Grövre/hårdare torsionsstavar

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
914POWER
Posts: 143
Joined: Tue Jul 10, 2007 6:27 pm
Location: Köping

Grövre/hårdare torsionsstavar

Post by 914POWER »

Jag har en -75a som jag tycker är mjuk i bakvagnen bland annat vid acceleration.
hur stor skillnad är det om jag byter till tex 26mm stavar mot mina orginal 23 mm
Jag har hittat ett par 29mm stavar som det står ska passa 84-86 går de att använda på en 75a
är det samma splines, kan det bli för styvt ,bör jag även byta framstavar
Finns det någon här som har bytt och upplevt skillnad mellan olika stavar

/ Josef
Porsche 914-71 Gt breddad med 4a pågående renovering
VW typ-1 1955 rustolooker polerade fuchs 6*15 +5,5*14 färdig
Porsche 911 1975 rullande renovering
User avatar
9:59
Posts: 371
Joined: Tue Nov 14, 2006 7:25 am
Location: Uttran by the sea

Re: Grövre/hårdare torsionsstavar

Post by 9:59 »

Min erfarenhet av byte av torsioner, är att de främre sällan ger några fördelar.
Testat 21 mm sway a way på en 914, men de var för hårda för den bilen, understyrde mycket.

Bak på elvorna är en annan femma.
Har använt original grupp B stavar som är 29 mm. Inte obekväma eller stötiga i en lätt bil.
Håller emot vid acceleration. Dock med bättre dämpare.

På en annan bred bil monterades 29 mm sway a way stavar för att få samma prestanda som den ovan.
Blev inte så , då de var klart mjukare än original stavarna 29 mm.

Idag finns även urborrade stavar, som säkert är bra, men de har jag ingen erfarenhet utav.

Angående applikationer så har jag inte sett några problem med att passa in stavar i alla årsmodeller av elvorna i bak.
Utom på G50 bilarna, som har egna.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Grövre/hårdare torsionsstavar

Post by JMB »

Jag kör 19/26 på min och är nöjd. Bra kompromiss tycker jag.

Hade 22/29 på min 3,2 och tyckte det var för styvt förutom på bana.

Sen ska man komma ihåg att andra faktorer spelar in på hur styv eller stötig bilen upplevs
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Grövre/hårdare torsionsstavar

Post by peterc »

Vridstyvheten är proportionell mot diametern upphöjd till fyra. Jag gick från 23 till 26, 60% högre fjäderkonstant om jag räknat rätt. Min bil väger 940 Kg. Känns bra. Blev lite mer överstyrd.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
914POWER
Posts: 143
Joined: Tue Jul 10, 2007 6:27 pm
Location: Köping

Re: Grövre/hårdare torsionsstavar

Post by 914POWER »

Tack för svaren!
jag har nu köpt 29mm stavar till min 911
Porsche 914-71 Gt breddad med 4a pågående renovering
VW typ-1 1955 rustolooker polerade fuchs 6*15 +5,5*14 färdig
Porsche 911 1975 rullande renovering
JMB
Posts: 1060
Joined: Sat Oct 16, 2010 2:16 pm

Re: Grövre/hårdare torsionsstavar

Post by JMB »

Med 29 bak tror jag du bör byta till grövre fram för att behålla samma balans
Last edited by JMB on Thu Mar 21, 2024 6:49 am, edited 1 time in total.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Grövre/hårdare torsionsstavar

Post by Johannes »

Är man petig stannar räknestickan på 63%

Samtidigt så få r man ju korrigera vinkeln på svärdet så det påverkar totalen en aning, om än lite.

Fast val av gasdämpare ska kanske inte nonchaleras och krängare påverkar ju inte rakt fram
Last edited by Johannes on Thu Mar 21, 2024 12:02 am, edited 1 time in total.
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Grövre/hårdare torsionsstavar

Post by MagnusW »

914POWER wrote: Tue Mar 19, 2024 5:04 pm Tack för svaren!
jag har nu köpt 29mm stavar till min 911
Har 21 fram och 29 bak på min 77a, innan hade jag 21/27, kan inte säga jag tyckte det blev någon stor skillnad.

Räknar man på fjäderkonstanter och omvandlar till vad det hade motsvarat som en vanlig "coil over" så är 29mm inget märkvärdigt. Min 69 har fjädrar som skulle motsvara en 36mm stav,
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Post Reply