och göra samma sak med den välvda slasken så får man snabbt en uppfattning om var det gör mest i en bilkaross. De styva hjulhusen och stomljud är mer för grussprut.
MagnusW

Post by MagnusW »

Min 69a har jag ingen ljuddämpning i förutom innertak, en tunn "RS-matta" limmad på plåten, samt en gummimatta på golvet för föraren och passageraren.
Det är inget man gärna åker omkring i utan hörselskydd. Kåpor gjorde det bara värre, proppar mycket bättre. Men bäst är utan tvekan bra "noise cancelation" lurar, då kan man lyssna på något bra också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
JMB

Post by JMB »

JMB wrote: Sat Nov 23, 2024 9:13 am
MagnusW wrote: Thu Nov 21, 2024 11:14 am Dynamat som de klistrar varenda plåtbit fulla av är ju bara massdämpare, bitumenmattor, du kan köpa samma sak på närmaste Biltema. Det fungerar bra på stora plåtytor som kan vibrera, men man behöver inte lägga det överrallt.

Det har jag i min bil, men har inget att jämföra med

Jag har förövrigt några ark kvar om någon vill dom gratis (frakt till självkostnadspris)
Alex. J

Post by Alex. J »

JMB wrote: Mon Nov 25, 2024 9:53 am

Jag har förövrigt några ark kvar om någon vill dom gratis (frakt till självkostnadspris)
Skickade dig ett privat meddelande🙂
JMB

Post by JMB »

Alex, ljudisoleringen är på väg till Jonka :)
Post Reply