Produktionsnumret?

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Produktionsnumret?

Post by peterc »

Det finns ju ett produktionsnummer inslaget på instrumentbrädan samt skrivet ovanpå brädan och på insidan av dörrarna. Finns det något dolt eller är det en skröna?
För några år sen höll jag på att köra på ett uppeldat vrak ute i skogen med min mountainbike. Chassienumret var bortkapat men produktionsnumret var kvar. Båda trösklarna var borta så de hade nog kört knark i den. När jag kom ut på landsvägen mötte jag lustigt nog en polisbil. ”Vi vet” sa dom, ”vi ska hämta den så småningom”. De visste inte att den gick att identifiera. Några veckor senare ringde deras chef och tackade.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Produktionsnumret?

Post by Johannes »

Det är ganska många datum att hålla koll på beträffande ch nummer.

I vårt fall beror det delvis på årsmodell. Reglerna är skrivna gör frontmotorbilar.

Utöver det stansade i karossen vid tankens högra sida så finns det 2 eller 3 till på nitade plåtar. Det beror på årsmodell

Typplåt längst fram under huven
Ch nummer på motorbalken( privat importerade brukar ha en hemmagjord där)
De äldre - Urelfer- SWB på svengelska har ch nr på samma plåt som färgkod V A-stolpe.

Komikerna på besiktningen vägrade att titta på min längst fram. Själv påpekade jag att den ska sitta i motorrummet. Den ville de heller inte godkänna eftersom det gårdar fuska. De höll på att slita sönder mattorna för att läsa samma sak i karossen. Detta på en oskruvad bil. Dock för ny för att ha något på a stolpen.

Min SWB har ett gammalt protokoll med 2:a ombes. Ch nr saknas på motorbalk. Där sitter världens snabbast stansade obehandlad och rostig så när som på popnitar. Snett monterad.

Prod nummer har jag sett med ch nr överstansat vid askkoppen. Om nån har klantat sig eller fått kalla fötter och trott sig korrigerat tidigare fusk kan man gissa på.
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Produktionsnumret?

Post by Johannes »

Och på de riktigt tidiga sitter aluplåten / typplåten nitad bakom den vid tanken / smugglarluckan.

En US har även en dekal på B stolpen på förarsidan
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Produktionsnumret?

Post by Johannes »

Borde kanske ha nämt att det på 80 talare finns en nitad plåt för ch nr även på höger hjulhus i bagagen. Utskuret i mattan så syns det utan att lyfta på nåt
User avatar
anka
Posts: 153
Joined: Wed Apr 05, 2017 8:18 am

Re: Produktionsnumret?

Post by anka »

Den nitade aluplåten finns även på min -77:a
911 Carrera 3.0 Coupé -77
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Produktionsnumret?

Post by Johannes »

Kan den rent av ha kommit till 74 med De större kofångarna?
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: Produktionsnumret?

Post by Thord »

Så kan det vara, på min -74 sitter typskylten på höger hjulhus i bagagen.
User avatar
peterc
Posts: 1187
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Produktionsnumret?

Post by peterc »

Aluminiumplåten fanns även 73.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2114
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Produktionsnumret?

Post by Johannes »

Pratar vi verkligen om samma positioner?

Vill ha det till att -73 har en popnitar plåt till höger om huvlåset och karossfast vid smugglarluckan.


Senare har i hjulhuset ca 2 dm bakåt från lasttröskeln på höger sida och det karossfasta instansat vid smugglar luckan.

I trådstarten så handlade det om produktionsnummer och det står instansat vid askkoppen och ch nr skrivet med gul karosskrita på plåten till instrumentbrädan till vänster om ratten syns således endast med paddingen borttagen.
Post Reply