Ventiljustering verktyg
Ventiljustering verktyg
Ventiljustering, vi minns tråden om det svåra jobbet för märkesverkstaden …
Hur som så finns det ju fina stativ för klockor tex den från Stomski racing.
Bladmått går bra det med. En del av där hållarna som finns att köpa med utbytbara blad och stundtals fastskruvade med halvdana muttrar är ju bra. Men ersatsblad växer inte på träd om man nu har skrynklat till ett blad. Inte direkt billiga heller även om summan i sig är låg,
Gick in på proffshandeln, ni vet en sån som säljer gräsklippare, fikabröd och nån gassvets. Men bladmått på metervara - finns det var motfrågan.
Idag kom 5 meter rostfritt polerat 0,10 x12,7 mm för 139 kr med posten.
Finns även polerat fjäderstål som är nån tia billigare.
OTD tools finns i Vimmerby om nån behöver
Hur som så finns det ju fina stativ för klockor tex den från Stomski racing.
Bladmått går bra det med. En del av där hållarna som finns att köpa med utbytbara blad och stundtals fastskruvade med halvdana muttrar är ju bra. Men ersatsblad växer inte på träd om man nu har skrynklat till ett blad. Inte direkt billiga heller även om summan i sig är låg,
Gick in på proffshandeln, ni vet en sån som säljer gräsklippare, fikabröd och nån gassvets. Men bladmått på metervara - finns det var motfrågan.
Idag kom 5 meter rostfritt polerat 0,10 x12,7 mm för 139 kr med posten.
Finns även polerat fjäderstål som är nån tia billigare.
OTD tools finns i Vimmerby om nån behöver
Re: Ventiljustering verktyg
5 meter bladmått lär räcka ett tag för den genomsnittliga hobbymekaren.
911 1977
viewtopic.php?t=2351
viewtopic.php?t=2351
Re: Ventiljustering verktyg
Tolkstål kallas det på maskinfirmorna. I mitt fall behövde jag för att justera in en svarv.
Re: Ventiljustering verktyg
Köpte en meter för många år sedan, problemet är att de är så förbenat svåra att pilla in dit de ska. De där hållaren med små dyra blad är guld värd.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Ventiljustering verktyg
Jag klippte helt rått av främre delen, ca 25 mm av ett bladmått (0,10). Sen tog jag ett kopparrör diam 12-15 mm och klämde ihop det om bladet med en tång. Till sist böjde jag det i 80 graders vinkel. Det har jag använt i 40 år drygt.
En kul övning: Ta en mikrometer som är rätt kalibrerad. Lås den på 0,10 Lägg sen en droppe olja på öppningen och känn med bladmåttet hur det SKA kännas.
En kul övning: Ta en mikrometer som är rätt kalibrerad. Lås den på 0,10 Lägg sen en droppe olja på öppningen och känn med bladmåttet hur det SKA kännas.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Ventiljustering verktyg
Enklast om man juster ventiler regelbunde är lossa kontra muttern, lägg an vippan med skruvmejseln. Backa 36* (1/10 varv) dra kontra muttern. Finns t.o.m mejslar med 36* pointer att köpa. När alla ventiler är ställda kontrollmät ett par.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Ventiljustering verktyg
Tänkte mer i banor av att de där ersättningsbladen var onödigt dyra. Vid något tillfälle fick jag hem några. Vill minnas att det var 3 pack för en femhundring. Surfade runt lite och man tycks få 5 pack för några hundra med frakt och ev moms tull eller var man nu beställer ifrån.
Att stansa klippa av metervaran och stansa hål för hållaren går fortare än att skriva inlägget
Men kolla gärna på stomskis fixtur på hemsida eller youtube
Känsla i bladmått, ja det är en del av handlaget.
Hur som så har jag skrynklat till några blad i hållaren. Borde kanske ligga i en snitsig ask mellan varven. Men jag har fäste för indikatorklocka dessutom. Finfint när man ställer kammar
Till stomskis behöver man ha en US indikatorklocka. En DIN måste shimsas för att passa för den som är spekulant
Att stansa klippa av metervaran och stansa hål för hållaren går fortare än att skriva inlägget
Men kolla gärna på stomskis fixtur på hemsida eller youtube
Känsla i bladmått, ja det är en del av handlaget.
Hur som så har jag skrynklat till några blad i hållaren. Borde kanske ligga i en snitsig ask mellan varven. Men jag har fäste för indikatorklocka dessutom. Finfint när man ställer kammar
Till stomskis behöver man ha en US indikatorklocka. En DIN måste shimsas för att passa för den som är spekulant
Re: Ventiljustering verktyg
Jag tolkar det som att det är ett seriösare försök att mäta en 36 graders vinkel än detta hemmabygge:Callel wrote: ↑Sun Jan 15, 2023 3:51 pm Funkar den här?
https://www.rennline.com/rennline-valve-lash-tool-t23
https://youtu.be/6ciw3mDjz0k?t=853
m v h Henrik
Re: Ventiljustering verktyg
Bladmått är bra och det som de använde på service när vagnarna var i ropet på märkesverkstad.
Har en hållare där bladen är fastskruvade med usla blöta skruvar och den är inne på femte decenniet. Hur många blad jag sabbat genom åren vet jag inte.
Klocka med stativ är också användbart när man ställer kammar.
Men jag retade mig på de lösa bladen. Småsnålt av mig som vanligt. Men i det här fallet så shimsade jag in en liten svarv. Låsningen för släden.
Rennlines har jag inte sett, men den verkar bra!
Det för med att vrida 36 grader tar jag som ett aprilskämt.
Stahlwille har flera olika ringnycklar. En av dem har lite annan vinkel och passar perfekt.
Är man full i fan, så kan man ta en djup hylsa och modifiera med påsvetsat handtag och ha ett genomgående hål för skruvmejseln.
Det är lite trångt på en del av modellerna för ettan.
Summa sumarum: grabbar får aldrig för mycket verktyg att diskutera på herrmiddag eller över en Bratwurst vid bron i Breidscheid eller dess omedelbara närhet …
Har en hållare där bladen är fastskruvade med usla blöta skruvar och den är inne på femte decenniet. Hur många blad jag sabbat genom åren vet jag inte.
Klocka med stativ är också användbart när man ställer kammar.
Men jag retade mig på de lösa bladen. Småsnålt av mig som vanligt. Men i det här fallet så shimsade jag in en liten svarv. Låsningen för släden.
Rennlines har jag inte sett, men den verkar bra!
Det för med att vrida 36 grader tar jag som ett aprilskämt.
Stahlwille har flera olika ringnycklar. En av dem har lite annan vinkel och passar perfekt.
Är man full i fan, så kan man ta en djup hylsa och modifiera med påsvetsat handtag och ha ett genomgående hål för skruvmejseln.
Det är lite trångt på en del av modellerna för ettan.
Summa sumarum: grabbar får aldrig för mycket verktyg att diskutera på herrmiddag eller över en Bratwurst vid bron i Breidscheid eller dess omedelbara närhet …
Re: Ventiljustering verktyg
36-graders-teorin som förklarades i youtube-videon bygger på att gängans stigning är 1 mm per varv. För att få ett spel på 0.1 mm skall man då vrida gängan ett tiondels varv, d v s 36 grader, från att den precis legat emot.
Efter att bara ha studerat bilder på rennlines produkt tycker jag att det inte ser ut som något slags bladmått utan bara en ratt med markeringar för hur mycket man skall vrida ett tiondels varv samt en justerbar visare för att passa in mot lämplig markering.
Ditt förslag med lång hylsa tycker jag verkar bra, min tolkning är att rennlines produkt måste tas bort innan man drar åt låsmuttern.
m v h Henrik
Re: Ventiljustering verktyg
Jag tror jag ska kolla över mina ventiler i år. Har inte gjort det på 4-5 år och 20 banmöten... Brukar helt seriöst bara känna på vippan hur mycket spel det är, känns det misstänkt tajt eller glappt så kollar jag med bladmåttet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Ventiljustering verktyg
Tips! Googla SNAPGAP ....! Genial ide´! har ställt min egen 964 med detta! Perfekt samt verkligen fungerar! Tyst å fin motor::! Enkelt sätt... man behöver inte ens "tänka" ! Vänligen ! flylow
Re: Ventiljustering verktyg
Den var innovativ, den tror jag på!
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Ventiljustering verktyg
Har också läst om Snapgap på en del av forumen, verkar populär
Re: Ventiljustering verktyg
Känns som ett failsafe sätt att få rätt spel, men annars är det väl bara nackdelar.
Vippan blir tyngre. Hur gör du nästa gång du skall ställa spelet. De avbrutna schims brickorna skall demonteras och dit med nya.
Om motorn sitter i stativ funkar det men annars känns det lättare med ringnyckel skruvmejsel och bladmått.
911T Targa-72
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
911 Targa-74
911- 75
911 Turbo-80 Micke Svens motor
Re: Ventiljustering verktyg
Håller tyvärr inte med! vippan blir 3gram tyngre - spelar ingen roll-( ligger nära centrum samt , "vippar "i en helt annan takt än varvatalet på motorn!!! schimsen går att använda om och om igen ! ( lossa å dra dit)- fördelen är tvärt om att när motorn sitter i- går det som en dans -kan göras med en hand....! medföjer dessutom en sinrik momentdragare !!! Har ju kört ett par meter bil i genom åren bla tävlingar.......! Men vill man inte ta del av bra å nya smarta grejer så är det upp till var och en!- Vänligen ! flylow
Re: Ventiljustering verktyg
Nja, jag håller med Stefan vikten blir ju lite större, längst ut på vippan i linje med med ventilen så i praktiken blir ventilen 3g tyngre. När man ville ha det riktigt lätt som gamla rsr och 908 etc hade man inga justerskruvar utan lash caps.
Men för 95% så spelar nog inte dessa 3g någon roll, ventilerna är ingen stor begränsning varvtalsmässigt i dessa motorer. Att det blir enkelt att göra justeringen och att det blir rätt väger oftast tyngre.
Men för 95% så spelar nog inte dessa 3g någon roll, ventilerna är ingen stor begränsning varvtalsmässigt i dessa motorer. Att det blir enkelt att göra justeringen och att det blir rätt väger oftast tyngre.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Ventiljustering verktyg
Den är beprövad av 964ägare i Stockholm. Lossnat med en motorrenovering som följd. (Inte jag)
När Dick fick renovera den motorn skakade han bara på huvudet
-det där var inga bra grejer…
När snapgap fick info om vad som hänt blev det radioskugga.
När Dick fick renovera den motorn skakade han bara på huvudet
-det där var inga bra grejer…
När snapgap fick info om vad som hänt blev det radioskugga.
jonas
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
-------------------------------------------
911 sc 1978 Lindgrön *såld*
911 gt3 cs-00 *såld*
911 Carrera RS 1992 sternrubin
Cayman GT4 CS -16 fabrikstävlingsbil
914 3.0 -74
Re: Ventiljustering verktyg
Nja.... Ventilen blir inte 3 gram tyngre... i sig...! ! dom extra 3 grm ligger ju "över" den vid själva vipparmen vid justermuttern ... ! Inte på den fjäderbelastade ventilens delar ! Vänligen ! flylow
Re: Ventiljustering verktyg
Så du menar att ventilfjädern bara drar upp ventilen, den trycker inte tillbaka vippan?
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Ventiljustering verktyg
Nja ! igen...... när en ventil med sin fjäder så ligger det ju ett tryck över den... jag menar för att inte överdriva de extra 3 grm .. vid e tex övervarmning då ventilens egna vikt börjar flyta eller få egen svängning så ligger de 3 grm ej där... kan inte jämställas med att ventilen i sig blir 3grm tyngre... ! ( det är justerskruven bara...! som får de extra grammen ! ) Vänligen flylow
Re: Ventiljustering verktyg
Snapgap, såna grejor.
Det här förefaller vara helt fel ur alla aspekter.
I alla tider har det varit viktigt att få ner vikten på ventilsystemet. Det må ha varit genom olika fjäderkoncept. Enkla eller dubbla fjädrar för att hantera svängningar i systemet. Ventilfjäderbricka av titan. Lyftare i andra typer av motorer som är lättade radiellt. För att nämna något.
Gammaldags trimning inkluderade polerade och lättade vippor. Att lägga in 36 gram på en motor i onödan. Hur vettigt är det.
Ventilfjädern får dra upp ventilen och dessutom skjuva upp 3 gram extra.
Men det finns ett begrepp i sammanhanget som kallas för ekvivalent massa på teknikernas fikonspråk och i korthet så är ett gram inte ett gram så att säga.
Porsche med race grejor utan justering med skruv. Minns jag fel, för de har väl även man utväxling så lättare på vågen men ökad tyngd i drift. Om utväxlingen skiljer så ändras accelerationen på ventillyftet och det ger andra krafter i systemet. I ett sånt läge blir det mindre avstånd mellan ventil och kolv - men det har ju i sig inget med att justera ventiler.
Själv skulle jag aldrig lita på låsning av den typ snap gap erbjuder.
Det här förefaller vara helt fel ur alla aspekter.
I alla tider har det varit viktigt att få ner vikten på ventilsystemet. Det må ha varit genom olika fjäderkoncept. Enkla eller dubbla fjädrar för att hantera svängningar i systemet. Ventilfjäderbricka av titan. Lyftare i andra typer av motorer som är lättade radiellt. För att nämna något.
Gammaldags trimning inkluderade polerade och lättade vippor. Att lägga in 36 gram på en motor i onödan. Hur vettigt är det.
Ventilfjädern får dra upp ventilen och dessutom skjuva upp 3 gram extra.
Men det finns ett begrepp i sammanhanget som kallas för ekvivalent massa på teknikernas fikonspråk och i korthet så är ett gram inte ett gram så att säga.
Porsche med race grejor utan justering med skruv. Minns jag fel, för de har väl även man utväxling så lättare på vågen men ökad tyngd i drift. Om utväxlingen skiljer så ändras accelerationen på ventillyftet och det ger andra krafter i systemet. I ett sånt läge blir det mindre avstånd mellan ventil och kolv - men det har ju i sig inget med att justera ventiler.
Själv skulle jag aldrig lita på låsning av den typ snap gap erbjuder.