Spräng K-jetronik box

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
peterc
Posts: 1237
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Spräng K-jetronik box

Post by peterc »

Är det någon som limmat ihop en sprängd K-jetronik box? Det är ABS plast. Vad använde ni för lim?
Är det någon som har en hel att sälja?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 676
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Spräng K-jetronik box

Post by henca »

Jag har inte limmat någon sprängd box, men 2011 limmade jag i förebyggande syfte dit en pop off-ventil.

Då använde jag Loctite tvåkomponentslim 3090:
https://verktygsboden.se/garage-verksta ... blim-spalt
eller kanske snarare
https://www.thansen.se/bil/olja-och-kem ... 233678790/
då jag har för mig att det följde med flera munstycken i förpackningen.
Innan jag limmade använde jag en primer, om jag minns rätt var det en sån här:
https://www.esska.se/shop/Primer-Loctit ... 2098-18910

m v h Henrik
User avatar
peterc
Posts: 1237
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Spräng K-jetronik box

Post by peterc »

Tack för informationen. Jag kan meddela att pop off ventilen inte hjälper när det smäller.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2230
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Spräng K-jetronik box

Post by Johannes »

Hur gick det till när det baktände?
User avatar
peterc
Posts: 1237
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Spräng K-jetronik box

Post by peterc »

Johannes wrote: Tue May 28, 2024 8:45 pm Hur gick det till när det baktände?
Vanlig kallstart så small det. Gjorde precis som vanligt, ingen gas, bara vevade.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
LT911S
Posts: 10
Joined: Fri Feb 03, 2017 4:05 pm

Re: Spräng K-jetronik box

Post by LT911S »

Jag sprängde boxen på min SC -81 för två år sedan. Hade haft ur motorn för topprenovering och pinnbultsbyte. Återmonterar allt och i med motorn. Mitt misstag var att jag satte tändföljden fel. Har en -73a också och tänkte inte på att rotorn roterar åt andra hållet på SC. Hursomhelst resulterade startförsöket i en praktsmäll och boxen glipade flera mm.

Fick plocka ur motorn igen. Limmade boxen med Wurth "Limmar och Tätar". Satte dit skruvar med muttrar på undersidan för att kunna dra åt ordentligt (gängorna i plasten sabbades vid smällen). Resultatet blev utmärkt och jobbet enklare än att byta hela boxen eftersom jag inte behövde ta isär lika mycket.

Lennart
Johannes
Posts: 2230
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Spräng K-jetronik box

Post by Johannes »

Trist läge!

Men det kan ju vara så att uppvärmningsregulatorn inte riktigt hängde med efter vintern. Eller Kallstartsventilen och dess tidrelä. Det är väl lite olika utseende på den lösningen beroende på årsmodell.

Boxarna torde väl bli aningen skörare med åren.


Men kanske tur att boxen tar smällen för det går att kröka armen till mängdskivan på K jet på andra motortyper.
User avatar
peterc
Posts: 1237
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Spräng K-jetronik box

Post by peterc »

Verkar dessutom vara svårt att få tag på en box.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
flylow
Posts: 15
Joined: Tue Mar 30, 2021 3:07 pm
Location: Nacka

Re: Spräng K-jetronik box

Post by flylow »

HEJ! När jag lagar plast ,tex mjukplast som ABS så limmar jag inte , utan smälter ihop med tex en lödkolv, plasten, använder en spetsig variant- gör ett "V" i sprickan,- smälter ner kanterna i v:t, -Behövs tillsatsmaterial funkar, en bit av sammma plaskvalite, alternativ kan man använda buntband som " svetstråd". ( lite som att laga utföråkningsskidors belag eller Plaststötfångare ). Lycka till! Vänligen ! Flylow
User avatar
henca
Posts: 676
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Spräng K-jetronik box

Post by henca »

Enligt PET verkar det finnas en hel uppsjö av varianter av den där luftboxen. Vilka boxar som passar på vilka bilar törs jag inte spekulera i, men här har vi i alla fall en som verkar gå att beställa:
https://www.design911.co.uk/p/porsche-9 ... 111090400/

Men det finns som sagt många varianter och det är ju så mycket pengar så man vill knappast chansa och beställa för att se om den passar.

Om det smäller rejält hjälper det inte med pop off valve. Min 911 har åkt bärgningsbil till verkstad efter en liten smäll när den sedan helt vägrade att starta. Verkstaden klurade länge innan de till sist hittade att packningen i pop off ventilen flugit loss och låg i luftfilterhuset. Då blev det inte tätt och bilen vägrade starta. Fel är enkla när man väl hittat dem, jag ångrar naturligtvis att jag inte själv öppnade luftfilterhuset och inspekterade innan jag skickade bilen på bärgare till verkstad.

Genom åren har det hänt att det smällt lite ibland, för det mesta har allt gått bra även innan jag satte dit pop off ventilen. Smällarna gjorde mig dock lite nervös och fick mig att montera den.

m v h Henrik
User avatar
HenrikL
Posts: 680
Joined: Wed Sep 13, 2006 8:10 pm
Location: Uppsala

Re: Spräng K-jetronik box

Post by HenrikL »

Min 2.7 1977 hade en rejält sprucken luftbox och jag bytte ut den till ny original. Om jag minns rätt så hade den nya boxen någon plåthistoria som skulle skicka ut bränslet från kallstartsventilen i insugningsrören, i stället för att det skulle bli en pöl i plenumet.
User avatar
peterc
Posts: 1237
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Spräng K-jetronik box

Post by peterc »

Går inte att få tag på. Nu gäller det att hitta ett lim för ABS eller att använda lödkolven.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
henca
Posts: 676
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Spräng K-jetronik box

Post by henca »

Trist, det där lär ju inte vara den sista luftboxen som spricker i den globala 911-vagnsparken.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2230
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Spräng K-jetronik box

Post by Johannes »

ABS är en av de lätt limmade plasterna jämfört med andra. Det gäller bara att inte tvätta med aceton...Det finns olika typer av lim som funkar och är det en ny spricka som ska limmas som är ren så får du ett enklare jobb. Vet att det finns ''svetselektroder'' avsedda för ABS. Men varför inte slå en signal till GA Lindberg och deras tekniska service. De är superproffs! Det är ju i grund och botten en reparation som är mer seriös än biltemas ABS svets och en vanlig lödkolv även om det inte kan bli mer än varmt.

Finns tyngre boxar i metall.

Den där kanten runt den fastskruvade lådan med luftfördelning är känd för att haverera. Inne i den lådan med de 6 rören ut så har du antingen en central kallstartsventil eller senare utförande en insektsliknande historia av metall så bränslet sprutas ut i respektive insugsrör.


Hade du tryckt ner gasspjället så hade tryckvågen gått lite andra vägar också.
User avatar
MagnusW
Posts: 3051
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Spräng K-jetronik box

Post by MagnusW »

Jag hade nog skaffat ett sånt "plast-svets" kit.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply