Vikt på våra bilar
Vikt på våra bilar
Vad väger era bilar? kan vara kul att veta, torrvikt utan bensin. 1 liter bensin vägen 0,75 kg.
990 kg min -74 med en del lättning utförd, med verktyg/ domkraft/ reservhjul.
990 kg min -74 med en del lättning utförd, med verktyg/ domkraft/ reservhjul.
@lagteknik
Re: Vikt på våra bilar
Min 912a vägde 910kg med ca 5liter bensin, reservhjul och full inredning. Jag har en Typ4 motor
och den väger lite mer än 616 motorn. Snart kommer jag att plocka ur baksätet och montera RS-lättviktsmatta. Samt byta de 3 bakre rutorna mot lexan. 850kg torr hade varit fint.
och den väger lite mer än 616 motorn. Snart kommer jag att plocka ur baksätet och montera RS-lättviktsmatta. Samt byta de 3 bakre rutorna mot lexan. 850kg torr hade varit fint.
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
61- Bubbla 1.2L
-
- Posts: 32
- Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm
Re: Vikt på våra bilar
Vägde in min 912 på 920kg utan några större lättningsinsatser, plastrutor bak och alu stolar. är det man kan lägga på lättningskontot. I övrigt låg det reservhjul och div verktyg i, tankad med ca 20l soppa och en tung fullbur.
Re: Vikt på våra bilar
Hur mycket väger en 912 motor?
-
- Posts: 32
- Joined: Mon Feb 17, 2014 9:55 pm
Re: Vikt på våra bilar
Ja, vad skiljer i vikt mellan 912-motor och 911-motor?
Hasse I
912/911 coupe -65
912/911 coupe -65
Re: Vikt på våra bilar
Nån stans i bakhuvudet har jag att 912 och dess motorer ligger i spannet 130-160 kg
Och sexorna 180 för 2.0 - 230 för de senare Carrera 3.2
Men ta det som en grov tumregel för vad ingår i motorn?
Torrsump, olja i block, tom, koppling, sitter tändspolen på motorn eller i karossen.
På de äldre 2.0 så är ju veven en del lättare på en T motor etc ungefär 11 kg i diff magnesium eller aluminium block. Kåpor sandgjutet eller?
Och sexorna 180 för 2.0 - 230 för de senare Carrera 3.2
Men ta det som en grov tumregel för vad ingår i motorn?
Torrsump, olja i block, tom, koppling, sitter tändspolen på motorn eller i karossen.
På de äldre 2.0 så är ju veven en del lättare på en T motor etc ungefär 11 kg i diff magnesium eller aluminium block. Kåpor sandgjutet eller?
Re: Vikt på våra bilar
Har för mig att jag någon gång för länge sedan kommit fram till en torrvikt på 970 Kg för min 2,7 RS.
Det är väl också vad den borde väga.
Det är väl också vad den borde väga.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Vikt på våra bilar
Kollade lite i pappren från fabriken och någonstans 900 - 960 verkar Urelfer väga in på för tävlingsbruk och hur de specades. Utan vanliga kofångare, ljuddämpning etc
S 1022 kg, en T ungefär 25 kilo lättare i standard
För bana och sommarrally så handlar det om ca 7 kg på bensinvärmaren. Värmekammare.
Hasplåt tillkommer.
T lättare men data med stålfälgar.
Lite tidsenlig trimning och en del borttagna prylar som inte tillför något mer än vikt, högersäte, handskfack, luftgaller, luftfilterburk, centrumkåpor, gasfjädrar för huvar och liknande så är det ungefär som lättviktare
69 or minus 11 kg till på vevhus
Lilla fläkten och de gasbinde liknande kåporna några kilo till.
R bakljus, men är de godkända för väg
Kromade kofångarhorn eller hel ramp i plast
Tävlingsrutor, tunnare eller plexi
Det gick nog att krypa lite till för den som har inte var rädd för kostnader
En R vägde 810 kg. Kaross från Bauer och balsa som förstärkning i fronthuven av glasfiberarmerad plast…
S 1022 kg, en T ungefär 25 kilo lättare i standard
För bana och sommarrally så handlar det om ca 7 kg på bensinvärmaren. Värmekammare.
Hasplåt tillkommer.
T lättare men data med stålfälgar.
Lite tidsenlig trimning och en del borttagna prylar som inte tillför något mer än vikt, högersäte, handskfack, luftgaller, luftfilterburk, centrumkåpor, gasfjädrar för huvar och liknande så är det ungefär som lättviktare
69 or minus 11 kg till på vevhus
Lilla fläkten och de gasbinde liknande kåporna några kilo till.
R bakljus, men är de godkända för väg
Kromade kofångarhorn eller hel ramp i plast
Tävlingsrutor, tunnare eller plexi
Det gick nog att krypa lite till för den som har inte var rädd för kostnader
En R vägde 810 kg. Kaross från Bauer och balsa som förstärkning i fronthuven av glasfiberarmerad plast…
Re: Vikt på våra bilar
Larousses ST fick dom ner till 780kg
Re: Vikt på våra bilar
Var det en inte storyn med en låda champagne, eller var det flaska, för varje kilo.
Borde ha varit Deutsche Sekt, det inte riktigt samma vara som Sekt
Borde ha varit Deutsche Sekt, det inte riktigt samma vara som Sekt
Re: Vikt på våra bilar
En flaska champagne till mekanikerna för varje kg under 820kg har jag för mig
Re: Vikt på våra bilar
En dörr tror jag väger 28 kg, utan dörrficka tror jag. Sätter man dit en slät insida och upplåsning via RS-rem, ersätter glasrutan med plast och hissen med en rem, väger dörren 13 kg, om jag minns rätt. Med det gjort + fronthuv i glasfiber, bakruta i plast och lite till, vägde min -69:a S, körklar, 960 kg inkl. bur, tror jag.
Re: Vikt på våra bilar
Tror min -78 SC IROC replika med 3.2:a väger 960kg
Utan förare. Mycket plast i karossen inkl dörrarna men samtidigt helbur, stora bromsar och hjul
Utan förare. Mycket plast i karossen inkl dörrarna men samtidigt helbur, stora bromsar och hjul
-72 ex racer
Re: Vikt på våra bilar
Vindruta för tävlingsbruk är väl ca minus 4 kg och nåt hekto på borttagen klicka för gramjägare!
Re: Vikt på våra bilar
Lite svårt att förstå vad du menar. I alla fall för mig.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Vikt på våra bilar
Om någon missat denna galning.
"Lightest 911 ever"
Ska väga ca 600kg
https://www.thedrive.com/news/33330/the ... l-of-holes
"Lightest 911 ever"
Ska väga ca 600kg
https://www.thedrive.com/news/33330/the ... l-of-holes
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
61- Bubbla 1.2L
Re: Vikt på våra bilar
Sista idioten är inte född ännu!
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Vikt på våra bilar
Tävlingsrutorna för vindrutan är de som är tunnare i glaset och kräver annan gummilist.
Och vem behöver klockan på panelen? Där sitter ju en täckbricka på en racevagn om man vill ha det stuket.
Min klockor har stoppat och visat 09:11.
Vikten i sig är inte så noga- billigare att banta själv
Och vem behöver klockan på panelen? Där sitter ju en täckbricka på en racevagn om man vill ha det stuket.
Min klockor har stoppat och visat 09:11.
Vikten i sig är inte så noga- billigare att banta själv
Re: Vikt på våra bilar
God Fortsättning!
Viktigt värre, för den som antagligen inte behöver - finns på ebay...gammal annons men det finns nog fler.
Viktigt värre, för den som antagligen inte behöver - finns på ebay...gammal annons men det finns nog fler.
- Attachments
-
- IMG_1014.jpeg (125 KiB) Viewed 15070 times
Re: Vikt på våra bilar
+30kg med nya moroten, 2.2l sexa.Olsson wrote: ↑Fri Nov 19, 2021 9:41 am Vägde in min 912 på 920kg utan några större lättningsinsatser, plastrutor bak och alu stolar. är det man kan lägga på lättningskontot. I övrigt låg det reservhjul och div verktyg i, tankad med ca 20l soppa och en tung fullbur.
Screenshot_20211006-084949_Gallery.jpg
Re: Vikt på våra bilar
1,130kg på vågen
-85kg mig
-5kg brandsläckare
-30kg bensin
Så ca 1,010kg med en jäkla massa olja ombord
Karossen är helt i plåt, alla rutor är glas, 915 låda och jag har dubbla oljekylare fram
-85kg mig
-5kg brandsläckare
-30kg bensin
Så ca 1,010kg med en jäkla massa olja ombord
Karossen är helt i plåt, alla rutor är glas, 915 låda och jag har dubbla oljekylare fram
Re: Vikt på våra bilar
Undrar om det är någon som köper sådana här? Måste erkänna att jag aldrig kört en SWB. I alla fall inte på sådant sätt att man märker att de skulle vilja vifta på svansen. Gör sådana här vikter någon nytta?
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Vikt på våra bilar
SWB är toppen!
De borde ha behållit det!
Men vikter i framänden och lättning i bakänden alltifrån borttagna pottor i karossen för bakljusen, materialbyte i gjutgods etc var för att lugna ner en vild bil.
Mitt i SWB togs den kortare styrväxeln bort och det var ju i sig mindre racekänsla.
68 blev det andra nav/spacer fälgbredd och ET för att passa in.
Men de gamla ärrade testarna i den seriösa motorpressen jublade när S dök upp hösten 66. Överstyrning var tillbaks.
Värt att ha i bakhuvudet så påverkar även motorns kompression fordonsdynamiken. En högtrimmad påverkas mer på lastväxel. Eller om man så vill - gassläpp.
Men bilentusiaster vill nog se 911 som tävlingsbil. Fabriken tillverkade en produkt för att tjäna pengar och det var ju ett volymmässigt sett försumbart antal som inte hade bilen för att glassa utanför något café.
Porsche hade något presidentmöte i Wiesbaden och av någon som var där hörde jag berättas att Porsche själva betraktade sommarstugor som sin värsta konkurrent. På trottoaren till Willhelmstrasse för drygt 20 år sedan. Hade tyvärr ingen möjlighet då att haka på och guida på stan så det blev ett kort möte. Hade annars varit intressant med ett fylligare referat.
Ska se vad jag kan hitta om gamla tester från 60 talet
De borde ha behållit det!
Men vikter i framänden och lättning i bakänden alltifrån borttagna pottor i karossen för bakljusen, materialbyte i gjutgods etc var för att lugna ner en vild bil.
Mitt i SWB togs den kortare styrväxeln bort och det var ju i sig mindre racekänsla.
68 blev det andra nav/spacer fälgbredd och ET för att passa in.
Men de gamla ärrade testarna i den seriösa motorpressen jublade när S dök upp hösten 66. Överstyrning var tillbaks.
Värt att ha i bakhuvudet så påverkar även motorns kompression fordonsdynamiken. En högtrimmad påverkas mer på lastväxel. Eller om man så vill - gassläpp.
Men bilentusiaster vill nog se 911 som tävlingsbil. Fabriken tillverkade en produkt för att tjäna pengar och det var ju ett volymmässigt sett försumbart antal som inte hade bilen för att glassa utanför något café.
Porsche hade något presidentmöte i Wiesbaden och av någon som var där hörde jag berättas att Porsche själva betraktade sommarstugor som sin värsta konkurrent. På trottoaren till Willhelmstrasse för drygt 20 år sedan. Hade tyvärr ingen möjlighet då att haka på och guida på stan så det blev ett kort möte. Hade annars varit intressant med ett fylligare referat.
Ska se vad jag kan hitta om gamla tester från 60 talet
Re: Vikt på våra bilar
Jag blir så jefla avundsjuk.
Seglade upp på vågen på jobbet i fredags (fråga mig inte varför det tar mig årtionden att väga bilen). Med halv tank och fetknopp bakom ratten stannade vågen på 1340kg för en 3.2a från 84.
Seglade upp på vågen på jobbet i fredags (fråga mig inte varför det tar mig årtionden att väga bilen). Med halv tank och fetknopp bakom ratten stannade vågen på 1340kg för en 3.2a från 84.