Tävlingsfälgen Urelfer
Tävlingsfälgen Urelfer
Vi har ju haft uppe fälgar i olika sammanhang tidigare. På tiden med kort hjulbas så fanns det plåt och även smidda i lättmetall. Inget okänt. De först var 4,5x15, året efter dvs 67 blev det 5,5 x15 och de flesta där är nog sönderkörda i rally. Det kom med tiden även 6 15 men de var inte typade för gata.
Det var smala däck och den som var riktigt tuff och det kinde hänga med många år senare sänkte och drevade ner bilen med hjälp av mindre hjul. I det här fallet med komfortfälgar som de hette. 14 tummare - diametern alltså...
Klöverfälgen lär ha designats om i sista minuten från högsta ort. Det finns foton som visar prototypen på ett skrivbord som mer visar något som påminner om minilite och en med mer svart så som de kom att se ut till 1968. Men serie 1967 fick fälgar med betydligt mindre svärta.
Dessutom så kom ju även de breddade när man hade 6/7 på tex 911R.
Däremellan fanns det opolerade fälgar att beställa. Min gissning är att de fick brådis och marknadsgänget hastigt fick se till att det blev den stilbildande lackeringen.
Hittade några bilder .
Det var smala däck och den som var riktigt tuff och det kinde hänga med många år senare sänkte och drevade ner bilen med hjälp av mindre hjul. I det här fallet med komfortfälgar som de hette. 14 tummare - diametern alltså...
Klöverfälgen lär ha designats om i sista minuten från högsta ort. Det finns foton som visar prototypen på ett skrivbord som mer visar något som påminner om minilite och en med mer svart så som de kom att se ut till 1968. Men serie 1967 fick fälgar med betydligt mindre svärta.
Dessutom så kom ju även de breddade när man hade 6/7 på tex 911R.
Däremellan fanns det opolerade fälgar att beställa. Min gissning är att de fick brådis och marknadsgänget hastigt fick se till att det blev den stilbildande lackeringen.
Hittade några bilder .
Re: Tävlingsfälgen Urelfer
inte speciellt arbetad
- Attachments
-
- IMG_6223.jpeg (1.68 MiB) Viewed 3517 times
Re: Tävlingsfälgen Urelfer
Om man tittar på den från insidan så ser man de där ribborna som kom allt mer med tiden. De kom dit för att fälgen inte skulle slira när banan trycksvarvas fram efter smidet.
Last edited by Johannes on Fri Nov 03, 2023 9:25 am, edited 1 time in total.
Re: Tävlingsfälgen Urelfer
Fälgen är som synes helt opolerad och inte bearbetat till någon som helst finish.
Den är inte lackerad i vanlig mening med vare sig grå eller svart dopplackering.
Den är inte lackerad i vanlig mening med vare sig grå eller svart dopplackering.
Re: Tävlingsfälgen Urelfer
Är inte riktigt med på vad du menar att 6x15 inte var typade för gata. 6x15 var ju standardfälgen från 69 och flera år framåt.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Tävlingsfälgen Urelfer
Jaja, men de fanns tidigare 68, men de var initialt inte gatlegala. Det påpekades speciellt väl i fabrikens trycksak.
Re: Tävlingsfälgen Urelfer
Urelfer är den tyska benämningen på bilar tom årsmodell 1968.(SWB)
- Attachments
-
- IMG_6233.jpeg (545.99 KiB) Viewed 3470 times
Re: Tävlingsfälgen Urelfer
Den gula dök upp på insta. Det är en 67 av allt att döma. Om inte annat så är det ju ett sätt att spara pengar på att inte renovera och dopplacka fälgar. Fast om det är en polerad fälg som bara tappat färgen så märker nog i stort sett ingen det. Kanske skulle det vara stålmuttrar och borttagna centrumkåpor om det varit bana när det begav sig...
Re: Tävlingsfälgen Urelfer
En bakfälg att lägga märke till...från en av Brian Long's böcker. Bild från 1967. 1 december 1967 gick R ut till försäljning som 68 år modell, fast det brukar stå 67 överallt men det är ju i sig helt ointressant.
Fälgen på tävling hade ännu inte fått sin karakteristiska färgsättning i den storleken. Jmf främre.
Fälgen på tävling hade ännu inte fått sin karakteristiska färgsättning i den storleken. Jmf främre.
- Attachments
-
- Bak.jpeg (1.45 MiB) Viewed 1115 times