Låsa upp bromsarna
Låsa upp bromsarna
Nu har jag inte kört bilen särskilt långt ännu men tycker bromsarna tar inte som dom ska
S-ok fram och M bak. 19mm cylinder Standard belägg. 195/65/15 gatdäck runtom
Visst borde man kunna låsa upp frambromsarna? Eller? Trycker på bra men får inte det där ”nypet”
Johan
S-ok fram och M bak. 19mm cylinder Standard belägg. 195/65/15 gatdäck runtom
Visst borde man kunna låsa upp frambromsarna? Eller? Trycker på bra men får inte det där ”nypet”
Johan
Re: Låsa upp bromsarna
S och M?
Utan att ha kollat i annan tråd vad du har för bil. Men jag tänker på 3 olika Caliprar som brukar kallas för S.
M det finns väl lite olika utförande där också beroende på årsmodell. På carrera av 3.2 modellen så gjordes ju kolvar och reducering om tex men det är ju inte M. Men det är antagligen skillnad på på de övriga också.
Första S är inte i aluminium och ser ut som vilken caliper som helst om man nu kan utrycka sig så. Sen de där där med helt annat utseende. Utgår från att det är såna du menar.
För resonemangets skull utgår jag från att du har fått ur luften ordentligt.
Stum olja inte sån där olja för utställning som inte ska rosta...
Att du har belägg av samma fabrikat fram och bak
Att kolvarna har korrekt diameter så systemet matchar. Osäker på vad som skiljer om det är annat än det den levererades med.
Sen blir det lite avigare - den petige har läst det finstilta och ''fadat padsen'' enligt bipacksedeln. Men det gör väl nästan ingen och struntar så att säga i inkörningen av beläggen. Nya belägg på aningen vågiga skivor behöver köras än mer.
Själv skulle jag fundera på slangar om de inte är nya. Därefter om kolvarna går lika lätt i kalibern/oket på båda sidor om skivan. Sedan att de går lika mellan oken per axel. Givetvis skal kolvarna gå lätt överallt.
Är pedalkänslan okay, stum på riktigt? Annars ger lite friktionsförlust här och lite där snabbt lätt reducerad bromsprestanda.
Utan att ha kollat i annan tråd vad du har för bil. Men jag tänker på 3 olika Caliprar som brukar kallas för S.
M det finns väl lite olika utförande där också beroende på årsmodell. På carrera av 3.2 modellen så gjordes ju kolvar och reducering om tex men det är ju inte M. Men det är antagligen skillnad på på de övriga också.
Första S är inte i aluminium och ser ut som vilken caliper som helst om man nu kan utrycka sig så. Sen de där där med helt annat utseende. Utgår från att det är såna du menar.
För resonemangets skull utgår jag från att du har fått ur luften ordentligt.
Stum olja inte sån där olja för utställning som inte ska rosta...
Att du har belägg av samma fabrikat fram och bak
Att kolvarna har korrekt diameter så systemet matchar. Osäker på vad som skiljer om det är annat än det den levererades med.
Sen blir det lite avigare - den petige har läst det finstilta och ''fadat padsen'' enligt bipacksedeln. Men det gör väl nästan ingen och struntar så att säga i inkörningen av beläggen. Nya belägg på aningen vågiga skivor behöver köras än mer.
Själv skulle jag fundera på slangar om de inte är nya. Därefter om kolvarna går lika lätt i kalibern/oket på båda sidor om skivan. Sedan att de går lika mellan oken per axel. Givetvis skal kolvarna gå lätt överallt.
Är pedalkänslan okay, stum på riktigt? Annars ger lite friktionsförlust här och lite där snabbt lätt reducerad bromsprestanda.
Re: Låsa upp bromsarna
Tack Johannes!
Det är en 911E från 70 med alu ok fram och stål bak.
Cylindern är ny, slangarna lika så. Nya skivor från ATE och Porsche Textar belägg. Bromsvätskan är av bättre kvalité som klarar högre temp (kan kolla när jag kommer hem)
Nej, jag tycker inte pedalen känns så stum som den borde vara. Jag har luftat bromsarna och menar all luft kommit ut, men ska göra det igen för säkerhets skull.
Sen blir det till att kolla kolvarna antar jag.
Jag har bäddat in bromsarna.
Till min fråga, visst ska man utan större problem kunna låsa upp framhjulen med gatdäck?
Det är en 911E från 70 med alu ok fram och stål bak.
Cylindern är ny, slangarna lika så. Nya skivor från ATE och Porsche Textar belägg. Bromsvätskan är av bättre kvalité som klarar högre temp (kan kolla när jag kommer hem)
Nej, jag tycker inte pedalen känns så stum som den borde vara. Jag har luftat bromsarna och menar all luft kommit ut, men ska göra det igen för säkerhets skull.
Sen blir det till att kolla kolvarna antar jag.
Jag har bäddat in bromsarna.
Till min fråga, visst ska man utan större problem kunna låsa upp framhjulen med gatdäck?
Re: Låsa upp bromsarna
Hej, du måste lägga några mil på de nya delarna innan man kan döma ut dem.
Min erfarenhet av alu oken är inte att de är så värst bra.
Ingen racebil kör med dessa, de byts ut mot järnok från sc eller 3,2.
Själv hade jag en 914/6 med alu oken och körde ett par hundra mil med dessa, bytte till sc ok och det blev en ordentlig skillnad.
Aluminiumet sviktar och rör på sig vid belastning.
Snygga och se på. Mina är numera bokstöd i bibloteket.
Min erfarenhet av alu oken är inte att de är så värst bra.
Ingen racebil kör med dessa, de byts ut mot järnok från sc eller 3,2.
Själv hade jag en 914/6 med alu oken och körde ett par hundra mil med dessa, bytte till sc ok och det blev en ordentlig skillnad.
Aluminiumet sviktar och rör på sig vid belastning.
Snygga och se på. Mina är numera bokstöd i bibloteket.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: Låsa upp bromsarna
Slitna bromsok svajar. Ofta kallat gäspande caliprar. Det mäter man upp med en indikatorklocka på varje sita utanpå och trampar för fullt på pedalen. även de som inte är i aluminium sviktar med tiden. I synnerhet med ventilerade skivor
Visst ska det gå att låsa hjulen rejält. Det är rejäla tryck i hydrauliken.
Visst ska det gå att låsa hjulen rejält. Det är rejäla tryck i hydrauliken.
Re: Låsa upp bromsarna
Bänkluftade du huvudbromscylindern innan du bytte? Kan det vara någon enveten luftbubbla kvar i den månne?
På min gamla 924 lossade jag ena bromsröret vid huvudbromscylindern och ersatte med en luftnippel, sedan drog jag en slangstump från den ner i reservoaren och pumpade pedalen. Upprepade proceduren för den bakre kretsen.
Bild finns i denna tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 4&start=15
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Låsa upp bromsarna
Har definitivt inte dömt ut dom ännu, men ville ha bekräftelse på att dom ska funka betydligt bättre än vad mina gör just nu. Så nu blir det till att jaga fel.9:59 wrote: ↑Mon Oct 31, 2022 9:51 am Hej, du måste lägga några mil på de nya delarna innan man kan döma ut dem.
Min erfarenhet av alu oken är inte att de är så värst bra.
Ingen racebil kör med dessa, de byts ut mot järnok från sc eller 3,2.
Själv hade jag en 914/6 med alu oken och körde ett par hundra mil med dessa, bytte till sc ok och det blev en ordentlig skillnad.
Aluminiumet sviktar och rör på sig vid belastning.
Snygga och se på. Mina är numera bokstöd i bibloteket.
Vilken var den största skillnaden när du bytte till SC ok? Jag har läst en del om S oken, både positivt och negativt.
Re: Låsa upp bromsarna
felix83 wrote: ↑Mon Oct 31, 2022 1:58 pm Bänkluftade du huvudbromscylindern innan du bytte? Kan det vara någon enveten luftbubbla kvar i den månne?
På min gamla 924 lossade jag ena bromsröret vid huvudbromscylindern och ersatte med en luftnippel, sedan drog jag en slangstump från den ner i reservoaren och pumpade pedalen. Upprepade proceduren för den bakre kretsen.
Bild finns i denna tråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 4&start=15
Jag bänkluftade tyvärr inte cylindern. Pedalen är definitivt inte så stum som jag skulle vilja ha den så nu när jag kört några timmar igår blir det till att lufta en gång till. Med alla vibrationer hoppas jag eventuella luftbubblor lossnat
Re: Låsa upp bromsarna
Just nu är där Castrol React Performance DOT 4 i systemet
Re: Låsa upp bromsarna
Det är viktigt att slå på oljan försiktigt. Vid luftning med pedal trampa försiktigt. Det blir bubblor.
Om det går stå då stiger en del och försvinner.
Som prov fullnbromsolja i en glasburk från flaskan och håll upp burken i dagsljus. Det servutcsom en skummad champis.
Man kan göra pluggar till huvudcylindern och plugga en i taget och då kommer antagligen pedalen att kännas bättre för varje bortkoppling.
Går kolvarna i en caliper ojämt så blir det inte nte bra. Ena kolven kommer att gå ut, böja skivan sen kommer andra sidan när första bottnat. Då blir det dåliga bromsar och det tror jag är vanligaste felet oavsett biltillverkare om det är luftat
Om det går stå då stiger en del och försvinner.
Som prov fullnbromsolja i en glasburk från flaskan och håll upp burken i dagsljus. Det servutcsom en skummad champis.
Man kan göra pluggar till huvudcylindern och plugga en i taget och då kommer antagligen pedalen att kännas bättre för varje bortkoppling.
Går kolvarna i en caliper ojämt så blir det inte nte bra. Ena kolven kommer att gå ut, böja skivan sen kommer andra sidan när första bottnat. Då blir det dåliga bromsar och det tror jag är vanligaste felet oavsett biltillverkare om det är luftat
Re: Låsa upp bromsarna
Jag minns att jag hade liknande problem med S-ok, tror jag. Jag luftade bara på utsidan, och missade att det satt ytterligare en nippel på insidan. Kan det vara så enkelt?
Re: Låsa upp bromsarna
Jag har luftat båda nipplarna, men utesluter inte att all luft inte kommit ut
Re: Låsa upp bromsarna
Det kan vara så. Det kan bli bättre efterhand, annars får du väl trampa hårdare.
Re: Låsa upp bromsarna
Trampar du pedalen i botten?
Som dom säger så kan S alu oken vara lite svampiga. Nyrenoverade ok kan dra tillbaka kolvarna för långt också, då blir känslan svampig men de brukar nog kunna låsa upp hjulen. Sitter beläggen lite löst om du känner på dem kan de vara problemet.
Som dom säger så kan S alu oken vara lite svampiga. Nyrenoverade ok kan dra tillbaka kolvarna för långt också, då blir känslan svampig men de brukar nog kunna låsa upp hjulen. Sitter beläggen lite löst om du känner på dem kan de vara problemet.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Låsa upp bromsarna
Om man vill komma vidare så är det ju en möjlighet att kvantifiera genom att ställa sig på en bromsprovare.
Re: Låsa upp bromsarna
Pedalen går inte i botten, men den går längre ner än jag tycker den ska när jag trampar hårt.MagnusW wrote: ↑Wed Nov 02, 2022 9:21 am Trampar du pedalen i botten?
Som dom säger så kan S alu oken vara lite svampiga. Nyrenoverade ok kan dra tillbaka kolvarna för långt också, då blir känslan svampig men de brukar nog kunna låsa upp hjulen. Sitter beläggen lite löst om du känner på dem kan de vara problemet.
Hinner inte göra något denna veckan, men ger en uppdatering när jag fått upp den på lyften igen
Re: Låsa upp bromsarna
Jag upplevde det som Magnus beskriver när jag monterade mina nyrenoverade ok på 911:an. Kolvarna drogs tillbaka för långt när man släppte trycket vilket gjorde att pedalen tog långt ner och kändes svampig. Att låta bilen stå ett tag med tryck på bromspedalen (planka mellan förarsätet och bromspedalen) kan funka.
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Låsa upp bromsarna
Tänker jag fel, i caliprarna och dess lopp sitter det ju en gummipackning. Packningens utformning ger ju självjusteringen. Gissningsvis 0,15 ungefär på nya grejor.
Slitna packningar och spelet minskar. Har svårt att tro att de går för långt tillbaks
Slitna packningar och spelet minskar. Har svårt att tro att de går för långt tillbaks
Re: Låsa upp bromsarna
Men även om kolvarna går för långt tillbaka och pedalen blir svampig, bör väl bromsarna ta som dom ska?
Re: Låsa upp bromsarna
Jo, det borde du.
Dum fråga, du trycker tillräckligt hårt?
Kommer ihåg att jag läste en teknikensvärld recension av 911 76, samma som mina originalbromsar i min targa, de mätte upp att man fick trycka med 40-45kg för maximal bromskraft. Det är ganska mycket om man jämför med en bil med bromsservo.
Antingen ska du låsa upp bromsarna eller så trycker du pedalen i botten om den är lite svampig.
Om du inte har en blockering någonstans, men eftersom du luftat så borde ju vätska komma fram...
Om oken skulle vara så flexiga att de inte vill låsa upp, vilket jag tycker osannolikt, så borde du låsa upp bak.
Något annat mekaniskt fel kanske? Att något är snett, oken inte sitter rakt mot skivorna, det är något jag hittat på min bil, men det var med adaptrar.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Låsa upp bromsarna
Jag har testat att trycka riktigt hårt några gånger från runt 100. Stadigt grepp i ratten och spjärnar emot stolen.
Den bromsar ner bilen helt klart men är inte i närheten av att låsa upp. Saknas friktion helt enkelt
Den bromsar rakt iaf
Skulle förvåna mig om det är pga att oken flexar
Den bromsar ner bilen helt klart men är inte i närheten av att låsa upp. Saknas friktion helt enkelt
Den bromsar rakt iaf
Skulle förvåna mig om det är pga att oken flexar
Re: Låsa upp bromsarna
Skumt. Några hårda inbromsningar borde bränna bort fet, olja och annat ganska fort om det hade varit något sånt. Såvida inte oken läcker när du trycker hårt, men det borde du se om du kollar på det.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Låsa upp bromsarna
Ett litet tips, ta loss hjulet, be någon trycka hårt på bromsen, håll handen på oket och känn hur det rör sig.
På mina bilar kunde man se på håll hur oket flexa.
En annan uppenbar sak är att beläggen behöver tid att bli in slitna.
Tog fram min vinterbil som inte använts på 6 månader, vilket frambromsarna krävde förnyad inbromsad yta att börja fungera igen, tog 300 km med lite kraftigare inbromsningar innan bilen niger i fram igen.
Andra belägg kan också vara aktuellt för dig.
På mina bilar kunde man se på håll hur oket flexa.
En annan uppenbar sak är att beläggen behöver tid att bli in slitna.
Tog fram min vinterbil som inte använts på 6 månader, vilket frambromsarna krävde förnyad inbromsad yta att börja fungera igen, tog 300 km med lite kraftigare inbromsningar innan bilen niger i fram igen.
Andra belägg kan också vara aktuellt för dig.
B-Gruppe..... såld.
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
912/6 -65 hotrod
911 ST -69 fia racebil
911 RSR -75 fia racebil
911 ST -89 backdate
917 K -71
906 Carrera 6 -66
…….
Re: Låsa upp bromsarna
Har en bil stått länge finns ju möjligheten att dra ut dra ut beläggen och dra ett par drag med filen på beläggkanten och även i calipern. Det finns ju faktiskt speciella filar för ändamålet. Men det verkar ju inte vara problemet.
Sitter en kolv fast brukar det bara bli värre om man försöker köra loss den.
Men beläggen måste ju ta form efter skivan såklart.
Plugga en ledning i taget vid huvudcylindern. Enkelt och snabbt, en nippel med rörstump som du viker dubbel ett par gånger, eller svetsad nippel. Så känner du skillnad på hur svampigt det blir allt eftersom du får fler caliprar och slangar inkopplade.
Hur som så är det trafikfarligt med pedal som tar för långt ner. Och besiktningen bör underkänna.
Sitter en kolv fast brukar det bara bli värre om man försöker köra loss den.
Men beläggen måste ju ta form efter skivan såklart.
Plugga en ledning i taget vid huvudcylindern. Enkelt och snabbt, en nippel med rörstump som du viker dubbel ett par gånger, eller svetsad nippel. Så känner du skillnad på hur svampigt det blir allt eftersom du får fler caliprar och slangar inkopplade.
Hur som så är det trafikfarligt med pedal som tar för långt ner. Och besiktningen bör underkänna.