Sista momenten innan besiktning - random frågor

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Sista momenten innan besiktning - random frågor

Post by whenk »

Hallå,

Känner att jag överöser forumet med trådar så skapar en kombotråd för mina newbiefrågor :-). Nu är det egentligen bara uppstart av motor och hjuljustering kvar innan jag ska slutbesiktiga 912an. Blir väl initialt en oldschool justering med snören för att sedan åka till någon som kan fixa finliret.

Så, några frågor jag hoppas att få hjälp med.

1. Har upptäckt ett litet glapp i bak när hjulen är på. Finns det någon justeringsmån eller är det att byta lager som gäller?

2. Tycker jag fått till växellägena men är det något speciellt man bör tänka på där?

3. Då jag inte har någon elektrisk bränslepump utan förlitar mig på originalet på 912 motorn tänker jag att det kan vara en utmaning att få bensinen hela vägen i början och när den stått ett tag. Har sett att vissa monterar en manuell pump a la båtslang. Några tips?

Tacksam för svar
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: Sista momenten innan besiktning - random frågor

Post by MagnusW »

1. Har du dragit centrum muttern till rätt moment?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Sista momenten innan besiktning - random frågor

Post by whenk »

MagnusW wrote: Sun Feb 04, 2024 11:01 pm 1. Har du dragit centrum muttern till rätt moment?
Good thinking, har faktiskt inte rört den. Kollar upp moment och kikar. Tack!
martinrox
Posts: 111
Joined: Thu Sep 21, 2017 11:39 am

Re: Sista momenten innan besiktning - random frågor

Post by martinrox »

Jag hade en "handpump" på min 912:a. Några pump när den stått ett tag så behövde man inte köra så mycket på stratmotorn. Funkade perfekt. Finns på jula

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/ ... mp-009914/
mvh Martin
whenk
Posts: 260
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Sista momenten innan besiktning - random frågor

Post by whenk »

martinrox wrote: Mon Feb 05, 2024 8:53 am Jag hade en "handpump" på min 912:a. Några pump när den stått ett tag så behövde man inte köra så mycket på stratmotorn. Funkade perfekt. Finns på jula

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/ ... mp-009914/
mvh Martin
Tack! Testar det jag med då :-)
Post Reply