3.0 cylinder

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
essgee
Posts: 6
Joined: Wed Jan 11, 2023 10:17 am
Location: Göteborg

3.0 cylinder

Post by essgee »

kan någon hjälpa mig .................
Jag har 6 st 95mm Mahle nickasil cylindrar men dom har inget spår på toppen av cylindern för Ce-seal ringen!!

Är det någon som vet???? vad skiljer i mått på 3,0 respektive 3,2 cylindrarna dom har ju samma borrdiameter??

Skulle sedan vilja ha höjdmåttet på cylindrarna, och måttet på spåret för Ce-seal ringen...........

Tacksam för svar...................EssGee
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 3.0 cylinder

Post by MagnusW »

3,2 cylindrar, dom har ingen packning.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 3.0 cylinder

Post by Johannes »

Vet inte om jag hängde med riktigt; är det det här du söker?
Attachments
IMG_0528.jpeg
IMG_0528.jpeg (231.78 KiB) Viewed 1809 times
Last edited by Johannes on Mon Nov 06, 2023 9:51 pm, edited 1 time in total.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 3.0 cylinder

Post by Johannes »

Eller menar du ingen skillnad i borrning och motorvolym? Då handlar det om veven.
Attachments
IMG_0529.jpeg
IMG_0529.jpeg (149.54 KiB) Viewed 1809 times
IMG_0529.jpeg
IMG_0529.jpeg (149.54 KiB) Viewed 1809 times
Last edited by Johannes on Mon Nov 06, 2023 9:53 pm, edited 1 time in total.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 3.0 cylinder

Post by Johannes »

Nu var jag för duktig och fick med samma bild två gånger...behöver träna på detta med bilder!
User avatar
essgee
Posts: 6
Joined: Wed Jan 11, 2023 10:17 am
Location: Göteborg

Re: 3.0 cylinder

Post by essgee »

Tack för bilderna
User avatar
essgee
Posts: 6
Joined: Wed Jan 11, 2023 10:17 am
Location: Göteborg

Re: 3.0 cylinder

Post by essgee »

Skulle sedan vilja ha måttet på spåret för Ce-seal ringen...........på 3,0 SC cylindern
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 3.0 cylinder

Post by MagnusW »

Du behöver inget spår. 3.2 cylindrar är inte helt plana, de har en "taper" (på engelska, vet inte vad man översätter det med på svenska) alltså utkanten på cylinderns tätningsyta är lite högre än insidan.

Så var det på tidiga 964or också, men där blev det lite långt mellan pinnskruvarna soch topparna var lite för veka och de började läcka lite.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: 3.0 cylinder

Post by peterc »

I min värld (lagervärlden) betyder ”tapered” konisk.
Tapered roller bearing (TRB). = koniskt rullager. Eller, tapered bore = koniskt hål.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
MagnusW
Posts: 3009
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: 3.0 cylinder

Post by MagnusW »

peterc wrote: Thu Nov 09, 2023 3:17 pm I min värld (lagervärlden) betyder ”tapered” konisk.
Tapered roller bearing (TRB). = koniskt rullager. Eller, tapered bore = koniskt hål.
Ja, men konisk kändes inte riktigt rätt i detta fall, men det är bara min känsla.

En fördel med 3.2 cylindrarna är att man kan borra upp dom till 98mm, om man Nikasilbehandlar dom igen sen förstås. 3.0 cylindrar får lite för lite material kvar mot borrningen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 3.0 cylinder

Post by Johannes »

Taper betyder avsmalnande, konisk etc och används i många sammanhang
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 3.0 cylinder

Post by Johannes »

Skulle rent av i något läge kunna kallas för avfasning
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: 3.0 cylinder

Post by Johannes »

Samtidigt kan man ha i bakhuvudet att de på utrikiska kallar ett cylinderlopp som är slitet för tapered och det innebär att loppet är större och oftast i övre delen än undre.
Post Reply