oljemängd och oljans väg??

Forumet för de tekniska frågorna.
Post Reply
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

oljemängd och oljans väg??

Post by elgh33 »

Hej har nyss startat upp min 911T 2.0 maskin för första gången. har kört den ett par minuter kanske 10-15 totalt (med ny olja) har enbart kopplat oljetryckslampa på motorn och den slocknar vid start så tryck bör ju finnas.

dock så skulle jag byta olja direkt efter denna start för flusha ur motorn då den stått 20+år

till min förvåning fick jag ut max 0.3 liter ur min oljetank, samt att oljefiltret såg ut som nytt, det har altså inte paserat någon olja i det??!!

för övrigt fyldes bilen med 11L olja innan start.

bör jag vara orolig eller når ej oljan filtret fören man är i drifts temp?

kör jag för lite olja?

känner just nu att det inte känns aktuellt åka ut på en första tur :(
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by elgh33 »

Image


denna hittar jag men verkar ju som de går rakt ifrån pumpen till filtret??
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by Oskar.G »

Oljan passerar filtret sist av allt och hamnar efter att den passerat filtret tillbaka i tanken. Därför är det väldigt viktigt med en fräsch och ren tank och man får absolut inte få med sig något skräp då man fyller olja.

Du har väl inte någon frontmonterad oljekylare på den där?
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
Oskar.G
Posts: 210
Joined: Sat May 04, 2013 10:16 am
Location: UMEÅ

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by Oskar.G »

11 liter lät mycket om du inte har oljerör och kylare fram.

Tömde du oljetanken direkt efter start eller fick bilen stå länge innan du tömde? Oljan letar sig nämligen ifrån tanken till motorn. Det sitter en oljetrycks reducering i filterhållaren. Så blir olje trycket för högt passerar den inte filtret. Vad kör du med för tjocklek på oljan och hur varm va den? Och är inte oljan i tanken är mest troligt blocket fullt i olja. Kanske att du har något fel på scavenge delen av oljepumpen så att den inte tömmer blocket. Eller att oljesilen är tät?
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by henca »

Förutom oljetanken bör du naturligtvis också tömma ut oljan med pluggen på botten av motorn. Oljenivån skall kontrolleras med varm motor på tomgång med bilen på plant underlag, innan oljan nått arbetstemperatur kan dess volym vara ett par liter mindre.

m v h Henrik
User avatar
Thord
Posts: 125
Joined: Fri Mar 30, 2012 12:04 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by Thord »

Oljepumpen skall även pumpa tillbaka olja till oljetanken och filtret, det kanske inte fungerar som det skall. Isåfall kanske all olja är i motorn.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by peterc »

henca wrote: Wed Nov 16, 2022 7:05 pm Förutom oljetanken bör du naturligtvis också tömma ut oljan med pluggen på botten av motorn. Oljenivån skall kontrolleras med varm motor på tomgång med bilen på plant underlag, innan oljan nått arbetstemperatur kan dess volym vara ett par liter mindre.

m v h Henrik
Har vi inte varit inne på det här förut? Knappast flera liter, deciliter snarare. Får väl ta fram formelsamlingen igen.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by elgh33 »

henca wrote: Wed Nov 16, 2022 7:05 pm Förutom oljetanken bör du naturligtvis också tömma ut oljan med pluggen på botten av motorn. Oljenivån skall kontrolleras med varm motor på tomgång med bilen på plant underlag, innan oljan nått arbetstemperatur kan dess volym vara ett par liter mindre.

m v h Henrik
dåligt förklarat av mig har självklart tömt motorn ochså, där i fanns mer eller mindre all olja men inget i tanken
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by elgh33 »

Oskar.G wrote: Wed Nov 16, 2022 6:21 pm 11 liter lät mycket om du inte har oljerör och kylare fram.

Tömde du oljetanken direkt efter start eller fick bilen stå länge innan du tömde? Oljan letar sig nämligen ifrån tanken till motorn. Det sitter en oljetrycks reducering i filterhållaren. Så blir olje trycket för högt passerar den inte filtret. Vad kör du med för tjocklek på oljan och hur varm va den? Och är inte oljan i tanken är mest troligt blocket fullt i olja. Kanske att du har något fel på scavenge delen av oljepumpen så att den inte tömmer blocket. Eller att oljesilen är tät?

bilen stog nog ca en vecka efter start tills det jag tömde den, men vanligtvis brukar de ju stå olja i filtret alltid? tyckte det var alldeles för rent och såg inte ut som det änns färdats olja i det...

oljesilen har jag haft ut idag, fanns lite skit på den men i övrigt såg den bra ut och absolut inte tät. gjorde ochså rent den noga
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by elgh33 »

köpte billigaste oljan som gick fåtag på då jag bara skulle starta upp och tömma direkt, kan de varit en 10w40 typ..

har ny 20w50 jag tänkte köra sedan men ville inte hälla i den för provstart

och nej jag har ingen separat oljekylare utan bara den som sitter monterad på motorn
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by elgh33 »

såhär ser mitt oljesystem ut, vad är rekommenderad oljemängd

Image
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by Johannes »

Vad har du för växellåda?

Har för mig att en gammal tar 9 liter eller 11,5 beroende på låda.

Om oljefiltret är bekräftat helt snustorrt så kan ju röret inuti tanken ha havererat mellan anslutning och filter.

Vi hade en tråd om oljetemperatur på sensommaren men den är kanske inte helt tillämpbar.
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by elgh33 »

Johannes wrote: Wed Nov 16, 2022 11:20 pm Vad har du för växellåda?

Har för mig att en gammal tar 9 liter eller 11,5 beroende på låda.

Om oljefiltret är bekräftat helt snustorrt så kan ju röret inuti tanken ha havererat mellan anslutning och filter.

Vi hade en tråd om oljetemperatur på sensommaren men den är kanske inte helt tillämpbar.
901 Låda, jag tänkte jag testar hälla i olja igen och kranka motorn, och se om den pumpar i slangen som ska gå till "filtret" isåfall är ju röret eller liknande av.. annars åker jag nog på klyva motorn och hitta en pump
User avatar
henca
Posts: 634
Joined: Tue Mar 24, 2015 8:58 pm
Location: Linköping
Contact:

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by henca »

peterc wrote: Wed Nov 16, 2022 7:56 pm
henca wrote: Wed Nov 16, 2022 7:05 pm Förutom oljetanken bör du naturligtvis också tömma ut oljan med pluggen på botten av motorn. Oljenivån skall kontrolleras med varm motor på tomgång med bilen på plant underlag, innan oljan nått arbetstemperatur kan dess volym vara ett par liter mindre.

m v h Henrik
Har vi inte varit inne på det här förut?
Jo, det stämmer. Om jag minns rätt blev slutsatsen att det inte främst var temperaturen i sig som fick oljans nivå att öka utan att motorns gång blandade in luftbubblor i oljan.
peterc wrote: Wed Nov 16, 2022 7:56 pmKnappast flera liter, deciliter snarare. Får väl ta fram formelsamlingen igen.
På min bil med 2.7L-motor är det 2.5L mellan min och max på oljestickan. Med kall motor är alltid oljan under min-strecket. Själva temperaturutvidgningen bidrar måhända bara med deciliter i oljevolym, men nivån i olje-tanken varierar med liter beroende på hur varm motorn körts. För att mäta korrekt skall man naturlitgvis använda stickan, men hur oljenivån stiger i oljetanken kan också studeras inne i bilen på mätaren för oljenivå.

m v h Henrik
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by Johannes »

Om jag får spekulera fritt, det kan vara så här:

Du har fyllt på för mycket olja. (det går även att trassla till det med dunkar 4 eller 5 liters...och en en liter på det) Men vi tror på att du har rätt när du skriver 11 liter. Första bilden visar en generisk variant med extra kylare och hydrauliska sträcker. Kylare hade du inte om jag fattat rätt och sträcker eller ej kvittar för stunden.

För att vara så säker jag kan bli så tog jag fram instruktionsböcker för 1968 och 1969 års modeller. Det står 9 liter olja i dessa originalpublikationer.

Eftersom jag frågade om olja så var anledningen att sportomatic har annan tank - men det hade du inte så det glömmer vi omedelbart.

Det där med ingen olja i filtret är intressant. Vad har du för filter? Har det backventil i inloppshålen av något gummiliknande material? Det finns många som tillverkar filter men det är få som är duktiga på det. Ett oljefilter tar in olja via det flertal hål med ca 8 mm diameter och om filtret är tätt så sitter det en ytterligare ventil i på toppen i filtret så att det inte sprängs.

Min gissning är att om du kör motorn en stund och sedan tappar av olja direkt så tror jag att du kommer att få lite ur motorn och mycket ur tanken. Får den stå parkerad så rinner det ner i motorn - hur lång tid det tar är en annan sak.
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by peterc »

För att undvika problem har jag alltid gjort på två alternativa sätt:
Jag har mätt upp volymen på det som jag tappat av (som jag vet är rätt). Eller häll i ”för lite”, kanske 8 liter, varmkör och fyll sen på tills det blir rätt på stickan.
På 964 och 993 går det inte i mer än 6 liter utan att starta, sen när motorn går kan man hälla i 3 till.
Last edited by peterc on Fri Nov 18, 2022 10:51 am, edited 1 time in total.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
User avatar
peterc
Posts: 1176
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by peterc »

peterc wrote: Fri Nov 18, 2022 10:49 am För att undvika problem har jag alltid gjort på två alternativa sätt:
Jag har mätt upp volymen på det som jag tappat av (som jag vet är rätt), och fyller på lika mycket.
Eller häll i ”för lite”, kanske 8 liter, varmkör och fyll sen på tills det blir rätt på stickan.
På 964 och 993 går det inte i mer än 6 liter utan att starta, sen när motorn går kan man hälla i 3 till.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by Johannes »

Det som är riktigt intressant i det här fallet är varför filtret sägs var helt torrt och inte fått olja i sig. Dubbelkolla för säkerhets skull ...
User avatar
MagnusW
Posts: 3000
Joined: Thu Aug 28, 2008 3:18 pm
Location: Älvsjö

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by MagnusW »

För lite eller för mycket olja, du bör ha mer än 3 dl i tanken.... Starta inte igen utan att veta mer!

Låter som om den inte pumpar tillbaka oljan till tanken. Skruva bort sumpplattan och kolla silen.
Det är också viktigt att sumpen sitter rätt annars kan pluggen täcka pickupen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
elgh33
Posts: 102
Joined: Sun Apr 09, 2017 8:38 pm

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by elgh33 »

silen är kikad och rengjord ordentligt i veckan, de va lite skit på den men absolut inte i närheten av att den inte skulle kunna flöda.
Johannes
Posts: 2087
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: oljemängd och oljans väg??

Post by Johannes »

Utan olja i tanken får då motorn smörjning?

Oljan går från tanken till till pumpen och vidare till nr 7 övertrycksventilen som öppnar på 6,2 +- 0,8 bar. Den säkerställer trycket till kam och vev etc. Det är för att hantera oljekvalitet och viskositet och för all del temperatur. Om det skulle bli för stor påverkan av någon orsak så träder nr 4 säkerhetsventilen in och öppnar vid 8 bar och släpper olja till vevhuset.

Om ventilen kärvar så åker oljan till vevhuset snabbt.

Övriga ventiler i sammanhanget är övertrycksventilen i filtret för att det inte ska sprängas om filtret är igensatt. Likaså sitter det en överströmmningsventil i stosen mellan tank och filter av samma anledning.

Det borde gå att tänka sig ett scenario där olja fylls på i tanken och motorn startas. Pumpen tar olja från tanken samtidigt som det läcker till vevhuset så går det så länge oljan räcker. Vi parkerad motor så rinner det ner i motorn.

Men för att det ska komma olja från tanken så måste ju olja komma i returslangen, in i tanken, upp genom röret, in i filtret genom de små hålen, genom pappret, tillbaks till tanken genom det större runda hålet i filterpatronen, det droppar genom gallret som slår sönder luftbubblorna i oljan och sen in i matarledningen till pumpen.

Med tanke på kapaciteten hos pumpen så går det snabbt att pumpa olja runt ett varv.

Man kan ju tänka sig att ta ur de båda ventilerna i blocket. De ska gå lätt. Man provmonterar med en magnet på pinne. De där har ju varit föremål för ombyggnader genom åren ibland med nyare pump. Här gäller det verkligen att veta vilka fjädrar och kolvar som hör ihop -annars blir det inget oljetryck i motorn. De gamla kolvarna har borrade hål och den nyare en nersvarvning. Det är olika skallen på kåpan spår eller sexkant och olika fjädrar med styrning.


Likaså kan man ju ta filtret och ställa på arbetsbänken, få in olja via de små hålen (där finns en ''anti drain back'' valve av gummi eller liknande material) och se vart den tar vägen. Det ska sippra in genom pappret och fyllas. Oljan ligger runt filtret mot plåten och går in mot centrum vid drift.
Post Reply