Jag har en ombyggd gammal 911S Targa från 1971 som jag fått ärva av min far.
Den har varit i familjens ägo sedan början av 90-talet. Den konverterades tyvärr till cab men har alla delar (inklusive inre bågen) förrutom targatoppen för att återställa targan.
Originalmotorn byttes ut mot en 3.2 liters motor/915-låda som enligt min far då hade gått 4000 mil. Motorn importerades från Storbritannien. Den har stått magasinerad inomhus i 25 år så efter motorbytet har den nog inte rullat mer än 100 mil. Det finns ingen dokumentation som styrker detta.
bilen inkl. chassit och golv etc. är i väldigt fint rostfritt skick.
Originalfärg var conda green, omlackad till röd. Plåtbreddad baktill, G-model framflyglar och huv. Kolfiber kofångare fram och bak samt kolfiber motorhuv/vinge.
Den har även åkt ur registret men ursprungskontroll är godkänd.
Resan till att återställa den känns lång men är något jag gärna skulle vilja göra. Men jag är också intresserad av vad bilen skulle kunna tänkas inbringa vid försäljning i nuvarande skick som antingen projekt/renoveringsobjekt eller i lösa delar.
Vägval 911S Targa -71
-
- Posts: 16
- Joined: Wed Aug 23, 2023 9:37 pm
- Location: Stockholm
Re: Vägval 911S Targa -71
En grov gissning (andra är välkomna att presentera alternativa värderingar) är att bilen i nuvarande skick skulle gå att sälja för ca 200 kkr och att det skulle kosta ca 300-400 kkr att återställa den förutsatt att man väljer att ha kvar nuvarande motor.
m v h Henrik
m v h Henrik
Re: Vägval 911S Targa -71
Håller med Hendrik i stora drag. Men tror att det kostar ännu mer att återställa. Bara delarna, det fattas alla skärma fram och bakdelar, targatak - svindyr, hela inredning ...
Sedan är det en S med fel motor.
Kanske sälja bilen och Motor vxllåda för sig.
Eller behålla den som G modell i rött, gör den till Targa igen och kör den. Trevlig bil är det i alla fall
Vänliga hälsningar
Benjamin
Sedan är det en S med fel motor.
Kanske sälja bilen och Motor vxllåda för sig.
Eller behålla den som G modell i rött, gör den till Targa igen och kör den. Trevlig bil är det i alla fall
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Vänliga hälsningar
Benjamin
Med vänliga hälsningar
Benjamin
Benjamin
-
- Posts: 16
- Joined: Wed Aug 23, 2023 9:37 pm
- Location: Stockholm
Re: Vägval 911S Targa -71
Värde på motor och växellåda har jag hyffsad koll på: Motor 150k växellåda 25k.
Att chassi/kaross i bra skick samt övrigt bara skulle vara värt 25k har jag svårt att tänka mig. Speciellt då det är en S.
Då kör jag vidare på min plan att återställa till long hood behålla motorn och ge den lite singer-look med breddningen.
Tack för svar!
Att chassi/kaross i bra skick samt övrigt bara skulle vara värt 25k har jag svårt att tänka mig. Speciellt då det är en S.
Då kör jag vidare på min plan att återställa till long hood behålla motorn och ge den lite singer-look med breddningen.
Tack för svar!
Re: Vägval 911S Targa -71
200k för allt lät väldigt billigt. Jag tror att du får ut max genom att sälja allt som är korrekt för en 911S Targa 1971 i ett paket. Övriga delar säljer du styckvis.
När det gäller projektet får du ställa dig frågan om du har tid, ork, plats och pengar för att ro projektet i hamn. Har du inte tid, ork och plats kan det alltid lösas med mer pengar, men då minskar nog chansen att få tillbaka investerade pengar.
När det gäller projektet får du ställa dig frågan om du har tid, ork, plats och pengar för att ro projektet i hamn. Har du inte tid, ork och plats kan det alltid lösas med mer pengar, men då minskar nog chansen att få tillbaka investerade pengar.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
-
- Posts: 16
- Joined: Wed Aug 23, 2023 9:37 pm
- Location: Stockholm
Re: Vägval 911S Targa -71
Din tanke om att sälja uppdelat låter rimlig. När det kommer till att slutföra projektet själv så har jag plats, mer tid kommer jag få om några år när barnen är större och ork får vi se. Att få tillbaka investerade pengar är inte nödvändigtvis ett måste då jag isf. inte skulle se bilen som en investering utan snarare en kul leksak med minen från barndomen.HenrikL wrote: ↑Mon May 20, 2024 9:59 am 200k för allt lät väldigt billigt. Jag tror att du får ut max genom att sälja allt som är korrekt för en 911S Targa 1971 i ett paket. Övriga delar säljer du styckvis.
När det gäller projektet får du ställa dig frågan om du har tid, ork, plats och pengar för att ro projektet i hamn. Har du inte tid, ork och plats kan det alltid lösas med mer pengar, men då minskar nog chansen att få tillbaka investerade pengar.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Re: Vägval 911S Targa -71
Att återställa den till bilen som du minns och har en relation till låter som en bra plan! Då vet du att du lägger tid och pengar på att få bilen som du vill ha den och inte ser det som någon ekonomisk investering.
Emellanåt pekar folk på hur mycket våra bilar stigit i värde under olika tidsperioder. Vad man lätt glömmer är hur mycket pengar det kostat att hålla bilarna vid liv under samma perioder. Man skall inte se en bil som en ekonomisk investering, dessa bilar bränner pengar från nöjeskontot. Man får mycket nöje för pengarna!
m v h Henrik
Emellanåt pekar folk på hur mycket våra bilar stigit i värde under olika tidsperioder. Vad man lätt glömmer är hur mycket pengar det kostat att hålla bilarna vid liv under samma perioder. Man skall inte se en bil som en ekonomisk investering, dessa bilar bränner pengar från nöjeskontot. Man får mycket nöje för pengarna!
m v h Henrik
Re: Vägval 911S Targa -71
Find den originale motor til bilen. Hvad er der sket med den? Og den oprindelige gearkasse og sæder.
Thomas
1973 Porsche 911S 2.4 Targa
1973 Porsche 911S 2.4 Targa
Re: Vägval 911S Targa -71
Du skall sikta på 350 k för bilen med motor.
Tar du ut motor- vxl låda och säljer som ett rullande chassi bör du ta ut 250-300 k för det och motorn samt vxl låda ditt eget föreslagna pris vilket ger dig en total på nästan 500k.
Renovering/ backdate kommer gå på 500-650k.
Lycka till och jag hoppas du behåller den till dig själv
Tar du ut motor- vxl låda och säljer som ett rullande chassi bör du ta ut 250-300 k för det och motorn samt vxl låda ditt eget föreslagna pris vilket ger dig en total på nästan 500k.
Renovering/ backdate kommer gå på 500-650k.
Lycka till och jag hoppas du behåller den till dig själv
911-72 Coupe fd banbil
911T -72 Safari
911T -72 Safari