Svetsa aluminium

Här förs diskussioner gällande gamla Porsche 911, 912, 914 m.fl.
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Svetsa aluminium

Post by felix83 »

whenk wrote: Tue Apr 13, 2021 10:53 pm Har fått tips om en snubbe som ska vara väldigt duktig. Efter lite snack och bildskickande har han åtagit sig jobbet för en väldigt rimlig peng.
Han kommer efter svetsandet fräsa insidan så den blir jämn med resten av insidan.

Återkommer med bild på resultatet.
Skönt att det verkar lösa sig!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Grattis!
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by whenk »

Blev ju snyggt det där!
641380430.jpg
641380430.jpg (164.31 KiB) Viewed 7225 times
User avatar
felix83
Posts: 1010
Joined: Thu Jan 15, 2009 7:59 pm
Location: Örebro
Contact:

Re: Svetsa aluminium

Post by felix83 »

Stiligt!
/Felix
911 SC coupe -82
Triumph Street Triple RS -17

924 Targa -77 (såld)

Instagram: @orebro.classics
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Så bra att du hittade nån som kunde fixa det!


Vet du hur hålet indikerades?
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by whenk »

Johannes wrote: Mon May 03, 2021 3:37 pm Så bra att du hittade nån som kunde fixa det!


Vet du hur hålet indikerades?
Indikerades?
Johannes
Posts: 2085
Joined: Sun Oct 09, 2005 11:04 am

Re: Svetsa aluminium

Post by Johannes »

Det gäller att hitta hålets centrum för att få till bearbetningen. Eftersom jag var nyfiken så ställde jag frågan. Att få det lodrätt bör fungera om inte kåpan slår sig efter svetsning vid den här typen av jobb.

Man skulle kunna tänka sig att reparatören har använt en vipp indikator eller om ett hål är bearbetat på övre kanten så kan man ev använda sig av en kon om man använder de äldre helt maskinerna. Med hypermodern utrustning med mätsond inbyggd så här det en helt annan typ av jobb som man ofta bara kan drömma om.

Generellt vid inbyggnad av en radialtätning (finns en massa namn på samma detalj) förr var det en dödssynd att kalla dem för packboxar - såna har man blånor i eller med filtring som veven på en gammal B18. Nu förefaller den terminologin ha fått gehör...det brukar handla om närmare 2 hårstrån dvs mindre än 0,1 mm på axeln för att en tätning skall jobba som det är tänkt och det bygger på att hålet sitter hel teoretiskt perfekt. Nu hade du ju större delen av hålet kvar så det är ju inga problem. För tex en roterande axel som en vev så är ytan och axelns hårdhet viktig för livslängden.

Hur som grattis till reparationen!
whenk
Posts: 251
Joined: Wed Nov 04, 2020 8:24 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by whenk »

Johannes wrote: Tue May 04, 2021 2:32 pm Det gäller att hitta hålets centrum för att få till bearbetningen. Eftersom jag var nyfiken så ställde jag frågan. Att få det lodrätt bör fungera om inte kåpan slår sig efter svetsning vid den här typen av jobb.

Man skulle kunna tänka sig att reparatören har använt en vipp indikator eller om ett hål är bearbetat på övre kanten så kan man ev använda sig av en kon om man använder de äldre helt maskinerna. Med hypermodern utrustning med mätsond inbyggd så här det en helt annan typ av jobb som man ofta bara kan drömma om.

Generellt vid inbyggnad av en radialtätning (finns en massa namn på samma detalj) förr var det en dödssynd att kalla dem för packboxar - såna har man blånor i eller med filtring som veven på en gammal B18. Nu förefaller den terminologin ha fått gehör...det brukar handla om närmare 2 hårstrån dvs mindre än 0,1 mm på axeln för att en tätning skall jobba som det är tänkt och det bygger på att hålet sitter hel teoretiskt perfekt. Nu hade du ju större delen av hålet kvar så det är ju inga problem. För tex en roterande axel som en vev så är ytan och axelns hårdhet viktig för livslängden.

Hur som grattis till reparationen!
Faktiskt osäker på hur han gjorde det men när jag såg att han reparerade flygmotorer och byggde mycket från scratch i aluminium så känner jag mig rätt trygg i att det ska lira. Men vi får se helt enkelt :-)
Astar

Re: Svetsa aluminium

Post by Astar »

MEDDELANDE RADERAT
User avatar
peterc
Posts: 1175
Joined: Wed Feb 12, 2014 7:31 pm

Re: Svetsa aluminium

Post by peterc »

Ta bort! 👎
Hälsningar
Peter C
Med vatten endast i spolarburken
Post Reply