Halvljus+helljus=?
Halvljus+helljus=?
Upptäckte att när jag slår på helljuset så lyser båda glödtrådarna (helljus och halvljus) samtidigt.
Så skall det väl inte vara? Någon som vet? Har kollat i elschemat, det finns ett relä inblandat men lyckas inte lura ut dess funktion. Helljusblink funkar då jag drar spaken åt mig men även då forsätter halvljustråden att lysa.
Så skall det väl inte vara? Någon som vet? Har kollat i elschemat, det finns ett relä inblandat men lyckas inte lura ut dess funktion. Helljusblink funkar då jag drar spaken åt mig men även då forsätter halvljustråden att lysa.
Stephan Denzel
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Re: Halvljus+helljus=?
Hej Stephan!
Om man har bytt plats på jord och halvljusanslutningen i kontakten till glödlampan kan det bli som du säger.
Mvh
Krister Lundström
Om man har bytt plats på jord och halvljusanslutningen i kontakten till glödlampan kan det bli som du säger.
Mvh
Krister Lundström
Re: Halvljus+helljus=?
Nja, jag har även mätt vid säkringarna och det är verkligen spänning på både halv- och helljus när jag slår om till helljus. Även utan glödlampor inkopplade
Undrar ändå om det kanske skall vara så, har studerat elschemat noga och halvljuset matas direkt från ljusomkopplaren medans helljuset matas från spaken vid ratten. Lyckas inte lura ut hur halvljuset skulle kunna kopplas ur när helljuset slås på. Trodde först att det är reläts uppgift men det verkar inte vara så.
Undrar ändå om det kanske skall vara så, har studerat elschemat noga och halvljuset matas direkt från ljusomkopplaren medans helljuset matas från spaken vid ratten. Lyckas inte lura ut hur halvljuset skulle kunna kopplas ur när helljuset slås på. Trodde först att det är reläts uppgift men det verkar inte vara så.
Stephan Denzel
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Re: Halvljus+helljus=?
Din spak har brunnit eller är väldigt nära att göra det. Tidsfråga tills ditt ljus havererar helt.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Halvljus+helljus=?
Du skriver att du har ett relä: vad är det för grejor?
Re: Halvljus+helljus=?
Relät är original, sitter bredvid blinkrelät, "headlight flasher changeover relay" står det i elschemat. Har inte kunnat klura ut vad det egentligen gör.
[ Jag har också misstänkt spaken, den blir väl nästa pryl att angripa. Men både helljusblink och helljus i sig funkar ju, "enda" problemet är att halvljuset fortsätter lysa då helljuset slås på.
[ Jag har också misstänkt spaken, den blir väl nästa pryl att angripa. Men både helljusblink och helljus i sig funkar ju, "enda" problemet är att halvljuset fortsätter lysa då helljuset slås på.
Stephan Denzel
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Re: Halvljus+helljus=?
Spaken ska bryta halvljuset samtidigt som den slår på heljuset. Det är enm massa plastbitar i spaken som blir mjuka av värme mm och felen som upstår kan variera. Ditt fel är ju lite svårupptäckt och kan ju pågå i åratal. Men det är ju enkelt att mäta på sladdarna som kommer därifrån och se vad som händer.sdenzel wrote: ↑Thu Mar 21, 2024 7:20 am Relät är original, sitter bredvid blinkrelät, "headlight flasher changeover relay" står det i elschemat. Har inte kunnat klura ut vad det egentligen gör.
[1972_911_changeover_relay1513446947.jpg
Jag har också misstänkt spaken, den blir väl nästa pryl att angripa. Men både helljusblink och helljus i sig funkar ju, "enda" problemet är att halvljuset fortsätter lysa då helljuset slås på.
Ett relä skulle kunna hänga sig, men då hade du säkert haft halvljset på när du slagit av tändningen också.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Halvljus+helljus=?
Spaken är ju viktig och traditionell källa till slitage.
Är det med motor i som går?
Är det med motor i som går?
Re: Halvljus+helljus=?
Nej, ingen motor i bilen ännu. Håller på att sätta ihop bilen från tom kaross, alla kablage är nya och även ljusomkopplaren på I-brädan. Bara spaken är kvar sen tidigare, den kan absolut vara kass.
Stephan Denzel
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Re: Halvljus+helljus=?
Tror kanske att jag hittat nåt.
I elschemat matas halvljuset av gul kabel från ljusomkopplaren, stift 56, som alltid har spänning när ljuset är på. I så fall helt logiskt att halvljuset inte släcks när helljuset tänds. Denna gula kabel skulle alternativt kunna kopplas ihop med en gul kabel som kommer från spaken. Jag vet att det hänger en lös gul kabel som kommer från spaken, den syns i elschemat men slutar även där i en lös ände.
Sitter med elschemat vid köksbordet, dags att gå ut i garaget och testa.
I elschemat matas halvljuset av gul kabel från ljusomkopplaren, stift 56, som alltid har spänning när ljuset är på. I så fall helt logiskt att halvljuset inte släcks när helljuset tänds. Denna gula kabel skulle alternativt kunna kopplas ihop med en gul kabel som kommer från spaken. Jag vet att det hänger en lös gul kabel som kommer från spaken, den syns i elschemat men slutar även där i en lös ände.
Sitter med elschemat vid köksbordet, dags att gå ut i garaget och testa.
Stephan Denzel
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Re: Halvljus+helljus=?
Nu så! Om man kopplar exakt som det står i elschemat så uppstår detta problem eftersom halvljuset kommer att matas direkt från ljusknappen. Fel, eller i alla fall otydligt i elshemat.
Funkar nu, tack för allas input!
Funkar nu, tack för allas input!
Stephan Denzel
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Re: Halvljus+helljus=?
Jämförde schemat med min -74 som ser väldigt lika ut beträffande reläet och kabeln som du kopplade bort.
Testar jag min bil så lyser halvljuset och helljus tillsammans, ljusmässigt märks det knappt då helljuset dränker halvljuset.
Testar jag min bil så lyser halvljuset och helljus tillsammans, ljusmässigt märks det knappt då helljuset dränker halvljuset.
Re: Halvljus+helljus=?
OK, då kanske det skall vara så. Har bara aldrig sett det förut, på gamla Volvo m.fl. är det inte så. Tänker mest att det blir väldigt varmt i lyktan om båda trådarna lyser samtidigt.
Stephan Denzel
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
Re: Halvljus+helljus=?
På min 912-67:a så släcks halvljuslampan vid helljus. Precis renoverat kabelhärvan och kopplat enligt schema.
- freddegabbe
- Posts: 224
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: Halvljus+helljus=?
På min 911 -69 så släcks halvljus vid helljus. Jag har också precis renoverat hela elsystemet.
Fredrik
Re: Halvljus+helljus=?
Ganska skumt det hela. Kollade på elschemat för -69 och även där finns möjlighet att koppla på två olika sätt. Den gula kabeln till halvljusets säkringar kan matas antingen från stift 56 på ljusknappen eller från spaken på samma sätt som helljuset.
Stephan Denzel
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
911E -72
Cayman S -09
Denzel Sport International -55
Karmann Ghia -60
- freddegabbe
- Posts: 224
- Joined: Fri Oct 02, 2009 1:05 pm
Re: Halvljus+helljus=?
På just -69 är det konstaterat att det är fel på kopplingsschemat och den gula kabeln ska inte in på plint 56. Vet inte hur det är på de andra. Det mesta på min bil är nu inkopplat och jag har fått lagt ganska många timmar på att förstå hur elen ska vara kopplad, det finns några ställen där SL33 inte är helt komplett eller har några små avvikelser. Jag har dock motorn kvar att koppla in så det kommer bli flera timmar att läsa kopplingsschemat.
Fredrik