Skönt att det verkar lösa sig!whenk wrote: ↑Tue Apr 13, 2021 10:53 pm Har fått tips om en snubbe som ska vara väldigt duktig. Efter lite snack och bildskickande har han åtagit sig jobbet för en väldigt rimlig peng.
Han kommer efter svetsandet fräsa insidan så den blir jämn med resten av insidan.
Återkommer med bild på resultatet.
Svetsa aluminium
Re: Svetsa aluminium
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Svetsa aluminium
Stiligt!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17
924 Targa -77 (såld)
Instagram: @orebro.classics
Re: Svetsa aluminium
Så bra att du hittade nån som kunde fixa det!
Vet du hur hålet indikerades?
Vet du hur hålet indikerades?
Re: Svetsa aluminium
Det gäller att hitta hålets centrum för att få till bearbetningen. Eftersom jag var nyfiken så ställde jag frågan. Att få det lodrätt bör fungera om inte kåpan slår sig efter svetsning vid den här typen av jobb.
Man skulle kunna tänka sig att reparatören har använt en vipp indikator eller om ett hål är bearbetat på övre kanten så kan man ev använda sig av en kon om man använder de äldre helt maskinerna. Med hypermodern utrustning med mätsond inbyggd så här det en helt annan typ av jobb som man ofta bara kan drömma om.
Generellt vid inbyggnad av en radialtätning (finns en massa namn på samma detalj) förr var det en dödssynd att kalla dem för packboxar - såna har man blånor i eller med filtring som veven på en gammal B18. Nu förefaller den terminologin ha fått gehör...det brukar handla om närmare 2 hårstrån dvs mindre än 0,1 mm på axeln för att en tätning skall jobba som det är tänkt och det bygger på att hålet sitter hel teoretiskt perfekt. Nu hade du ju större delen av hålet kvar så det är ju inga problem. För tex en roterande axel som en vev så är ytan och axelns hårdhet viktig för livslängden.
Hur som grattis till reparationen!
Man skulle kunna tänka sig att reparatören har använt en vipp indikator eller om ett hål är bearbetat på övre kanten så kan man ev använda sig av en kon om man använder de äldre helt maskinerna. Med hypermodern utrustning med mätsond inbyggd så här det en helt annan typ av jobb som man ofta bara kan drömma om.
Generellt vid inbyggnad av en radialtätning (finns en massa namn på samma detalj) förr var det en dödssynd att kalla dem för packboxar - såna har man blånor i eller med filtring som veven på en gammal B18. Nu förefaller den terminologin ha fått gehör...det brukar handla om närmare 2 hårstrån dvs mindre än 0,1 mm på axeln för att en tätning skall jobba som det är tänkt och det bygger på att hålet sitter hel teoretiskt perfekt. Nu hade du ju större delen av hålet kvar så det är ju inga problem. För tex en roterande axel som en vev så är ytan och axelns hårdhet viktig för livslängden.
Hur som grattis till reparationen!
Re: Svetsa aluminium
Faktiskt osäker på hur han gjorde det men när jag såg att han reparerade flygmotorer och byggde mycket från scratch i aluminium så känner jag mig rätt trygg i att det ska lira. Men vi får se helt enkeltJohannes wrote: ↑Tue May 04, 2021 2:32 pm Det gäller att hitta hålets centrum för att få till bearbetningen. Eftersom jag var nyfiken så ställde jag frågan. Att få det lodrätt bör fungera om inte kåpan slår sig efter svetsning vid den här typen av jobb.
Man skulle kunna tänka sig att reparatören har använt en vipp indikator eller om ett hål är bearbetat på övre kanten så kan man ev använda sig av en kon om man använder de äldre helt maskinerna. Med hypermodern utrustning med mätsond inbyggd så här det en helt annan typ av jobb som man ofta bara kan drömma om.
Generellt vid inbyggnad av en radialtätning (finns en massa namn på samma detalj) förr var det en dödssynd att kalla dem för packboxar - såna har man blånor i eller med filtring som veven på en gammal B18. Nu förefaller den terminologin ha fått gehör...det brukar handla om närmare 2 hårstrån dvs mindre än 0,1 mm på axeln för att en tätning skall jobba som det är tänkt och det bygger på att hålet sitter hel teoretiskt perfekt. Nu hade du ju större delen av hålet kvar så det är ju inga problem. För tex en roterande axel som en vev så är ytan och axelns hårdhet viktig för livslängden.
Hur som grattis till reparationen!