Luktar bränt från kupefläkten...

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
henca
Posts: 649
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Luktar bränt från kupefläkten...

Post by henca »

Plockade fram min 911G årsmodell 1977 från vinterförvaringen igår. Det är en targa och då det inte var jättevarmt hade jag det svarta taket på under premiärturen. Dock lyste solen och det blev varmt i kupen, därför drog jag igång kupefläkten för att få lite ventilation.

När jag kört någon kilometer började det lukta bränt. Först trodde jag att det eldades utomhus, jag märkte att det luktade mer bränt när kupefläkten var på än när den stängdes av. För säkerhets skull stannade jag till för att försöka lokalisera varifrån lukten kom.

Utanför bilen luktade det inte bränt, lukten var bara i kupen. Jag kunde inte heller sniffa mig till någon lukt i bagageutrymme eller motorrum och inget hjul var varmt.

Det går inte att stänga av värmen helt i ventilationen, ena värmespjället tjärvar lite. Jag vet om att varmluften har en egen fläkt i motorrummet. Men hur är det med kupfläkten, påverkar den även flödet av varmluft?

Jag funderar på om jag möjligen kan ha haft gnagare som byggt upp ett skafferi av t ex nötter och råttgift i värmekammarna. Lukten påminner ganska mycket om cigarettrök, "bränd fimp".

m v h Henrik
User avatar
MagnusW
Posts: 3015
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Luktar bränt från kupefläkten...

Post by MagnusW »

Tipset är väl att smörja upp värmespjället (alternativt manuellt dra igen det underifrån) så det stänger och se om lukten förändras.
Tätningarna i spjällen i ventilationssystemet brukar vara dåliga/obefintliga så luften inte går att stänga av och styra helt som man vill.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
henca
Posts: 649
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Luktar bränt från kupefläkten...

Post by henca »

Jag har försökt smörja vid några tillfällen, men det brukar ändå alltid sluta med att man får välja mellan att krypa under bilen för att stänga dem med en mejsel eller leva med att man får lite värme.

Kommande helg hoppas jag hinna prova att stänga dem manuellt för att se om lukten försvinner.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 649
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Luktar bränt från kupefläkten...

Post by henca »

Jag hann inte krypa under bilen för att stänga ventilerna, men jag hann åtminstone med en liten provtur där jag försökte testa enligt principen tvärt om. Jag tog av taket och satte på full värme i hopp om att det skulle lukta mer bränt med full värme. Dock kunde jag inte känna någon bränd lukt alls då, kanske blev det för mycket ventilation utan tak. När jag körde med tak kunde jag känna att det luktade lite bränt trots att inte kupefläkten var igång.

Jag provade också att stänga av värmen och sniffa lite utanför bilen ungefär där värmeventilerna leder ut. Jag kunde dock inte ana någon bränd lukt där.

I bästa fall har lukten försvunnit, kanske är det något som brunnit färdigt.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2143
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Luktar bränt från kupefläkten...

Post by Johannes »

Nån oljedroppe under vintern kanske?

Kan ju ha hamnat på röret.
User avatar
henca
Posts: 649
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Luktar bränt från kupefläkten...

Post by henca »

Ja, det har kommit någon oljedroppe under bilen, men jag tycker inte riktigt att det luktar som bränd olja. Snarare skulle jag beskriva lukten som "50% cigarettrök, 30% inbränning av rostskyddsfärg på avgassystem och 20% elbrand".

Någon gång för länge sedan läste jag någonstans att möss inte tycker om cellplast. Därför brukar jag när jag vinteställer bilen lägga in cellplast i bagagerum, kupe och två små bitar i motorrummet (längst bak vid motorfästena ungefär innanför baklyktorna). De två små bitarna i motorrummet plockades ur innan jag tog fram bilen, men det skulle ju kunna vara så att mössen gnagt loss en bit och flyttat till något ställe där det blir varmt.

m v h Henrik
User avatar
henca
Posts: 649
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: Luktar bränt från kupefläkten...

Post by henca »

Idag åkte jag från Linköping till träffen i Huskvarna. Återigen utan tak. Vid trafikstocking i Linköping då bilen stod stilla kunde jag känna att det fortfarande luktade bränt trots att taket var av, jag har för mig att jag då inte hade någon värme på.

På motorvägen i 120 hade jag värmen på och plötsligt kom det några ganska stora svarta flagor ur ventilationsöppningen. Min första tanke var att det nog var några ask-flagor som kom från värmekammarna. Sen slog det mig att om det vore aska borde mina kläder ha sotats av askan. Kanske var det bara insektsrester från gallret för friskluften. Det blev många insekter på vindrutan när jag körde på motorvägen.

Så problemet kvarstår men jag har inte lyckats lokalisera källan. Efter några turer kan jag konstatera att det luktar bränt i kupen när motorn blivit varm och att det luktar mer bränt om jag slår på kupefläkten. Enklaste sättet att slippa lida av odören är att köra utan tak.

m v h Henrik
Post Reply