Söker efter bilmek i Stockholmsområdet

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
Post Reply
Tobbe
Posts: 11
Joined: Thu Sep 29, 2005 5:42 pm
Location: Stockholm

Söker efter bilmek i Stockholmsområdet

Post by Tobbe »

Hej!

Börjar bli dags att starta igång min gamla 912:a från 1966 som stått i dvala i över tio år. Skulle därför behöva en prisvärd bilmek som kan hjälpa mig att få igång denna igen. Jag körde tidigare mycket med den så det borde inte vara ett alltför stort jobb. Dock kommer jag ihåg att fotbromsen inte funkade senast. Tacksam för alla förslag och tips. Bör vara någon i Stockholmsområdet med omnejd (max 10 mil bort). Funkar givetvis bra även med en privatperson som är kunnig. Hälsar Tobias
Tobbe

912 - 66 - silver
User avatar
henca
Posts: 682
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Söker efter bilmek i Stockholmsområdet

Post by henca »

Det enda officiella Porsche Center som tar sig an äldre bilar är Porsche Service Center Haninge, sen finns det många duktiga fristående verkstäder.
Mest centralt i Stockholm har du Autotjänst E Vogel.
Ute i Färentuna har du Lindvall bil.
Lite längre bort i Kolbäck har du Perrys motor.
I Katrineholm finns Bilteknik.

Dessa gamla bilar har en tendens att kunna springa iväg prismässigt när man börjar gräva i dem. Själv fick jag en offert på dryga 100 kkr för en motorrenovering som gick ut på att byta packningar för att slippa oljeläckage från en gammal 911. När motorn väl skruvats isär insågs dock att det inte var mycket ide att skruva ihop dom delarna igen så notan ökade med närmare en faktor 3 för att byta ut slitna delar. Av förslagen ovan är nog Lindvall mest villig att gå in i ett lågbudgetarbete. Därmed inte sagt att det alltid är mest prisvärt att välja den billigaste lösningen.

En mer komplett lista med verkstäder finns på http://poolhem.se/porsche/ , men det är inte alla på den listan som åtar sig avancerade jobb på äldre bilar.

m v h Henrik
Tobbe
Posts: 11
Joined: Thu Sep 29, 2005 5:42 pm
Location: Stockholm

Re: Söker efter bilmek i Stockholmsområdet

Post by Tobbe »

Stort tack för värdefulla tips! Någon skall väl kunna ta sig an min bil!
Tobbe

912 - 66 - silver
Post Reply