Montera sportstolar lågt
Montera sportstolar lågt
Hej
Jag håller på att montera ett par klassiska Corbeau GT stolar I min 66-912. Ett problem som jag insåg är att stolen hamnar väldigt högt upp om man använder sig av original Porsche infästning. Har provat utan seat rails men den sitter iallafall för högt. Så jag söker nu tips på hur andra löst problemet. Jag vill helst Inte borra/svetsa in nya infästningar.
Jag hittade en variant på nätet som är fin men dyr.
https://www.zuffenhaus.us/2016/09/21/rs ... 30mm-drop/
Jag håller på att montera ett par klassiska Corbeau GT stolar I min 66-912. Ett problem som jag insåg är att stolen hamnar väldigt högt upp om man använder sig av original Porsche infästning. Har provat utan seat rails men den sitter iallafall för högt. Så jag söker nu tips på hur andra löst problemet. Jag vill helst Inte borra/svetsa in nya infästningar.
Jag hittade en variant på nätet som är fin men dyr.
https://www.zuffenhaus.us/2016/09/21/rs ... 30mm-drop/
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
61- Bubbla 1.2L
Re: Montera sportstolar lågt
Knappt så att jag vågar berätta det. Jag svetsade ihop ett eget underrede som jag sedan skruvade fast rakt genom golvet.
Det innebär bara fyra hål som lätt svetsas igen den dag bilen ska renoveras.
Jag var MYCKET NOGA med inpassningen i höjd och längsled. Nu sitter jag i alla fall perfekt i bilen. Fall inte för frestelsen att sitta ”så lågt det går”. Lätt att tappa överblick över vad man gör.
Med rattnavsförlängning så har jag dessutom mina långa ben UNDER ratten.
Det innebär bara fyra hål som lätt svetsas igen den dag bilen ska renoveras.
Jag var MYCKET NOGA med inpassningen i höjd och längsled. Nu sitter jag i alla fall perfekt i bilen. Fall inte för frestelsen att sitta ”så lågt det går”. Lätt att tappa överblick över vad man gör.
Med rattnavsförlängning så har jag dessutom mina långa ben UNDER ratten.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Montera sportstolar lågt
Okej, det lutar nu mot att kanske köra något golvmonterat ändå. Mitt golv är iallafall inte speciellt fint. Hittade fäste som går justera i höjd och sidled. https://www.ddesign.nu/product/stolsfas ... p-products
66-912 2.8L
61- Bubbla 1.2L
61- Bubbla 1.2L
Re: Montera sportstolar lågt
Jag använder ”racing” lättviktsunderedena och vänder dem 180 grader så jag kommer ner 2-3cm nedanför mittunnelns höjd, sitter bra så trots 189cm + hjälm.
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Montera sportstolar lågt
https://www.early911sregistry.org/forum ... t-brackets
Första bilden. Kan inte lägga upp bild så jag länkar
Första bilden. Kan inte lägga upp bild så jag länkar
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Montera sportstolar lågt
Såg nu att det är liknande som du länkade till Oskar..
Porsche 911, 1977
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
DP-Zirkelbach
3.0
Röd
Porsche 911, 1971
Busbygge
2.5
Silver
Re: Montera sportstolar lågt
Jag har bottenmonterade stolar. På förarsidan så gjorde jag likt Calås, ett eget fäste men med "sliders" så den är justerbar, sen bultade i golvet med 4 hål. Stora brickor på undersidan. Jag sitter lågt med mina 189.
På passagerar sidan svetsade jag fästen som sitter i original infästningen men det droppar ner mellan så sätet sitter lägre, fast med bekvämt benutrymme.
Det krävs kanske att stolen är tillräckligt smal och bottenmonterad för bägge alternativen.
På passagerar sidan svetsade jag fästen som sitter i original infästningen men det droppar ner mellan så sätet sitter lägre, fast med bekvämt benutrymme.
Det krävs kanske att stolen är tillräckligt smal och bottenmonterad för bägge alternativen.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Montera sportstolar lågt
Kan tilläggas att vid besiktningen har man ”tittat” noga flera gånger på mitt montage med fyra skruvar genom golvet men inte sagt något. Jobbigast var det den gången en stackars tjej inte nådde ner till pedalerna men det löstes med en annan besiktningsman.
Nu är ju bilen dock ”färdigbesiktigad”
Nu är ju bilen dock ”färdigbesiktigad”
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Montera sportstolar lågt
Original stolsinfästning är 4st M6 skruvar (ibland 6st om bältet sitter fast i stolen). Skruvade i ganska liten bricka som sitter fast under rätt tunn plåt. För hoppningsvis har ingen dragit i skruven snett under åren så att gängan är halvpaj....
Det är inte så myket att hänga i julgranen heller.
Det är inte så myket att hänga i julgranen heller.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Montera sportstolar lågt
Jag kör med en Recaro 1328 och den har jag monterat så att den mer eller mindre sitter platt mot bilens infästningar. Det betyder att jag inte kan flytta stolen fram och tillbaka men jag kom förvånansvärt långt ner. Tycker jag sitter rätt bra. Ska sägas att jag bara kört några få mil än så länge så vi får se om en justering är nödvändig.
Har precis som Peter en förlängare så att ratten kommer närmre mig
Håller med Magnus att original infästningen är klen
Har precis som Peter en förlängare så att ratten kommer närmre mig
Håller med Magnus att original infästningen är klen
Re: Montera sportstolar lågt
Nja, att skruva direkt i golvet är nog inte riktigt lämpligt. Förvånad att besiktningen släppte det.
4 skruvar på sisådär 20 kvadratmillimeter är i sig inte mycket. Men plåten runt brickorna är ju inte mycket att hurra för det heller. När stolen sitter fast och belastas så blir det var i realiteten de 2 bakre som får ta större delen av lasten.
Vill minnas på ett ungefär att något tävlingsreglemente säger 4 st m8 klass 8.8. alternativt fyrkantsrör 35x35x2 mm. Kontaktyta per skruvförband 40 cm2. Den kontaktytan ska ovillkorligen vara helsvetsad i karossens golvet, tunnel, tröskelbalk etc
Nu besiktas ju inte personbilar som tävlingsvagnar, men det ger en fingervisning.
4 skruvar på sisådär 20 kvadratmillimeter är i sig inte mycket. Men plåten runt brickorna är ju inte mycket att hurra för det heller. När stolen sitter fast och belastas så blir det var i realiteten de 2 bakre som får ta större delen av lasten.
Vill minnas på ett ungefär att något tävlingsreglemente säger 4 st m8 klass 8.8. alternativt fyrkantsrör 35x35x2 mm. Kontaktyta per skruvförband 40 cm2. Den kontaktytan ska ovillkorligen vara helsvetsad i karossens golvet, tunnel, tröskelbalk etc
Nu besiktas ju inte personbilar som tävlingsvagnar, men det ger en fingervisning.
Re: Montera sportstolar lågt
Vid en krock bakifrån så borde det vara de främre infästningarna som tar största smällen, rakt framifrån så borde det vara bältena.Johannes wrote: ↑Thu Oct 20, 2022 4:03 pm Nja, att skruva direkt i golvet är nog inte riktigt lämpligt. Förvånad att besiktningen släppte det.
4 skruvar på sisådär 20 kvadratmillimeter är i sig inte mycket. Men plåten runt brickorna är ju inte mycket att hurra för det heller. När stolen sitter fast och belastas så blir det var i realiteten de 2 bakre som får ta större delen av lasten.
Vill minnas på ett ungefär att något tävlingsreglemente säger 4 st m8 klass 8.8. alternativt fyrkantsrör 35x35x2 mm. Kontaktyta per skruvförband 40 cm2. Den kontaktytan ska ovillkorligen vara helsvetsad i karossens golvet, tunnel, tröskelbalk etc
Nu besiktas ju inte personbilar som tävlingsvagnar, men det ger en fingervisning.
SBF säger ingenting om att brickorna/förstärkningsplattorna måste vara svetsade, bara att de ska vara av en viss storlek och att det ska vara 4 stycken infästningar med var sin M8a.
/Magnus Wennerberg,
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
911 Targa -77.
911T Coupe -69.
924 -79
931 -79
Re: Montera sportstolar lågt
På tal om bälten - där dom sitter ihop med stolen är det en bra idé att flytta fästpunkterna till karossen
Re: Montera sportstolar lågt
Reglementet kan ha ändrats för några år sedan skulle de definitivt vara svetsade, men det kanske skiljer mellan klasserna.
Påkörning bakifrån belastar definitivt de bakre förbanden allra mest. Sätet kommer att tippa med det främre förbandet som vridcentrum. Sedan kastas kroppen bakåt och då sker samma sak fat omvänt men en del av krockvåldet är förbrukat dessutom så skall ju reclinern hålla. Race säten har ju inte en sådan finess.
sen kan man ju fundera på om det är skruvens kärndiameter eller om det är omkretsen av kärnan och höjden som blir den kritiska arean på skruven som sådan
Påkörning bakifrån belastar definitivt de bakre förbanden allra mest. Sätet kommer att tippa med det främre förbandet som vridcentrum. Sedan kastas kroppen bakåt och då sker samma sak fat omvänt men en del av krockvåldet är förbrukat dessutom så skall ju reclinern hålla. Race säten har ju inte en sådan finess.
sen kan man ju fundera på om det är skruvens kärndiameter eller om det är omkretsen av kärnan och höjden som blir den kritiska arean på skruven som sådan
Re: Montera sportstolar lågt
Jag skrev ju att jag inte var säker på om jag vågade berätta.
Är på det klara med att det inte alls är optimalt. Har rejäla brickor både på in och utsida.
Hur som helst känns det ingen svikt i stolen vid ”avancerad” körning. Sen ska man såklart låta bli att smälla.
Är på det klara med att det inte alls är optimalt. Har rejäla brickor både på in och utsida.
Hur som helst känns det ingen svikt i stolen vid ”avancerad” körning. Sen ska man såklart låta bli att smälla.
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Re: Montera sportstolar lågt
Den sista meningen gillar vi verkligen!
Tog fram rallyreglementet grupp H från 2018.
Tog fram rallyreglementet grupp H från 2018.
Re: Montera sportstolar lågt
men inte kom bilden med...
Re: Montera sportstolar lågt
IMG_3526.jpeg
Re: Montera sportstolar lågt
Blev inte bra det heller...når funkar inte som förr.
Hur som så står det att det skall svetsas och data enl vad jag skrev en bit upp i tråden
Hur som så står det att det skall svetsas och data enl vad jag skrev en bit upp i tråden
Re: Montera sportstolar lågt
Nej, jag tror inte att någon kan ladda upp bilder just nu.
viewtopic.php?p=48219#p48219
m v h Henrik
- 91167coupe
- Posts: 145
- Joined: Thu Oct 23, 2008 8:26 pm
Re: Montera sportstolar lågt
Hei Oscar!
For endel år siden så monterte jeg et Recaro Rallye i min 67. Jeg monterte på skinne på setet og brukte org skinne på tunell. Mot kanal på yttersiden boltede jeg fast to store vinkeljern i stolfester og boltede skinne i denne. Jeg kappet vinkel så den stod ned mot gulvet. Man får da også seter mer mot midten av bilen og mer sentrert i forhold til rattet.
For endel år siden så monterte jeg et Recaro Rallye i min 67. Jeg monterte på skinne på setet og brukte org skinne på tunell. Mot kanal på yttersiden boltede jeg fast to store vinkeljern i stolfester og boltede skinne i denne. Jeg kappet vinkel så den stod ned mot gulvet. Man får da også seter mer mot midten av bilen og mer sentrert i forhold til rattet.
Tlf +47 993 67 911
'67 912 Sunroof Hellelfenweiss
'67 912 Targa Signalrot (Projekt)
'67 911S Sunroof Polo Rot (Stort Projekt, ny i Sverige
Trenger død eller levande: Motor 961289 og gir 104191
X: 911, 912, 924, 928, 944, 356
'67 912 Sunroof Hellelfenweiss
'67 912 Targa Signalrot (Projekt)
'67 911S Sunroof Polo Rot (Stort Projekt, ny i Sverige
Trenger død eller levande: Motor 961289 og gir 104191
X: 911, 912, 924, 928, 944, 356
Re: Montera sportstolar lågt
Jag använder dessa och tycker det funkar bra
https://www.rosepassion.com/en/p576461- ... SD&pays=US
Har även ett par fästen från Planted om det skulle funka Oskar
https://www.rosepassion.com/en/p576461- ... SD&pays=US
Har även ett par fästen från Planted om det skulle funka Oskar