Har en 2,4T motor med Solex. (+ 5 vxl dog leg låda). Har justerats in på rullande landsväg till 130 hkr.
Trevligt i en std elva, men då min bil är byggd som en RSR så skulle jag vilja ha en motor som matchar, iallafall 225 hkr el mer.
Vilka tipps skulle ni ge? Byta mot en 3.0 el 3,2 eller bygga om min 2,4? Skulle sprut o elektronisk tändning var ett första steg?
Bilen är alldeles för ombyggd för att hållas original så tex ett byte är inte ett problem, men det skall vara så priseffektivt som möjligt..
2,4 T motor med mer effekt?
- Mingelsten
- Posts: 21
- Joined: Wed Aug 08, 2012 2:43 pm
- Location: Skåne
- Contact:
2,4 T motor med mer effekt?
/Magnus
_________________________
911 2,4T "RSR" 1971
_________________________
911 2,4T "RSR" 1971
Re: 2,4 T motor med mer effekt?
Första känslan säger en 3 liters sc med 915 låda.
Mycket trevlig kombo. men helst med en fungerande k-jetronic.
Svårt att hitta, men körglad.
3,2 är det mest trygga, då den är lite sävlig men hyffsad effekt. Klart dyrare att få tag på.
Att sedan gå på tbi med elektronik, då springer det iväg kostnadsmässigt.
2,4 t motor med zenith är inget att bygga på då du behöver cylindersats, webrar, och friare avgas , både i kanal och headers.
Bättre att sälja den som den är och satsa på en aluminiumblock motor på 3,0.
Mycket trevlig kombo. men helst med en fungerande k-jetronic.
Svårt att hitta, men körglad.
3,2 är det mest trygga, då den är lite sävlig men hyffsad effekt. Klart dyrare att få tag på.
Att sedan gå på tbi med elektronik, då springer det iväg kostnadsmässigt.
2,4 t motor med zenith är inget att bygga på då du behöver cylindersats, webrar, och friare avgas , både i kanal och headers.
Bättre att sälja den som den är och satsa på en aluminiumblock motor på 3,0.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: 2,4 T motor med mer effekt?
3L med sprut, MFI, eller förgasare
Alt 3,2 eller 3,6 med samma
Alt 3,2 eller 3,6 med samma
- Mingelsten
- Posts: 21
- Joined: Wed Aug 08, 2012 2:43 pm
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 2,4 T motor med mer effekt?
Tack för svar. Ok en 3,0 med alublock, alltså en std 3,0 SC motor ? Då skall jag försöka hitta en 3,0 och kanske ngn som vill byta mot min 2,4. Att bygga om en 2,4 blir rätt omfattande i delar och arbete med portning, Webrat el PMO…
/Magnus
_________________________
911 2,4T "RSR" 1971
_________________________
911 2,4T "RSR" 1971
Re: 2,4 T motor med mer effekt?
Ni har nog kommit fram till rätt slutsats här. Tänk dock bara på hur tungt det är som du sätter i. Har för mig att en 2,4 med magnesiumvevhus och växellåda väger 185 Kg. En 3,6 i aluminium väger ca 230 Kg
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: 2,4 T motor med mer effekt?
Bra poäng. Rätt stor skillnad mellan dom olika lådorna också
Re: 2,4 T motor med mer effekt?
jag hade nog monterat ITB med sprut och ett fint avgas, iaf om man tänker till kostnad, når nog inte 220+hk med detta men kanske 170-180 med en bra mapp
Re: 2,4 T motor med mer effekt?
Röstar på ett aluminiumblock och en riktig insprutning.
Maxxecu är mycket kapabelt, lättarbetat och i mitt tycke prisvärt. Det finns mängder med folk som kan justera in det, förgasarmänniskor får man verkligen leta efter och MFI, ja det går knappt att justera i alla fall.
3.0 vs 3.2 vs 3.6, köp så dyr motor du har råd med. Men även en 180hk 3.0 med ITB och ett Maxxecu kommer bli en riktigt kul motor.
Jag ångrar definitivt inte min 3.6a i min bil, vridet från den större motorn är värt vikten.
Maxxecu är mycket kapabelt, lättarbetat och i mitt tycke prisvärt. Det finns mängder med folk som kan justera in det, förgasarmänniskor får man verkligen leta efter och MFI, ja det går knappt att justera i alla fall.
3.0 vs 3.2 vs 3.6, köp så dyr motor du har råd med. Men även en 180hk 3.0 med ITB och ett Maxxecu kommer bli en riktigt kul motor.
Jag ångrar definitivt inte min 3.6a i min bil, vridet från den större motorn är värt vikten.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79