Bilen är en 911 SC 1982
De båda strålkastarna är olika. Vänster sida är glaset ”knottrigt” på insidan, på höger är det klart glas.
Ja, givetvis är den ena utbytt någongång…
Vilket fabrikat är det på vänster/knottriga glaset?
Det högra/klara är Bosch.
Tips på vart det går att köpa…
Eller, vart finns det gula strålkastare? Tänker att det kan vara snyggt avsteg från original:-)
Om nån har en eller två strålkastare att sälja är det ju toppen
Olika strålkastare 911 SC
Re: Olika strålkastare 911 SC
Mina glas på 911 SC från 1983 är knottriga på ovansidan och det står BOSCH på dem. Tämligen säker på att de är original.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Olika strålkastare 911 SC
Som sagt, original är nog tänkt att vara Bosch knottrigt, artikelnr 91163192700.
Går att beställa från t ex utzon eller rosepassion:
https://utzon.se/car/911-78-83/item/590 ... 4de3644f41
https://www.rosepassion.com/en/91163192 ... anc-P18719
Desing911 har gula linser:
https://www.design911shop.com/p/headlam ... --964-lhd/
m v h Henrik
Går att beställa från t ex utzon eller rosepassion:
https://utzon.se/car/911-78-83/item/590 ... 4de3644f41
https://www.rosepassion.com/en/91163192 ... anc-P18719
Desing911 har gula linser:
https://www.design911shop.com/p/headlam ... --964-lhd/
m v h Henrik
Re: Olika strålkastare 911 SC
Tack för svar
Det blir nog att beställa ett par gula glas,tror det kan passa!
Det blir nog att beställa ett par gula glas,tror det kan passa!
Re: Olika strålkastare 911 SC
Vill ha det till att de riktigt gamla bilarna har glas utan knottrig konstruktion.
S modellen fick halogen - dock ej H4 - först och när dec sedan ersattes av H4 kom 1973 tror jag så var glasen utan knottror men det hängde inte med speciellt länge.
US och Frankrike hade det inte och Fr var ju förtjusta i de gula som skulle vara bättre i dimma!
Tiden när de assymetriska gick i soporna är sedan länge förbi oavsett biltillverkare. Alla bytte till H4. Annat nu men det är ju bara för concourbilar.
S modellen fick halogen - dock ej H4 - först och när dec sedan ersattes av H4 kom 1973 tror jag så var glasen utan knottror men det hängde inte med speciellt länge.
US och Frankrike hade det inte och Fr var ju förtjusta i de gula som skulle vara bättre i dimma!
Tiden när de assymetriska gick i soporna är sedan länge förbi oavsett biltillverkare. Alla bytte till H4. Annat nu men det är ju bara för concourbilar.
Re: Olika strålkastare 911 SC
Jag tror att knottrorna kom 73. Har sett flera 72or utan knottriga glas.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Olika strålkastare 911 SC
Lite knackande i datorn och det verkar som om H4 kom på marknaden 1971.
Om det var som my 71 eller 72 kan man ju undra. Hur som så är glasen utan knottror till de tidigaste.
Om det var som my 71 eller 72 kan man ju undra. Hur som så är glasen utan knottror till de tidigaste.
Re: Olika strålkastare 911 SC
ett urval ...hujedamig. Minns när en insats kostade 28 kr om än till Volvo!
https://911bestinclass.com/en-fr/collec ... headlights
https://911bestinclass.com/en-fr/collec ... headlights
Re: Olika strålkastare 911 SC
Artikelnumret på glaset utan knottror är 911 631 111 00 och verkar enligt PET vara det som gäller fram till och med årsmodell 1972. Enligt utzon verkar det som om detta glas är avsett för H1-lampor: https://utzon.se/car/911-65-69/item/590 ... 4de364de05
Det glaset finns även i en gul variant med artikelnr 911 631 111 01.
m v h Henrik
Det glaset finns även i en gul variant med artikelnr 911 631 111 01.
m v h Henrik
Re: Olika strålkastare 911 SC
Utifrån sett om man bara går förbi en bil, H1 har väl 4 skruv och H4 2 på sargen?
Det gäller att se upp om man handlar nåt begagnat på nån marknad - finns ju även för vänstertrafik. En parallell, en bekant köpte massvis med borr på nåt vis. De var vridna åt andra hållet mot vad han var van vid...
Kan 73 år eller modell ha varit när H4 blev standard?
På nåt vis ser en med kort hjulbas ganska annorlunda ut med de asymmetriska glasen. Men de är nog i stort sett alltid ersatta med H4 idag.
Det gäller att se upp om man handlar nåt begagnat på nån marknad - finns ju även för vänstertrafik. En parallell, en bekant köpte massvis med borr på nåt vis. De var vridna åt andra hållet mot vad han var van vid...
Kan 73 år eller modell ha varit när H4 blev standard?
På nåt vis ser en med kort hjulbas ganska annorlunda ut med de asymmetriska glasen. Men de är nog i stort sett alltid ersatta med H4 idag.
Re: Olika strålkastare 911 SC
Bläddrade runt i en del dokument. Utan att vara tvärsäker - det är jag sällan - så hittade jah en del.Med reservation för modellår och tillverkningsår. Vissa tillverkare har ju ett eller två ändringstilfällen när mycket ändras samtidigt och andra har så kallat löpande införande så det blir olika ch nummer för varje ändring.
67 fanns halogenljus som tillval.
68 tillval och standard på 911S. Det kostade 125 DEM i Västtyskland. (Tillvalslistan är ganska lång men gott om radioapparater etc..mest riktiga grejor och inte färgade kederlister, olika navkåpor och dylikt)
Seal beam för US tillverkare Hella
Bosch Bi lux assymetriskt i europa
H4 introduceras på marknaden 1971 men vet inte i skrivande stund vem som uppfann eller vilken biltillverkare som var först. Porsche 1972.
911R skrivs ju som 67 års modell -konstigt för de har ch nr som 68 och presenterades 1 dec 67. Men tävlades tidigare. R ST RSR hade Cibie med H1 olika effektuttag hel och halv. Givet val för Rally och Långdistans på bana.
Det förefaller ha funnits Marchal för italiensk marknad.
Någonstans har jag gamla H4, kanske kan jag hitta dem. Skulle haft ett nytt glas pga stenskott. En bekant skulle köpa, då kostade de nog en dryg femtiolapp. Kom med 2 kompletta för 1700. Ibland håller man god min och säger ännu bättre.Det bör ha varit 1986. Har för mig att det skiljer på knottrorna. Det finns en bokstavsmärkning för året på armaturen.
67 fanns halogenljus som tillval.
68 tillval och standard på 911S. Det kostade 125 DEM i Västtyskland. (Tillvalslistan är ganska lång men gott om radioapparater etc..mest riktiga grejor och inte färgade kederlister, olika navkåpor och dylikt)
Seal beam för US tillverkare Hella
Bosch Bi lux assymetriskt i europa
H4 introduceras på marknaden 1971 men vet inte i skrivande stund vem som uppfann eller vilken biltillverkare som var först. Porsche 1972.
911R skrivs ju som 67 års modell -konstigt för de har ch nr som 68 och presenterades 1 dec 67. Men tävlades tidigare. R ST RSR hade Cibie med H1 olika effektuttag hel och halv. Givet val för Rally och Långdistans på bana.
Det förefaller ha funnits Marchal för italiensk marknad.
Någonstans har jag gamla H4, kanske kan jag hitta dem. Skulle haft ett nytt glas pga stenskott. En bekant skulle köpa, då kostade de nog en dryg femtiolapp. Kom med 2 kompletta för 1700. Ibland håller man god min och säger ännu bättre.Det bör ha varit 1986. Har för mig att det skiljer på knottrorna. Det finns en bokstavsmärkning för året på armaturen.